Boxen hoedeplank.
Boxen hoedeplank.
Allen,
Wil mijn boxen achter in de hoedenplank maken (aparte hoedeplank van hout gemaakt).
Nu is alleen de vraag of ik dan de boxen achter links en rechts langs de bank dan aangesloten
moet laten zitten of dat ik deze kabel beter door kan trekken naar de boxen in mijn hoedenplank?
Hebben jullie wat tips voor mij?
Wil mijn boxen achter in de hoedenplank maken (aparte hoedeplank van hout gemaakt).
Nu is alleen de vraag of ik dan de boxen achter links en rechts langs de bank dan aangesloten
moet laten zitten of dat ik deze kabel beter door kan trekken naar de boxen in mijn hoedenplank?
Re: Boxen hoedeplank.
aloha !!
mijn vraag ...
wat voor luidsprekers wil je in je hoedenplank maken dan ??
- ovaaltjes ?
- 'gewone' luidsprekers ( 2-weg of 3 -weg ) ( rond )
- composet ?
- etc ...
en wat voor geliud / klank wil je ??
wil je gewoon een goeie klank , dan zou ik gewoon kabels doortrekken na achteren ...
mijn vraag ...
- ovaaltjes ?
- composet ?
- etc ...
wil je gewoon een goeie klank , dan zou ik gewoon kabels doortrekken na achteren ...
Ik heb wel een tip. Maak geen hoedenplank van MDF, dat is werkelijkwaar levensgevaarlijk!!sneezevbergen schreef:Allen,
Je kunt beter je hoedenplank aan de onderkant beplakken met Vibraflex en noppenschuim matten.
linkje:
http://www.akoestiekwinkel.nl/producten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
MDF levensgevaarlijk ??
meer dan de helft die zelf een hoedenplank maakt , gebruikt MDF ... ( in veel gevallen 18 mm dik ) ....

meer dan de helft die zelf een hoedenplank maakt , gebruikt MDF ... ( in veel gevallen 18 mm dik ) ....
- UnreaL_NL
- forum starter
- Contacteer:
ik denk dat hij bedoel dat als die bijv te los zou zitten en je moet ineens een noodstop maken dat er grote kans is op heel veel koppijn 

Life Sucks , So Lay Back And Enjoy !!
UnreaL_NL schreef:ik denk dat hij bedoel dat als die bijv te los zou zitten en je moet ineens een noodstop maken dat er grote kans is op heel veel koppijn
zou kunnen idd ....

Dat is het inderdaad! En in het geval van een aanrijding komt het ding gewoon door de voorruit.UnreaL_NL schreef:ik denk dat hij bedoel dat als die bijv te los zou zitten en je moet ineens een noodstop maken dat er grote kans is op heel veel koppijn
Bij speakers in de hoedenplank wil je vooral voorkomen dat de hoedenplank gaat trillen en zelf geluid begint af te stralen. Je kan dit bereiken door hem simpelweg heel zwaar en stijf te maken of door hem goed te dempen. Het laatste is eenvoudiger en veiliger.
ik heb mn boxen gewoon in mn normale hoedenplank gemaakt:)
witte stift..rondje op de box trekken op de plek waar de box moet komen..zaagzaagzaag..
en zorgen dat de boxen goed bevestigd zitten(vleugelmoertje)
kheb een kabel van voor(radio) naar achter(boxen) getrokken en de boxen bij de achterbank ook aangesloten gelaten(wel vervangen)
witte stift..rondje op de box trekken op de plek waar de box moet komen..zaagzaagzaag..
kheb een kabel van voor(radio) naar achter(boxen) getrokken en de boxen bij de achterbank ook aangesloten gelaten(wel vervangen)
gerarddrivesclio schreef:ik heb mn boxen gewoon in mn normale hoedenplank gemaakt:)
Op welke uitgang heb je je achterboxen zitten dan want ik geloof niet dat ik nog een kabel over heb.
zitten origneel op het isoblok 8 kabels (4 bedoeld voor de voor boxen en 4 stuks voor achter).
Ben benieuwd hoe jij deze hebt aangesloten dan.
Greetz
Sneeze
ClioMarcel schreef:aloha !!
mijn vraag ...
- ovaaltjes ?
- composet ?
- etc ...
Heb nog 2 ovaaltjes liggen Blaupunkt GTX 693 240 watt 3weg.
Daarbij wil ik natuurlijk ook nog een paar nieuwe 13 cm speakers in de deur plaatsen. (composetje).
Heb vandaag al een hoedeplank besteld op het werk en deze wordt volgende week gemaakt.
Daarna bekleden en dan de boxen erin. Ben nu nog op zoek naar een versterkertje voor de ovaaltjes die
achter in de hoedenplank komen.
Wil geen spectaculair geluid maar gewoon een leuk geluidje!
Hoorde vandaag van een maatje van mij dat ik echt voor een versterkertje moest gaan.
Laatst gewijzigd door sneezevbergen op 13 nov 2010 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
kijk aan ,.... ben benieuwd
maar als je een leuk geluidje wilt , zou ik et juist net anders om doen , de compo op de versterker en de ovaaltjes op je radio ..
krijg je een mooie klank ...

maar als je een leuk geluidje wilt , zou ik et juist net anders om doen , de compo op de versterker en de ovaaltjes op je radio ..
krijg je een mooie klank ...

is goeie tip van "ClioMarcel".
en waarom ??
nou , als ik naar een live concert ga sta ik ook niet met mijn rug naar het podium.
de hoofdmoot van het geluid zou dus beter van voren kunnen komen.
dit om je muziek beleving in de auto te optimaliseren.
maar, hierin is natuurlijk iedereen vrij.

en waarom ??

nou , als ik naar een live concert ga sta ik ook niet met mijn rug naar het podium.
Didi schreef:is goeie tip van "ClioMarcel".![]()
en waarom ??![]()
![]()
Dus jij raad aan om de ovaaltjes niet op een versterker te zetten?
en de voorboxen op een scheidingsfilter??
Greetz
Composet aansturen met een versterker is wel aan te raden, zeker met een standaard radio.
Ik heb voorin een set speakers van HERTZ gemonteerd met een andere headunit dit werkt wel goed.
De standaard radio is niet zo geweldig, maar een compo op een andere headunit is geen probleem.
Mits je gewoon een aanvulling op je huidige systeem wilt, de echte geluidsfreaks zullen ten alle tijde een versterker plaatsen.
De ovaaltjes zijn 240 watt geef je aan, ik neem aan piekvermogen want als dat 240 RMS is ga je nooit een goed geluid krijgen zonder versterker.
240 Watt piek is ook rond de 100-120 RMS, en misschien nog wel meer dus ik zou ook de ovaaltjes versterken.
Goed geluid komt inderdaad vanaf de voorkant maar ook achterin willen mensen het geluid goed horen.
Ofwel voor een rijke klank en achteraan helemaal niets klinkt ook niet dan mis je echt een invulling van je geluidsbeeld.
Ik heb voorin een set speakers van HERTZ gemonteerd met een andere headunit dit werkt wel goed.
De standaard radio is niet zo geweldig, maar een compo op een andere headunit is geen probleem.
Mits je gewoon een aanvulling op je huidige systeem wilt, de echte geluidsfreaks zullen ten alle tijde een versterker plaatsen.
De ovaaltjes zijn 240 watt geef je aan, ik neem aan piekvermogen want als dat 240 RMS is ga je nooit een goed geluid krijgen zonder versterker.
240 Watt piek is ook rond de 100-120 RMS, en misschien nog wel meer dus ik zou ook de ovaaltjes versterken.
Goed geluid komt inderdaad vanaf de voorkant maar ook achterin willen mensen het geluid goed horen.
Ofwel voor een rijke klank en achteraan helemaal niets klinkt ook niet dan mis je echt een invulling van je geluidsbeeld.
Κλειώ schreef:Composet aansturen met een versterker is wel aan te raden, zeker met een standaard radio.
Thanks voor de tips.
Boxen zijn 240 watt 3 weg speakers en de site geeft aan dat de boxen RMS power range 2-55 Watts.
Daarbij heb ik net ook nog gekeken voor een composetje maar daar ben ik nog niet uit.
Greetz.

Wat een vreemde RMS waarde is dat ?
Staat er echt 2-55 watts want dan kun je volstaan met een aansluiting via een goede radio.
Voor optimaal rendement en het voorkomen van vervorming op hoge volumes is een versterker gewoon een must.
Speakers vervormen van geluid door een overstoord signaal vanaf de radio.
De speaker vraagt meer vermogen dan de radio kan leveren wat tot gevolg heeft dat het signaal onstabiel wordt en gaat vervormen.
Met een versterker haal je beter rendement uit je speaker op een lager volume omdat de versterker minder hard hoeft te werken.
Lastig uitleggen maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt.
Ik heb zelf een composetje van Hertz (2weg) en het geluid is zeer goed.
Zeker in combinatie met de Alpine radio die het spull aanstuurd.
Zie ook mijn project topic in het Clio 3 gedeelte.
Staat er echt 2-55 watts want dan kun je volstaan met een aansluiting via een goede radio.
Voor optimaal rendement en het voorkomen van vervorming op hoge volumes is een versterker gewoon een must.
De speaker vraagt meer vermogen dan de radio kan leveren wat tot gevolg heeft dat het signaal onstabiel wordt en gaat vervormen.
Met een versterker haal je beter rendement uit je speaker op een lager volume omdat de versterker minder hard hoeft te werken.
Κλειώ schreef:Wat een vreemde RMS waarde is dat ?

Eigenlijk een vrij duidelijk verhaal.
Ga nog even lekker doorzoeken naar een leuke composet dan.
Thanks voor alle tips.

goede radio heb 20 watt rms......Κλειώ schreef:Wat een vreemde RMS waarde is dat ?
Dus dat is ook niet echt waar dan kom je nog flink te kort

Ik draai compo sets van 50 watt rms over 50 watt versterkers en dat is echt 3x beter dan een hele goede radio.....
Allen
Ik heb zoals jullie al hebben kunnen lezen heb ik een setje Blaupunkt Boxen met RMS 55en 240 watt 3 weg.
Nu ben ik opzoek naar een goede en betaalbare versterker om ze op aan te sluiten.
Is er iemand die tips voor mij heeft.
Ben een leek op dit vlak en wil gewoon een leuk versterkertje voor niet al te veel geld.
Greetz Sneeze
Ik heb zoals jullie al hebben kunnen lezen heb ik een setje Blaupunkt Boxen met RMS 55en 240 watt 3 weg.
Nu ben ik opzoek naar een goede en betaalbare versterker om ze op aan te sluiten.
Is er iemand die tips voor mij heeft.
Ben een leek op dit vlak en wil gewoon een leuk versterkertje voor niet al te veel geld.
Greetz Sneeze
wat noem jij 'niet al te veel geld ' ??
je mag ook prijs in pm doen .. no worries ..
je mag ook prijs in pm doen .. no worries ..

Ligt hier nog een Lightning versterker.
2x 90 Watt rms.
Je krijg PM met de prijs
Ook nog een WCC-6002 met 2x 100 Watt rms.
Die zijn beide in de aanbieding
2x 90 Watt rms.
Je krijg PM met de prijs

Ook nog een WCC-6002 met 2x 100 Watt rms.
Die zijn beide in de aanbieding