knipperlicht met mistlamp

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
gerarddrivesclio

knipperlicht met mistlamp

Bericht door gerarddrivesclio »

een vraagje, ik denk dat ik het antwoord wel weet maar toch vraag ik het voor de zekerheid even na:

ik wil mijn mistlampen op mijn knipperlichten aansluiten(een draad van de knipperlichten naar de mistlamp,
als het goed is gaat de mistlamp dan aan als ik mijn knipperlicht aanzet??klopt dit??
en het is dan toch ook mogelijk om alleen mijn mistlampen aan te zetten??

hoop dat iemand me kan helpen ik heb dit namelijk op mijn ford c-max wel gedaan..alleen kan het bij de clio ook?:)
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: knipperlicht met mistlamp

Bericht door Gijs »

Maar is het niet zo dat dan je mistlamp ook gaan knipperen?! Neem toch aan dat dat niet de bedoeling is?!
gerarddrivesclio

dat vraag ik mij dus af..bij mijn c-max was dat niet zo..
maar weet niet of ze bij renault anders aangesloten zitten zegma,
de c-max kreeg constant stroom en werd bij de lamp pas onderbroken(het knipperen)
maar daar kon ik dus net voor de lamp een draad naar de mislamp laten lopen..
zodoende knipperde de mistlamp dus niet..
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Nou, ik zou zeggen: Bekijk het eventjes?! Want die vraag is echt vaak gesteld! En ik zou het zelf ook een meerwaarde vinden!! :thumbsup:
gerarddrivesclio

dan ga ik het gewoon proberen:)
en als het lukt laat ik het weten:)
zou een verbetering zijn voor alle autos:)
net zoals automatisch aangaan van je verlichting, heb een ontzettende hekel aan mensen die zonder licht rijden bij schemer. en mensen die hun knipperlicht niet gebruiken:)(je hebt er achter niet veel aan maar voor wel)
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Precies, ik wil dit ook weten!
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Tombola

Bericht door Tombola »

Waar is dit dan precies voor? Als ik het goed begrijp krijg je dan het effect van een "nieuwe" auto waarbij als je links af gaat, de lampen meedraaien. Of zit ik helemaal verkeerd? Niet dat ze mee draaien maar mistlampen geven best veel ligt aan de grond vind ik, zou er cool uit zien!
gerarddrivesclio

het nut er van is dat je mistlamp aangaat als je knipperlicht aangaat(zoals op de nieuwere autos)maar die blijven branden, ben bang dat de mistlamp gaat meeknipperen(niet dat dat een ramp is) en inderdaad zie je de hoek voor je beter doordat de mistlamp brand..
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Nouja, als het knippert ga ik het niet door koppelen ;).. Als het net zo werkt als bij jouw ford (die mijn moeder ook heeft dus ik dat ook ga proberen door te linken... :thumbsup:
gerarddrivesclio

ja als het knippert jammer dan maar, dan heb ik al gekoppeld dus vind ik het zonde om terug te zetten..
maar dan weten jullie wat het resultaat is;)
en die ford heb ik helaas niet meer, moet het nu doen met een clio(respect voor clio hoor:P)
maar c-max rijd toch iets beter:P
Contacteer:

Bericht door Age »

is het niet mogelijk om vóór het knipper relais een stuur-stroompje af te pakken?
dan voorkom je het knipperen lijkt me...
Groet, Age
gerarddrivesclio

maar daar kon ik dus net voor de lamp een draad naar de mislamp laten lopen..
zodoende knipperde de mistlamp dus niet..
Age schreef:is het niet mogelijk om vóór het knipper relais een stuur-stroompje af te pakken?
dan voorkom je het knipperen lijkt me...
komt op hetzelfde neer alleen van jou was het iets duidelijker:P
maar waar zit het knipper relais bij een clio?
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Ik ben erg benieuwd!!!Zou mooi zijn als je het voor elkaar krijgt!!! Dan zie ik graag een how to verschijnen!!
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Al meer over bekend?! :huh:
gerarddrivesclio

ik heb op dit moment weinig tijd, ik ga wel hard mijn best doen om het dit jaar nog voor elkaar te krijgen!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Sinds je deze vraag gesteld hebt valt het op dat er best wel veel auto's (meest nieuwe) zijn die dat hebben. Naar mijn idee is en blijft het een mistlamp en is het geen richtingaanwijzer. Ik zie ook de toegevoegde waarde niet behalve goedkope bochtverlichting, wat overigens weinig zoden aan de dijk zet. Ik vind het super irritant als je sta te wachten en er komt er één jouw kant op....
gerarddrivesclio

arjan, ik zie het zelf niet als goedkope bochtverlichting, maar als jij dat wel zo wilt zien;)
jij vind het irritant als iemand met een mistlicht aan jou kant opkomt, dat wil dus zeggen dat een mistlicht opvalt en gezien word, bij een knipperlicht is dat vaak anders,
maar als de nieuwere autos het wel hebben hoe heet het dan op die auto's? knippermistlicht?
het zal uiteindelijk toch wel een toegevoegde waarde hebben;)
Timmeeeeeh

Bericht door Timmeeeeeh »

Op zich heb je er wel "iets" aan, alleen vergeet je dat de 'nieuwe' auto's waar dit opzit in elk mistlicht 2 verschillende lampjes en andere reflectoren hebben zitten, waardoor de bochtverlichting ook echt naar de zijkant schijnt bij het gebruiken van het knipperlicht.

Wat jij nu van plan bent is gewoon je mistlicht aan een kant aanzetten bij het gebruik van je knipperlicht. Dit geeft wel iets meer licht op de grond, maar heeft zeker niet het effect wat het bij 'nieuwe' auto's wel heeft.

Maar ben wel benieuwd of je het voor elkaar krijgt :thumbsup:
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Ben ook geen expert maar ... volgens het schema in me vraagbaak boekie (clio I) zit er een knipperlicht automaat. Dat is een 'knipperrelais' toch ?
Als dat zo is dan zou je op de voedingsdraad naar die automaat een relais aan kunnen sluiten waar je je mistlamp op aansluit.
Zo brand deze constant wanneer je richtingaanwijzer 'knippert'.
Evt. kan je 't ook nog zo schakelen dat de mistlamp alleen gaan branden als je stad/dimlicht aan staat.
sjobba

Bericht door sjobba »

je mag nu wel héél hard je best doen om het vòòr het einde van het jaar voor elkaar te krijgen! :thumbsup:

zonder dollen, het lijkt mij inderdaad ook erg handig :idea: ben ook benieuwd naar het resultaat (of het werkt)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

@ gerarddrivesclio: wat mij juist opviel is dat ook 's avonds het mistlicht wel opvalt maar daardoor het knipperlicht niet. Je hebt dus gauw het idee dat er een auto aankomt die met mistlichten rijdt waar er één van kapot is, maar ziet niet, of laat dat de auto wil afslaan. Dat vind ik het de veiligheid niet ten goede komen. Ik kan me voorstellen dat daardoor gevaarlijke situaties (of zelfs aanrijdingen) kunnen ontstaan.

Maar goed, ON-TOPIC: Knipperrelais loopt ook via de UHC. Daar is niet zo eenvoudig een aftakking van te maken.
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

wat die veiligheid betreft ... kan je je mistlicht niet 'dimmen' zegmaar ? Dat je nog wel beter ziet in de bochten maar niet verwarrend is voor andere weggebruikers...
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Denk dat ik het heb.
schemaatje is van een Clio I, maar princiepe is het zelfde lijkt mij.

Afbeelding

Kleine uitleg...
Het schema van het knipperlicht gebeuren, met linksonder de geschakelde mistlampen.
Wanneer je de bocht om gaat en je knipperlicht aan gaat (en uit, en aan, en uit ..) dan word ook relais K1 of K2 bekrachtigd. Maar om dat je knipperlicht knippert zal deze uiteraard ook aan/uit gaan.
Denk dat je dat op kan lossen door gebruik te maken van een tijdrelais waar de functie 'vertraagd afvalcontact' op zit. Dan word de tijd 'overbrugd' zegmaar.
Zou ook betekenen dat wanneer je je knipperlicht uit zet, je mistlicht dan 1a 2 seconden blift branden.

Weet alleen eigelijk niet of wanneer 't relais weer stroom krijg (knipperlicht) of de tijd dan opnieuw begint.
gerarddrivesclio

Zou ook betekenen dat wanneer je je knipperlicht uit zet, je mistlicht dan 1a 2 seconden blift branden.

dat is bij de nieuwe autos wel zo, dus ik ga er vanuit dat je uitleg/schema klopt,
ik ga er zodra het weer het toelaat mee aan de gang;) mn garage staat op dit moment vol met een lancia delta en een scooter die eerst gemaakt moet worden:P
eerst vanmiddag mn auto maar eens door de wasstraat halen:)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”