Pagina 1 van 1

Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 04 aug 2010 16:58
door AppieHeijn
Na al een tijdje met een kreupele clio te hebben gereden ben ik er nu wel een beetje klaar mee. Een maandje terug is de ellende allemaal begonnen. Het was tijd voor groot onderhoud: nieuwe distr.riem, waterpomp, v-snaar en nieuwe bougies. Op vakantie in Oostenrijk de Clio naar de dealer gebracht omdat ie niet goed liep(eigenlijk al vanaf het groot onderhoud) daar bleek 1 van de bougies niet lekker. Ding vervangen en hij liep weer geweldig.

Totdat we in Italy reden(800km probleemloos)reden en hij weer begon met onregelmatig stationair te lopen. Uiteindelijk ging het steeds slechter en sloeg die ook af bij de tolpoortjes. Herstarten geen probleem gelukkig.

Uiteindelijk terug in Nederland heb ik alle 4 bobines vervangen. Geen resultaat gehad helaas. Het gaat nu van kwaad tot erger en begint ie ook op lage snelheid in te houden(soms totdat ie stilstaat en afslaat). Bij sportief rijgedrag(hoog toeren, snel acceleren) heb ik geen probleem. 8 van de 10x houdt ie ook eenmalig een keer in na +/- 3 seconden na weggereden te zijn bij een stoplicht.

Ik ben er ook achter dat "hoe leger de tank is hoe gekker de Clio wordt". Ik zit zelf aan 2 dingen te denken wat het kan zijn. In het buitenland heb ik nadat de bougies vervangen zijn eigenlijk alleen maar v-power of een equivalent (octaan 98-100) getankt, behalve een tank in Italy en Luxemburg. Kan de auto gewend(ingesteld) raken op het hogere octaangehalte(nadat de spanning eraf is geweest bij de dealer) Ik heb zojuist een vrijwel lege tank(nog 6 liter over) volgegooid met V-Power en hij rijdt merkbaar beter op erg lage snelheid en slaat bijna niet meer af. Die 1-2x dat ie wel is afgeslaan(binnen 150km) sloeg die zonder problemen weer aan. Dit i.t.t. wanneer ik euro 95 in de tank heb, het verschilt per keer maar een herstart kan soms 3-4 startpogingen in beslag nemen, soms slaat ie ook in één keer aan.

Ik ben van plan om het brandstoffilter zaterdag (preventief) te vervangen. Heeft iemand anders nog goede ideeën wat het kan zijn? Of weet iemand of ie dat octaangehalte opslaat in een geheugen?

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 04 aug 2010 23:39
door Prom1se
Laten we eerst is beginnen waar je mee rijd en welk blok je erin hebt zitten?

Ten tweede het is een heel bekend probleem en ik heb het ook met mijn rs, vanavond geholpen door triggerhappy heb ik mijn "stappenmotor" schoon gemaakt. Nou het hielp iets hij sloeg constant af in de stationaire stand hij loopt nog niet helemaal lekker maar hij slaat igg niet meer af (500 rpm) fluctueert wel erg met AC aan en stuur heen en weer slingeren in stille stationaire stand zie je hem wel netjes weer bijregelen.

Ik verneem uit je verhaal dat je stil staat of wil optrekken als hij afslaat? Dan zal het hoogstwaarschijnlijk de stappenmotor zijn. Bekende kwaal is mij verteld bij een clio.

Hoop je verder geholpen te hebben en je kan hem overigens zelf schoon maken als je beetje handig bent!

Groeten :thumbsup:

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 05 aug 2010 07:45
door AppieHeijn
Ah sorry, het is een 1.6 16v bj 2000 met 113k op het klokje. Die van mij heeft zolang die gebouwd is nog nooit helemaal rustig gelopen(stationair) mss een renault kwaaltje? Mijn BMW 316i bj 1989 liep rustiger in ieder geval.

Het is inderdaad alleen bij stilstaan, optrekken en rijden met zeer laag toeren. Zeg maar net iets sneller dan stationair in z'n 2. Ik kan inderdaad altijd eens de stappenmotor schoonmaken. Maar mijn gevoel zegt me dat het eerder iets met de brandstof te maken heeft, vooral dat v-power hem rustiger laat lopen vind ik vreemd(wanneer het idd de stappenmotor is).

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 05 aug 2010 11:31
door Triggerhappy
In dit geval is het denk ik ook niet de stappenmotor, wel heb ik gehoord dat de 1,6 16V nooit echt een prettige motor is geweest in de Clio. een oplossing zou ik zo ook niet aan kunnen dragen.

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 05 aug 2010 13:36
door AppieHeijn
Triggerhappy schreef:In dit geval is het denk ik ook niet de stappenmotor, wel heb ik gehoord dat de 1,6 16V nooit echt een prettige motor is geweest in de Clio. een oplossing zou ik zo ook niet aan kunnen dragen.
Tot vóór het grote onderhoud was ik helemaal weg van de motor en auto. Best wel pittig en snel en toch een verbruik van 1 op 15 gemiddeld.

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 05 aug 2010 13:54
door Engee
Nog nergens last van gehad met de 1.6 16v van mij *afkloppend*. Wel af en toe dat het toerental beetje schommeld bij stationair. Verder topmotor :thumbsup:

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 07 aug 2010 13:35
door AppieHeijn
Helaas, het brandstoffilter vervangen heeft niets geholpen. Ik ga vanmiddag het gasklephuis reinigen als dat mijzelf lukt. Verder geen heldere ideëen meer?

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 07 aug 2010 21:41
door DexterXL
BDP sensor??? (geeft meestal startproblemen)
kan je beginnen met te reinigen, of de kracht van de pomp,
gaat er ook geen storingslampje branden??
al uitgelezen?

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 08 aug 2010 11:05
door AppieHeijn
DexterXL schreef:BDP sensor??? (geeft meestal startproblemen)
kan je beginnen met te reinigen, of de kracht van de pomp,
gaat er ook geen storingslampje branden??
al uitgelezen?
Gisteren de stappenmotor gereinigd. Was flink smerig. Daarna proefrit gemaakt over een slechte weg(normaal 100% zeker dat ie stationair afslaat) ging na reiniging helemaal perfect. Daarna 5 minuten stilstaand stationair laten lopen. Weer weggereden en vervolgens sloeg ie weer af bij het aanrijden van een kruispunt. Nu heeft ie al weer heel wat uurtjes probleemloos gereden, waarschijnlijk heeft het dus iets te maken met die stappenmotor.

Geen storingslampje. En nog niet weer uitgelezen na de vakantie. Had het gisteren graag laten doen, helaas geen technisch personeel in alle 3 renault dealers in de omgeving.

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 08 aug 2010 13:18
door ClioMarcel
Triggerhappy schreef: wel heb ik gehoord dat de 1,6 16V nooit echt een prettige motor is geweest in de Clio
ben ik et niet helemaal mee eens ... :wink: :thumbsup:

is een fijne motor voor de clio , heb dr zelf 2 van 'versleten' ...

maargoed , geeft ook niej , ieder ze meug :sunny: :thumbsup:

ben wel benieuwd wat et nou is ...

je zou denken iets met et brandstof toevoer ....

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 09 aug 2010 19:33
door AppieHeijn
ClioMarcel schreef:
Triggerhappy schreef: wel heb ik gehoord dat de 1,6 16V nooit echt een prettige motor is geweest in de Clio
ben ik et niet helemaal mee eens ... :wink: :thumbsup:

is een fijne motor voor de clio , heb dr zelf 2 van 'versleten' ...

maargoed , geeft ook niej , ieder ze meug :sunny: :thumbsup:

ben wel benieuwd wat et nou is ...

je zou denken iets met et brandstof toevoer ....
Hij staat bij de dealer. Vanaf 26 augustus plaats :argue: ze gaan proberen om hem tussen de planning door deze week te repareren. Keep you informed :wink:

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 11 aug 2010 20:35
door AppieHeijn
Arjan schreef:Hebben ze al wel een idee wat er loos is dan?
Ze hebben mij vandaag gebeld. Er stonden 6 foutmeldingen opgeslagen dus ze hadden geen idee waar ze moesten beginnen. Wel hadden ze op het oog het idee dat er met de BDP sensor(bedrading) was geknoeid. Waarschijnlijk door eem beuner, tis in ieder geval niet in de periode gebeurt zolang ik hem nu heb(1 jaar). En die 6 foutmeldingen zijn ook wel te verklaren, de anwb heeft alles sensoren los getrokken er weer op gezet.

Morgen zal ik wel meer horen, chef-werkplaats wou eens een echte clio rijden denk ik :wink: want die heeft hem nu als het goed is mee naar huis. Dit grapje kost minimaal al 160 euro zeiden ze vandaag. Gaat lekker met die auto van me.

Re: Nu het brandstoffilter?

Geplaatst: 12 aug 2010 21:26
door AppieHeijn
Auto weer terug, hij is tot nog toe niet afgeslagen :worship: Wel loopt ie nog te langzaam en wat onregelmatig stationair. Iemand enig idee? Die HOWTO stappenmotor reinigen is helaas niet voor mijn motor van toepassing.