Pagina 1 van 1

band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 25 mei 2010 10:14
door jorna1.2rn
Hey lui,
Afgelopen weekend ff de A31 in DEUTSCHLAND op geweest. Nu wou mn clio niet harder dan 135 op de teller :thumbsdown: nu weet ik ook wel dat ik met mijn 1.2 uit 1992 een BMW 630I niet echt bij ga houden. mar volgens het boekje moet ie harder gaan:P Nu weet ik dat mijn brede sloffen geen gunstige invloed hebben op het verbruik van mijn gebakje. maar zou het kunnen dat door de verbreding van de band de rol weerstand zo toe genomen in dat de topsnelheid ook naar beneden gaat? van 155 nar 195 is natuur lijk wel een behoorlij verschil.

Verder nog een klein vraagje.
hoever kunnen ze een band op de velg trekken. Met andere woorden wat is de minimum maat die ik er op moet knallen voor getrokken bandjes?

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 25 mei 2010 20:16
door DexterXL
Uiteraard gaat je rolweerstand omhoog, en fiks ook....
Heb met een Seat Ibiza ooit gehad dat hij op 165 breed een top van 190km/h had, na de nieuwe banden van
185 breed is hij nooit meer boven de 175km/h uit gekomen.
Nu weet ik niet hoeveel pk's en koppel die van jouw heeft, en hoe je versnellingsbak is opgebouwd aan verhoudingen,
maar met mijn 1.2i 8v 58 pk en 93 Nm op 195x45-R15 banden loopt hij met gemak de 160km/h.

Voor de getrokken banden moet je iig weten wat de J-maat van je velg is, deze bepaald hoe breed erop kan ;)

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 10 aug 2010 16:34
door raver
nooit gedacht dat het zoveel uitmaakt...

ik heb 205/40/17 (vandaar dat ie na de 180 niet meer door wil trekken) :smash: :mad:

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 11 aug 2010 22:28
door Marco (ClioII)
Ik heb op mijn clio 1.2 8v uit 96 185/55/15 liggen en ik haal de 165 km/u. Blok heeft al bijna 220.000km gedraaid.

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 13 aug 2010 06:56
door Etienne
Mijn bakkie haalt maar met moeite de 130 :beady: Heeft dan ook wel dik 220.000 gelopen waarvan de laatste tien jaar zo goed als alleen maar 30 en 50 zones :thumbsdown: Nu ben ik iemand die wat redelijk vaak naar eindhoven/utrecht etc moet, dus logisch dat ie zoiets heeft van wtf, is dit?

Daarom ben ik toch bang om er brede banden onder te gooien.. moet niet zo zijn dat ie dalijk niet boven de 100 uitkomt :laugh4:

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 14 aug 2010 11:43
door Rickert
ik ben ook van 155/70 R13 naar 195/40 R15 gegaan en ik red de 176 op de GPS met de 1.2 8v :smash: :driving:

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 14 sep 2010 01:10
door jorna1.2rn
bliksem dan miss ik indd wel wat haha zal binnen kort eens kijken waar het aan ligt. miss wel aan het fluiten/joelen aan de voorkant wat weg is als ik rem in trap. geen idee wat het is nog

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 20 sep 2010 19:11
door Jeff 16V
peugeot 205 diesel met 185 bandjes gaat ook nog maar 140 :smash:

met de standaard 145 banden 160 :laugh4:

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 03 nov 2010 08:36
door Verina
Mijn top blijft nog steeds 160 (op de teller), maar kheb ook bredere banden gekregen :huh:

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 03 nov 2010 18:28
door Jeff 16V
jouwe is ferrari rood natuurlijk :thumbsup:

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 04 nov 2010 20:32
door diesel
Jouw 205 ging ruim 160 op de teller achter mijn 205 in de wijkertunnel...

Alleen kon ik daarna met 160 ook de tunnel uit.

mvg Rick

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 06 nov 2010 19:01
door Jeff 16V
ja dat was dus ook tunnel af en achterop jou bumper om te slipstreamen :laugh4:

ik kwam boven met 130 :laugh4: :laugh4: :smash:

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 06 nov 2010 19:10
door Rickert
Verina schreef:Mijn top blijft nog steeds 160 (op de teller), maar kheb ook bredere banden gekregen :huh:
De rol omtrek van je band is het zelfde gebleven, alleen je heb iets meer weerstand door de breedte! :thumbsup:

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 07 nov 2010 00:42
door gabbermaikel
ik denk dat het type band meer van invloed is dan de breedte
want als je een goede plakband hebt(toyo r888) dan is er meer weerstand omdat die de weg niet echt los wil laten(het idee van kauwgom onder je schoen)
maar pak je bijvoorbeeld iets als een minerva ofzo die compleet geen grip heeft en eigenlijk geen weerstand geeft dan zul je dus sneller zijn, alleen dan kun je nooit zo snel rijden omdat je bij de kleinste stuuractie van de weg af vliegt, maar daar gaat het niet om

dus in mijn ogen ga je nogsteeds sneller met een 205 serie er om met weinig grip dan dat je met een 155 serie met enorm veel grip

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 14 nov 2010 20:25
door Distortion
Iemand al aan de temperatuur gedacht? Dat maakt ook veel uit in de hardheid van het rubber en dus je topsnelheid.

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 15 nov 2010 19:43
door Jeff 16V
bredere band is gewoon minder topsnelheid.....

kennen lullen wat je wilt maar het is bewezen.....
Ga maar google ofzo :thumbsup:

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 15 nov 2010 22:21
door gabbermaikel
bij hetzelfde type band met dezelfde bandenspanning is een bredere band meer weerstand ja, en als je motor dan niet genoeg power heeft zal de top ook dalen

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 25 jan 2011 18:24
door Jeff 16V
km-stand zegt inderdaad niks.....

16V met 170.000 erop naaide na 5000km vast...
16V met 295.000 verkocht en rijd een maatje nu nog mee...
R19 ook al 254.000 rijd ook nog als een zonnetje....

Re: band breedte van invloed op top snelheid ?

Geplaatst: 09 apr 2011 10:49
door raver
coureur schreef:Vergeet ook niet dat je onafgeveerde gewicht stijgt.
Daardoor hebben je motor en bak óók meer moeite om je auto vooruit te krijgen. Je eindoverbrenging scheelt dan heel veel.
Het zou zomaar kunnen dat je bak in z'n 4 minder moeite heeft dan in z'n 5.

Qua kilometerstanden geloof ik er niet zo in. Een blok met 150.000 wat slecht onderhouden is kan veel slechter draaien dan een motor met 360.000 die wèl goed onderhouden is.
Een vriendin van mij had een Audi A3 1.9 Tdi 110pk, eerste type met 366.000 km. op de klok. Heb die auto in onderhoud gehad, 2 weken mee gereden toen zij op vakantie was (2500km, oeps). De motor was stiller dan een nieuwe en ik haalde als gecombineerd verbruik (stad en snelweg) op mijn dooie gemak 1 op 20! Ze rijdt er nu nog steeds mee.

dat van 4e/5e versnelling is heel goed te merken met mijn 205-40-17