Pagina 1 van 1

Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 13:31
door Blieb
Kort nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald (lang geleden) heb ik geleerd om bij het afremmen terug te schakelen zodat je afremt op de motor. Hierdoor gebruik je minder benzine en spaar je je remschijven. Máár je koppeling kan hier onder lijden hoorde ik van de garage.

Nou is mijn vraag wat beter is voor de motor: afremmen d.m.v. terug schakelen óf niet terug schakelen.

Hoe remmen jullie af? Behalve met de rempedaal? :wink:

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 13:55
door Engee
Ik heb juist weer geleerd om niet op de koppeling af te remmen en gewoon zoveel mogelijk laten rollen. Bij wel gewoon remmen in de versnelling laten staan zonder koppelen voor zuiniger rijden.

En remschijven sparen en dan de koppeling meer belasten :chinrub: voor de portemonnee kun je beter je schijven vervangen ipv. je koppeling!

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 14:02
door alexs
en als je het ruig doet verpruts je je motorsteunen ook

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 14:03
door Blieb
Ja oke, dan laat je hem gewoon in de versnelling staan die je als laatst hebt gebruikt en trap je de koppeling in al je laag in de toeren komt. maar ik schakel bij het afremmen terug zodat de motor ervoor zorgt dat ik snelheid verminder.
Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen of dit wel goed is voor de motor.

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 14:04
door Blieb
alexs schreef:en als je het ruig doet verpruts je je motorsteunen ook
Omdat de motor ineens hoog in de toeren gaat draaien en daardoor een "oplawaai" krijgt??

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 14:09
door Engee
Ja want je motor schiet idd in de toeren en zal kantelen en dus veel kracht op de steunen geven waardoor die ook slijten.

Daarnaast is het toch ook onhandig omdat je veel meer handelingen krijgt door het terugschakelen enzo....gewoon remmen en in dezelfde versnelling en bij laag toeren de koppeling intrappen! Was 4 jaar terug de manier waarop ik het leerde :thumbsup:

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 14:14
door Blieb
Haha oke, meer nadelen dan voordelen dus. Dan maar mijn rijstijl aanpasssen. :thumbsup:
Of iets anders proberen, handrem ofzo..

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 18:59
door DexterXL
Laatste mode trend op autorijdstijl is hem in de huidige versnelling te laten staan bij het afremmen, zodra hij te laag
in toeren komt, dan pas 1 versnelling terugschakelen en verder afremmen, idd zal hiermee je koppeling beduidend
minder te lijden als dat je bij 2500tpm al terugschakeld :roll:
Maar beter is gewoon al die handbakken de deur uit en automaat gaan rijden....relaxed :dozey:

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 22:22
door Marcel83
automaat lekker lui inderdaad, als ik zelf niet wil schakelen ga ik wel met een trein.. maargoed, beter gebruiken we gewoon allemaal die remmen zodat die dingen niet vast komen te zitten en gaan piepen enzo!

:devilish:
:thumbsup:

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 11 mei 2010 22:25
door Vinnie
juist, gas geven en HARD remmen :thumbsup:
heerlijk :P

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 12 mei 2010 12:30
door sj0ertum
Ik laat de auto meestal niet echt afremmen, gewoon REMMEN vanuit zijn 5 en dan naar zijn 2....en als het nodig is om te stoppen op het laatste moment nog terug naar 1.

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Geplaatst: 12 mei 2010 21:17
door Paul Veelen
DexterXL schreef:Laatste mode trend op autorijdstijl is hem in de huidige versnelling te laten staan bij het afremmen, zodra hij te laag
in toeren komt, dan pas 1 versnelling terugschakelen en verder afremmen, idd zal hiermee je koppeling beduidend
minder te lijden als dat je bij 2500tpm al terugschakeld :roll:
Maar beter is gewoon al die handbakken de deur uit en automaat gaan rijden....relaxed :dozey:
zo heb ik het ook geleerd, laten rollen of remmen en op het laatst koppeling in en terugschakelen