Pagina 1 van 1

Afstellen stugheid schokbrekers Koni geel

Geplaatst: 30 sep 2009 23:12
door Triggerhappy
Nu ik in het bezit ben van een setje Koni geel met -4cm Apex zou ik graag willen weten hoe ik de dempers afstel.. nou snap ik natuurlijk wel dat dat met dat stelschroeffie aan de bovenkant moet, maar ik bedoel wat zijn de regels?

Wat voor invloed heeft het strakker zetten of juist losser op rijeigenschappen prestaties, en is er een soort van handleiding of voorschrift of basis waar je vanuit moet gaan??

Iemand hier die er meer over kan zeggen? van de dingen die ik tot nu toe op internet heb gevonden ben ik niet bepaald wijzer geworden.

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 01 okt 2009 07:57
door Maarten Jan
Achter zou ik ze niet stugger zetten, dan krijg je een sterk overstuurd weggedrag.
Ik heb mijn koni geel achter 1 standje harder als het zachtse, dus wordt iets overstuurd
wat prettig is met insturen. Voor kun je het zo stug zetten als je wil, maar zou ik niet doen als je
de auto dagelijks gebruikt. Wordt dan namelijk erg stuiterig op hobbelige en klinkerwegen en das ook niet prettig. Op het circuit ideaal, maar daar kan je ze altijd stugger zetten.

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 01 okt 2009 22:35
door Triggerhappy
Dankje voor je reactie, iemand anders hier nog iets aan toe te voegen? iemand met een duidelijke beschrijving van de effecten op een internetpagina ofzo? ben wel benieuwd hoe eea samenhangt

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 02 okt 2009 08:10
door Maarten Jan
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... f391b3a041" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als je echt jezelf wil inlezen kun je beter 1 van de volgende boeken lenen bij de bieb:
Hands-On Race Car Engineer van John H. Glimmerveen
Drive to Win: The Essential Guide to Race Driving
Tune to win
Competition driving (van Alain Prost!)
Engineer to Win
How to Make Your Car Handle
Competition Car Suspension: A practical handbook
Speed Secrets 4: Engineering the Driver
Race Car Vehicle Dynamics (R146)

Je hoeft ze niet allemaal te lezen :mad: maar zitten wel een paar aanraders bij :thumbsup:

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 02 okt 2009 19:34
door Triggerhappy
De link doet het niet?

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 03 okt 2009 22:24
door Maarten Jan
Denk dat je een account moet hebben / ingelogd moet zijn, hier werkt die prima :smile:

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 04 okt 2009 01:15
door Triggerhappy
Nu werkt de link wel, de site lag plat denk ik op het moment dat ik er naar keek. Het topic geeft niet echt antwoord op mn vraag.Het gaa voornamelijk over bandenspanning.

Waar ik in geinterreseerd ben is hoe ik een zo goed mogelijke wegligging krijg met mijn instelbare dempers moet het juist zo hard mogelijk zijn.. of juist zacht.. maakt het nog (veel) uit of het wegdek nat is of droog en is er een wezenlijk verschil in de afstelling voor en achter.. dat soort dingen. :thanks:

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 06 okt 2009 10:43
door derbimarcel
ik heb 4 gele koni`s op me 1.8 16v.

voor met de draaiknop.

helemaal naar rechts draaien en ze staan op 0. (slap)
0-180 linksom draaien sport

180-360 linksom (1 rondje) racing

zo staat het in mijn koni boekje.

achter heb ik 3 standen en staan ze op zijn stugst want op midium waren ze zachter
als de originele.

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 06 okt 2009 17:45
door Triggerhappy
tnx voor je reply.. meer info is nog altijd welkom!

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 07 okt 2009 12:43
door Maarten Jan
Bandenspanning achter altijd harder dan voor, omdat je een voorwiel aangedreven auto hebt.
De achterbanden komen dus moeilijker op temperatuur. Welke spanning je moet hebben hangt ook van het merk en type band af (comfortband of een sportieve band met harde wang).

Zoals ik al zei, achter gewoon zacht anders breekt je auto te snel uit. Voor is gewoon experimenteren wat het lekkerste rijdt.

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 07 okt 2009 12:59
door Jeff 16V
harde achterbanden is ook overstuur....... Zacht heb meer grip dus komt je kont je inhalen..... En voor meer gewicht erop dus die zakken meer in dus heb je zo in zo voor al meer rubber op het asfalt....

vind ik dus beetje onzin.....

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 07 okt 2009 14:35
door Triggerhappy
Ik heb ze nu beiden 180 graden terug gedraaid van de hardste stand, dit rijdt redelijk comfortabel, en grip is ook wel aardig.. mn banden zijn wel oke vind ik zelf Goodyear Eagle F1 195-50-15

Re: Afstellen stugheid schokbrekers

Geplaatst: 07 okt 2009 16:08
door Maarten Jan
Harde banden achter is geen overstuur, vraag het eens aan mensen die op het circuit rijden met voorwielaandrijving :thumbsup: