Pagina 1 van 1

Klapperend geluid rechtsvoor

Geplaatst: 02 jul 2024 15:40
door tienus95
Dag allen,

Sinds een aantal dagen hoor ik een klapperend geluid bij mijn Clio 3 RS CUP 2.0. Inmiddels 250.000 gelopen.

Veelal rechtsvoor, maar soms ook linksvoor. Vooral als ik over een slecht wegdek of klinkers rijd. Klinkt alsof er iets loszit en ergens tegenaan bonkt.
Ook wanneer ik de koppeling hard omhoog doe hoor ik 1x het bonk geluid.

Nu geeft de garage aan dat er speling op de onderste fuseekogel zit. Echter hoor ik geen gekraak of iets dergeljiks met sturen. Kan het evengoed de fuseekogel zijn?
Fusees zijn 100.000km geleden compleet vervangen. Dus ivm slijtage zou het kunnen.

Ik heb ter verduidelijking een filmpje gemaakt waar je op de achtergrond een duidelijk bonkend geluid hoort. Echter krijg ik dit niet toegevoegd..

Alvast bedankt voor de input.

Gr. Teun

Re: Klapperend geluid rechtsvoor

Geplaatst: 03 jan 2025 17:31
door tvr
Probleem heb ik ook gehad, bleek bevestigingsring gebroken te zijn,
Deze zit bovenop de veerpoot onder de bevestigingsschroef.

Re: Klapperend geluid rechtsvoor

Geplaatst: 04 jan 2025 01:14
door mox
Gerammel en/of gekloenk in een voorwielophanging kan echt aan van alles liggen. Wiellagers, veerpoten, veerpootlagers, homokineten, fuseekogels, stuurkogels, stuurhuis, noem maar op. Jaren geleden werd ik wanhopig van mijn Clio 2 die rechtsvoor rammelde als ik over takjes of verhoogde witte strepen reed. Alles stukje bij beetje vervangen (tot de aandrijfassen toe), bleek het uiteindelijk een (minimaal) versleten binnenste stuurkogel te zijn. Stuurstangen (als laatste) vervangen, probleem opgelost.

Re: Klapperend geluid rechtsvoor

Geplaatst: 08 jan 2025 21:37
door Gh0st03
Ik heb het ook gehad. Bij mij was het bonkende geluid rechtsvoor. Pas heb ik de auto iets verlaagd d.m.v. een ST-schroefset en heb ik ook gelijk de veerpootlagers vervangen. Het geluid bleek te komen uit de rechter schokdemper of de veerpootlager die versleten was, aangezien ik het daarna nooit meer heb gehad. Die waren na 130.000km en 13 jaar nog nooit vervangen dus dat was opzich ook wel een keertje nodig. Ik weet niet hoe lang ze er bij jou al onder zitten, maar dit behoord dus ook tot de opties.