motorstoring clio 1.2-16v 55kw D4F bwj 2003
Geplaatst: 21 mar 2024 14:57
hoi leden van de club.
ik ben Daniël. ik heb een clio 1.2 gekocht een 8 maanden geleden en na een half jaar zonder problemen begon het motor storing lampje te branden..
ik heb al een lange tijd een motorstoring in mijn Clio, en na verschillende uren\dagen zoeken meten vervangen van verschillende onderdelen heb ik nog steeds de oplossing niet kunnen vinden.
wat ik inmiddels heb vervangen, gecontroleerd en\of gemeten
olie, oliefilter, luchtfilter, bougies, bobine, map-sensor, thermostaat inclusief temp-sensor injectors en de benzinepomp.
ik heb elke kabel van injectors, map sensor kortom alle kabels van sensors rondom het motorblok richting de stekker van de ecu aan de achterkant van het motorblok 1 voor 1 met de multimeter gecheckt op een kabelbreuk. geen enkele breuk kunnen vinden.
gasklephuis gereinigd.
carterventilatie door geblazen.
compressie gemeten en was niks mis mee.
distrubutieriem is 6000km geleden vervangen door een garage toen de Clio in het bezit was bij de vorige eigenaar
katalysator gecheckt met endoscoop camera via gat v.d. de voorste en achterste lambda sensor en de katalysator is perfect. lambda life data uitlezen met rijden kloppen de waarden gewoon en de voorverwarming van de lambda met de multimeter gecheckt is ook goed van beide sensors.
ik krijg steeds dezelfde foutcodes terug : p0105f en p0314 random misfire.
wat de clio doet; vanuit de koude start in de ochtend als ik richting snelweg ga na 1km sta ik voor de stoplicht stil om af te draaien en valt hij in storing zodra ik het
gaspedaal aanraak.
vanaf dat moment houdt de auto erg in en lijkt alsof hij op 3cil draait maar wanneer ik de bougiekabels 1voor 1 eraf trek houdt hij bij elke cilinder in..
als ik dat mijn obd2-dongel erin doe uitlees en de storing wis blijft hij inhouden... tot ik de auto effe parkeer en bijvoorbeeld even boodschappen doe of
ga tanken ect, als ik dan start is de motor nog op temperatuur maar loopt hij goed met een knipperend storingslampje die uiteindelijk blijft branden en
uit gaat.. maar wanneer ik voor de stoplicht bij mijn woonplaats kom dan schommelt hij stationair tussen de 575 en 640rmp een enkele keer blijft hij dan
gewoon lopen en kom ik thuis zonder inhouden,,
ik heb door de tijd een maniertje gevonden om de auto niet op storing te laten springen en dat is gewoon uitzetten bij het stoplicht maar een zelf
bediende start stop systeem is ook weer niet de bedoeling en onhandig maar de storing blijft dan wel weg. en zal niet zo schadelijk zijn als rijden met
een inhoudende motor
ik rijd nu al een poosje hiermee en rijden zonder je weet wanneer het afgelopen is en ik wil het graag gewoon gemaakt hebben want het is gewoon een fijn autootje..
wie heeft hetzelfde mee gemaakt en kan mij naar de oplossing brengen??
groetjes daniel
ik ben Daniël. ik heb een clio 1.2 gekocht een 8 maanden geleden en na een half jaar zonder problemen begon het motor storing lampje te branden..
ik heb al een lange tijd een motorstoring in mijn Clio, en na verschillende uren\dagen zoeken meten vervangen van verschillende onderdelen heb ik nog steeds de oplossing niet kunnen vinden.
wat ik inmiddels heb vervangen, gecontroleerd en\of gemeten
olie, oliefilter, luchtfilter, bougies, bobine, map-sensor, thermostaat inclusief temp-sensor injectors en de benzinepomp.
ik heb elke kabel van injectors, map sensor kortom alle kabels van sensors rondom het motorblok richting de stekker van de ecu aan de achterkant van het motorblok 1 voor 1 met de multimeter gecheckt op een kabelbreuk. geen enkele breuk kunnen vinden.
gasklephuis gereinigd.
carterventilatie door geblazen.
compressie gemeten en was niks mis mee.
distrubutieriem is 6000km geleden vervangen door een garage toen de Clio in het bezit was bij de vorige eigenaar
katalysator gecheckt met endoscoop camera via gat v.d. de voorste en achterste lambda sensor en de katalysator is perfect. lambda life data uitlezen met rijden kloppen de waarden gewoon en de voorverwarming van de lambda met de multimeter gecheckt is ook goed van beide sensors.
ik krijg steeds dezelfde foutcodes terug : p0105f en p0314 random misfire.
wat de clio doet; vanuit de koude start in de ochtend als ik richting snelweg ga na 1km sta ik voor de stoplicht stil om af te draaien en valt hij in storing zodra ik het
gaspedaal aanraak.
vanaf dat moment houdt de auto erg in en lijkt alsof hij op 3cil draait maar wanneer ik de bougiekabels 1voor 1 eraf trek houdt hij bij elke cilinder in..
als ik dat mijn obd2-dongel erin doe uitlees en de storing wis blijft hij inhouden... tot ik de auto effe parkeer en bijvoorbeeld even boodschappen doe of
ga tanken ect, als ik dan start is de motor nog op temperatuur maar loopt hij goed met een knipperend storingslampje die uiteindelijk blijft branden en
uit gaat.. maar wanneer ik voor de stoplicht bij mijn woonplaats kom dan schommelt hij stationair tussen de 575 en 640rmp een enkele keer blijft hij dan
gewoon lopen en kom ik thuis zonder inhouden,,
ik heb door de tijd een maniertje gevonden om de auto niet op storing te laten springen en dat is gewoon uitzetten bij het stoplicht maar een zelf
bediende start stop systeem is ook weer niet de bedoeling en onhandig maar de storing blijft dan wel weg. en zal niet zo schadelijk zijn als rijden met
een inhoudende motor
ik rijd nu al een poosje hiermee en rijden zonder je weet wanneer het afgelopen is en ik wil het graag gewoon gemaakt hebben want het is gewoon een fijn autootje..
wie heeft hetzelfde mee gemaakt en kan mij naar de oplossing brengen??
groetjes daniel