Auto start niet, ventilator en verlichting gaan vanzelf aan..
Geplaatst: 14 feb 2022 18:31
Hallo allen, ik ben nieuw hier op dit forum.
Onze Clio is een III 1.6 16V, bj. 2006, in bezit sinds 2010.
Gisteren en vandaag voor het eerst heel bijzondere problemen..
Gisteren mee gereden, parkeren, komen terug na 1,5 uur, wil niet starten.
Er gebeuren verschillende dingen en meldingen.
Eerst wel reactie op de keyless card, konden de deuren openen.
Vervolgens niet kunnen starten.
Geen reactie meer op de card.
Achterklep gaat niet open.
Lampjes stadslicht voor en achter lijken heel zwak te knipperen.
Bij drukken op de StartStop geen reactie, de tekst in het display boven stuur wordt vaag, verdwijnt.
Soms ook de melding Verdraai stuur.
Eén keer ging de verlichting even vanzelf aan.
Ik heb bij zoiets weleens succes gehad door de spanning naar de besturing helemaal weg te nemen (gebruikers kortsluiten).
Had geen gereedschap bij me, kon wel de klem van de pluspool van de accu wurmen.
Pluskabel met huissleutel met inlaathuis motor verbonden om condensatoren leeg te laten lopen.
Geen succes.
Uiteindelijk wegenwacht erbij.
Wegenwachter dacht eerst aan accu (2 jaar oud), heeft deze een boost gegeven, echter hielp niet.
Heeft op advies centrale stuurvergrendelingsmodule gecontroleerd, kon niets vinden.
Uiteindelijk nog maar een keer de accu afgekoppeld en gebruikers tijdje met proeflampje naar massa doorverbonden.
En warempel, nieuwe poging, stuurvergrendeling klikte weer, en hij startte!
Wij blij, wegenwachter blij.
Zijn naar huis gereden.
Vanmorgen overkwam mijn vrouw echter weer zelfde probleem.
Startte hier normaal, maar na aankomst in stadje 15 km verderop weer mis.
Weer ANWB erbij.
Deze wegenwachter heeft ook weer de accu afgekoppeld en gebruikers kortgesloten.
En wat gerammeld met card in kaartlezer.
En kreeg hem aan de praat.
Mijn vrouw is er direct mee terug naar huis gereden.
Na half uur maar weer eens geprobeerd, voor de deur.
Weer zelfde probleem en rare meldingen.
Soms gaan klokje en radio vanzelf aan.
Accuspanning gemeten, 11,6 Volt.
Accu paar uur aan de lader, naar ca. 12,7 volt.
Gebruikers kortgesloten.
Motor startte weer.
Tijdje laten lopen, accu werd duidelijk bijgeladen (verhoogd toerental) door dynamo, 14,4 volt.
Uitgezet en weer gestart, ging prima. Accu dan 13,2 volt.
Auto uitgezet.
Half uur later hoor ik geluid, loop naar de auto toe, blijkt de koelventilator te draaien en verlichting voor en achter te branden!
Uit zichzelf!
Accuspanning 12,7 volt.
Geen ractie op de card.
Accu maar afgekoppeld.
Beats me..
Iemand van jullie zoiets eerder meegemaakt?
Onze Clio is een III 1.6 16V, bj. 2006, in bezit sinds 2010.
Gisteren en vandaag voor het eerst heel bijzondere problemen..
Gisteren mee gereden, parkeren, komen terug na 1,5 uur, wil niet starten.
Er gebeuren verschillende dingen en meldingen.
Eerst wel reactie op de keyless card, konden de deuren openen.
Vervolgens niet kunnen starten.
Geen reactie meer op de card.
Achterklep gaat niet open.
Lampjes stadslicht voor en achter lijken heel zwak te knipperen.
Bij drukken op de StartStop geen reactie, de tekst in het display boven stuur wordt vaag, verdwijnt.
Soms ook de melding Verdraai stuur.
Eén keer ging de verlichting even vanzelf aan.
Ik heb bij zoiets weleens succes gehad door de spanning naar de besturing helemaal weg te nemen (gebruikers kortsluiten).
Had geen gereedschap bij me, kon wel de klem van de pluspool van de accu wurmen.
Pluskabel met huissleutel met inlaathuis motor verbonden om condensatoren leeg te laten lopen.
Geen succes.
Uiteindelijk wegenwacht erbij.
Wegenwachter dacht eerst aan accu (2 jaar oud), heeft deze een boost gegeven, echter hielp niet.
Heeft op advies centrale stuurvergrendelingsmodule gecontroleerd, kon niets vinden.
Uiteindelijk nog maar een keer de accu afgekoppeld en gebruikers tijdje met proeflampje naar massa doorverbonden.
En warempel, nieuwe poging, stuurvergrendeling klikte weer, en hij startte!
Wij blij, wegenwachter blij.
Zijn naar huis gereden.
Vanmorgen overkwam mijn vrouw echter weer zelfde probleem.
Startte hier normaal, maar na aankomst in stadje 15 km verderop weer mis.
Weer ANWB erbij.
Deze wegenwachter heeft ook weer de accu afgekoppeld en gebruikers kortgesloten.
En wat gerammeld met card in kaartlezer.
En kreeg hem aan de praat.
Mijn vrouw is er direct mee terug naar huis gereden.
Na half uur maar weer eens geprobeerd, voor de deur.
Weer zelfde probleem en rare meldingen.
Soms gaan klokje en radio vanzelf aan.
Accuspanning gemeten, 11,6 Volt.
Accu paar uur aan de lader, naar ca. 12,7 volt.
Gebruikers kortgesloten.
Motor startte weer.
Tijdje laten lopen, accu werd duidelijk bijgeladen (verhoogd toerental) door dynamo, 14,4 volt.
Uitgezet en weer gestart, ging prima. Accu dan 13,2 volt.
Auto uitgezet.
Half uur later hoor ik geluid, loop naar de auto toe, blijkt de koelventilator te draaien en verlichting voor en achter te branden!
Uit zichzelf!
Accuspanning 12,7 volt.
Geen ractie op de card.
Accu maar afgekoppeld.
Beats me..
Iemand van jullie zoiets eerder meegemaakt?