Pagina 1 van 1
distributiekketing vervangen bij 91000 km?
Geplaatst: 05 dec 2020 16:25
door science52
Hallo Clubleden,
Mijn garage heeft vastgesteld dat de distributieketting van mijn Renault Clio is opgerekt. Dit nadat ik had vastgesteld dat er een ratelend geluid uit het motorblok kwam.
Het betreft een clio estate juni 2014, nog geen 91000 km op de teller en eerste eigenaar. Altijd op tijd zijn onderhoud gehad bij een Renault dealer (Bochane).
Nu is onlangs (4 weken geleden bij 90000 km) de multiriem al vernieuwd, eea volgens onderhoudsschema.
Volgens het onderhoudsschema, zou de distributieketting nog zeker tot 120.000 km mee moeten gaan.
Mijn gevoel is dat, het wel heel snel is dat de distributieketting vervangen moet worden.
Zijn er andere gebruikers die hetzelfde probleem hebben (gehad)?
Is dit een bekend probleem van de Clio Estate?
Bij Renault Nederland staat de vraag uit of de vervanging onder een coulance regeling valt.
Dat hoor ik a.s. maandag (7 dec 2020).
Ik hoor graag van jullie.
Wordt ook vervolgd als ik een reactie van Renault Nederland heb gekregen.
Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?
Geplaatst: 13 dec 2020 14:01
door Tutuur
Ik gok zomaar dat dit een 1.2tce betreft? Bekend probleem, m.i. Zou Renault dit kosteloos moeten vervangen!
Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?
Geplaatst: 13 dec 2020 16:52
door mox
Renault noemt de ketting "onderhoudsvrij". Wat moet ik me daarbij voorstellen en waar is meer te lezen over problemen met de 1.2 TCe?
Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?
Geplaatst: 16 dec 2020 17:25
door bas47
Intervallen zijn veel te lang 30000 km ,Je kan beter 15000 olie laten verversen .De 30000 km olie smeert niet meer goed en gaat koeken tussen je ketting schakels, je ketting spanner kan het niet meer aan en wordt de ketting langer .Gebeurt ook vaak bij Vag modellen .
Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?
Geplaatst: 30 jan 2021 11:40
door Duck
Idd verstandig om bij turbo motoren ieder jaar olie te verversen.
Kettingspanner kan kapot gaan; heeft niet specifiek met de olie te maken..; maar verse olie is nooit verkeerd.
Bij de Clio 1.2 moet dan de complete motor er uit om deze inclusief nieuwe ketting te vervangen.
0.9 is kleiner waarbij dat niet het geval is.
inlaatkleppen raken vervuild door directe injectie; hierdoor worden de kleppen niet meer gereinigd door langs stomende benzine.
Vaak tussen de 60 en 90 dkm hakkelende / haperende motor te constateren
Kunnen gereinigd worden met een walnutblast.
Stukje opgezocht....
Direct ingespoten benzinemotoren krijgen last van carbon build up (koolstofafzetting) in de inlaatkanalen, op de kleppen en injectoren. Dit komt omdat de injectoren niet meer inspuiten voor de kleppen maar direct in de cilinderkamers. Daarnaast vormen de oliedampen die worden meegevoerd door de carterventilatie een probleem. Ze slaan neer tegen de wanden van het inlaat traject. Deze aanslag zorgt uiteindelijk voor een vernauwing, waardoor er problemen kunnen ontstaan. Verschillende klachten die hieruit voor kunnen komen zijn:
Verminderd motorvermogen
Motorstoringen
Slecht stationair draaien
Schokken / inhouden bij rustig accelereren.
Heeft allemaal te maken met alle milieu eisen die aan motoren gesteld worden.....
De 1.3 schijnt hier geen last meer mee te hebben.
Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?
Geplaatst: 01 feb 2021 08:23
door 66 kW powerrr
@ science52: Wees blij dat de garage dit op tijd ontdekt en adviseert. Soms gaan onderdelen nu eenmaal eerder stuk (bij mij waren dat een radiatorslang bij 111.000 km en de dynamo bij 149.000). Je wilt het liefst dat zoiets bij een onderhoudsbeurt wordt ontdekt en opgelost in plaats van onderweg de wegenwacht te moeten bellen. Ik heb begrepen dat de nokkenasketting eerst van zich laat horen/ gaat ratelen, voordat zijn einde nadert. Mijn 90 TCe heeft nu 150.000 km gereden met de eerste ketting, die nog in orde zou zijn. Hij krijgt jaarlijks nieuwe olie (dat is ca elke 22.000 km). Mijn garage heeft er enkele in onderhoud met 300.000 km op de teller, naar ik begreep met de eerste ketting. Het kan verkeren...
P.s. Ik koop meestal een nieuwe auto en rijd daarmee minimaal 200.000 km. Dit is mijn eerste Franse auto en die doet het bovengemiddeld goed (vergeleken met zijn VAG en Japanse voorgangers).
Re: distributiekketing vervangen bij 91000 km?
Geplaatst: 06 mar 2021 20:20
door JCA
science52 schreef: 05 dec 2020 16:25
Hallo Clubleden,
Mijn garage heeft vastgesteld dat de distributieketting van mijn Renault Clio is opgerekt. Dit nadat ik had vastgesteld dat er een ratelend geluid uit het motorblok kwam.
Het betreft een clio estate juni 2014, nog geen 91000 km op de teller en eerste eigenaar. Altijd op tijd zijn onderhoud gehad bij een Renault dealer (Bochane).
Nu is onlangs (4 weken geleden bij 90000 km) de multiriem al vernieuwd, eea volgens onderhoudsschema.
Volgens het onderhoudsschema, zou de distributieketting nog zeker tot 120.000 km mee moeten gaan.
Mijn gevoel is dat, het wel heel snel is dat de distributieketting vervangen moet worden.
Zijn er andere gebruikers die hetzelfde probleem hebben (gehad)?
Is dit een bekend probleem van de Clio Estate?
Bij Renault Nederland staat de vraag uit of de vervanging onder een coulance regeling valt.
Dat hoor ik a.s. maandag (7 dec 2020).
Ik hoor graag van jullie.
Wordt ook vervolgd als ik een reactie van Renault Nederland heb gekregen.
Zou je nog even willen reageren wat de reactie van de dealer uiteindelijk is?
En heb je hem laten vervangen? Wat waren de kosten hiervan? Heb je een 0.9 of een 1.2?