Welke benzine tanken jullie en waarom?

Voor de zin en onzin des levens, Het weer, moppen, hobby's en ga zo maar door
Plaats reactie
mox
Beheerteam
Contacteer:

Welke benzine tanken jullie en waarom?

Bericht door mox »

Vreemd... volgens mij bestaat er na al die jaren nog helemaal geen thread voor deze discussie, dus ik ben zo vrij om af te trappen :)

Ik tank bij wijze van spreken al mijn hele leven doodgewone pauper Euro 95 bij de Tango om de hoek. Puur uit gemakzucht en omdat ik eraan gewend ben. Ik heb ook nooit een reden gehad om te switchen. Integendeel; m'n Clio 2 heeft er altijd heerlijk op gereden en toen ik ontdekte dat het gasklephuis er na ruim 2 ton op de teller nog als nieuw uitzag was ik er stellig van overtuigd dat ik goed bezig was. Ook mijn olieverbruik was al die jaren zeer minimaal gebleven.

Welnu, misschien is het verbeelding, maar ik heb het idee dat mijn Clio 4 sinds de introductie van E10 minder lekker rijdt dan voorheen. Ik voel soms minimale schokjes als ik vlot accelereer. Er wordt me de laatste tijd van meerdere kanten aangeraden om eens 98 te gaan tanken, maar die adviezen hebben zogezegd een nogal hoog "Tel Sell" gehalte. Ook Google biedt weinig soelaas; men lijkt elkaar regelmatig tegen te spreken.

Wat denken jullie? Wat tanken jullie? Wat moet ik gaan tanken? En waarom?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Re: Welke benzine tanken jullie en waarom?

Bericht door StadiumIII »

Gewoon 95 hier in het dorp
Wel met de tijd injectie reiniger erin
98 heb ik met de Clio niet geprobeerd
Wel met de vorige Laguna merkte geen verschil erin
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Met de huidig beschikbare brandstoffen snap ik niet waarom met uberhaupt nog 95 E10 tankt?

Het verschil in literprijs tussen 95 en 98 is hetzelfde als voorheen, alleen het verbruik op 95 is nu veel hoger geworden. Daarbij is de 98 bij BP en Shell bio-ethanol vrij. Grappig dat dit nu net de brandstoffen zijn waarop ik de beste resultaten behaal tijdens tunen.

Mijn Megane GT/RS, mijn Clio RS, m’n vrouw haar Twingo RS én de boot gaat bij ons alleen BP Ultimate in.
Roadkill
forum starter
Contacteer:

Bericht door Roadkill »

Wij tanken enkel nog excillium of BP ultimate, never nooit niet e10. Dat geeft enkel problemen en een hoger verbruik. E10 is ook een absolute scooter moordenaar, nu is dit geen scooter forum, maar het is wel een teken dat cilinder wanden daardoor worden aangetast.
LeoV
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door LeoV »

Ik tank meestal BP E10. Eerlijk gezegd, meestal... dan speelt de prijs ook wel een beetje. Ik heb ook geen RS, gewoon een 3 TCE100. Die draait veel minder toeren gemiddeld.
Maar ik merk inderdaad hetzelfde. Misschien moet ik ook maar eens een tijdje overstappen op 98. Als je het prijsverschil omrekent per maand maakt het voor mij 9,- in de maand uit bij gelijk verbruik. Die 2,25 in de week doet het hem ook niet...
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Toen m'n Clio 4 nog van mijn moeder was ben ik er een keer mee naar Marseille gereden, gewoon op E10 95 van de Tango en van een Total onderweg in Frankrijk. Het verbruik toen met eigenlijk alleen maar snelweg en een aardig vol bepakte Clio was 4.9 l/100 km, best oké. (zonder ECO stand)

Toen ik heb van mijn moeder gekocht had, heb ik diezelfde reis gemaakt, maar dan na al zo een 8 weken BP Ultimate te hebben getankt, het verbruik zakte toch over 1200km heen naar de 4.5 l/100km en op de terugweg zelfs naar 4.3 l/100km. Weer zonder ECO stand (onzin ding)

Het kan prima zijn dat dat gewoon toeval was door omstandigheden maar ik dacht ik laat het ff weten.

Overigens vind ik hem ook veel lekkerder rijden op Ultimate of Excellium hij schokt wat minder en ook al is het onzin dacht ik maar het voelt alsof er net ff iets meer pit in zit.

Ik rij op zich met een lekker tempo door.

Ik ga in Augustus naar Berlijn dan zal ik het bijhouden.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Roadkill
forum starter
Contacteer:

Bericht door Roadkill »

Met de Twingo van mijn vrouw rijden we op e10 gemiddeld 50km op een tank minder, maar er brand wel gezellig dan een extra lampje op het dashboard, en met een beetje mazzel gaat ie op de noodloop. Op E5 loopt ie mooier, zuiniger en zijn er geen meldingen motorstoringen meer, en per saldo maakt het financieel niks uit. Met de Rsi is het geeneens een vraag, die rijd het beste op BP Ultimate, maar in ieder geval enkel E5.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Rijden hier allemaal op 98 E5. Iets duurder aan de pomp maar meer kilometers op een tank en uiteindelijk goedkoper. De bij gemengde ethanol levert geen vermogen dus hoe meer er daarvan doorheen gemengd is des te minder je motor presteert. :wink:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Gisteren voor het eerst in mijn leven 98 getankt :)
Het is nog te vroeg om te oordelen, maar ik krijg de indruk dat A) het ietwat schokkerige accelereren is verdwenen, B) de auto pittiger en C) zuiniger is (volgens de boordcompu).

Kan ook gewoon wishful thinking zijn natuurlijk.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII »

Tijd geleden toch ook wel met 98 begonnen
En idd zuiniger ,beter opakken van de motor en het loopt allemaal wat soepeler

Dus voor ons alleen nog maar 98
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Hier gaat overal alleen maar 98 in. De ethanol levert geen vermogen en zorgt daardoor voor hoger gebruik. De Captur ging van 6.6 op 100 naar 6.2 op 100. De Meg zelfs van 7.5 op 100 naar 6,9 op 100. Uiteindelijk aan de pomp wat duurder maar over de gereden kilometers goedkoper.

En dan nog beter voor de motor ook. Zeker met de huidige kleine motoren, het nieuwe rijden en zo, krijg je heel snel dat de motor inwendig vervuild. Met name de 1.2 TCe en 1.4 TCe zijn daar gevoelig voor. 98 octane brandt iets heter en zorgt daarmee voor lichtelijk minder vervuiling. Bij moderne motoren is het sowieso aan te raden een paar keer per jaar een reiniger toe te voegen. Daarmee voorkom je verkoling van de kleppen wat kan leiden tot verbranden van de kleppen en uiteindelijk zelfs vast gaan zitten van de zuigerveren. Er zijn gevallen waar bij 40.000 kilometer het blok al was overleden. Onderhoud met goede olie (dus geen goedkoop Action en Hema spul) is voor die motoren dan ook belangrijk. De intervallen die worden gehanteerd zijn veel te groot.
Contacteer:

Bericht door Age »

E5 hier. Nog nooit E10 getankt trouwens.
Groet, Age
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Arjan schreef: 26 nov 2020 23:15 "Bij moderne motoren is het sowieso aan te raden een paar keer per jaar een reiniger toe te voegen."
Heb je een specifiek merk dat je aan zou raden en waar je het kan halen? Zo nu en dan als ik het ergen zie staan dan denk ik steeds, ja ik wil het er eigenlijk wel een keer doen maar dan neem ik het nooit mee want ik zou geen flauw idee hebben of er verschil zit in merken.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

In mijn 2013 Clio IV-GT gaat Euro 98 e5 in, dit om de simpele reden dat ik verder kom op een liter 98 dan op een liter 95 en de auto ook pittiger reageert op het gas en hy mooier loopt.

Daarbij komt ook dat mijn auto ook op gas staat en 98 geen ethanol bevat en dus minder verouderd of water aantrekt zoals E10 dat doet.

Mijn GT deed 1 op 10.5, hooguit 1 op 11.5 op de lange afstand, puur op benzine. Op gas doet hy constant een mooie 1 op 12.5 - 12.8, waar dit dan door komt weet ik ook niet en maakt me ook niet zo uit eigenlyk. Verder gooi ik iedere 5000km injectorreiniger en 30ltr benzine in de tank.
Phase 1.2 Clio IV-GT Malte Blue :thumbs:
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat”