DAB Radio installeren

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
bokkomam
forum starter
Contacteer:

DAB Radio installeren

Bericht door bokkomam »

Laatste was ik bezig met het uitzoeken of mijn radio module stuk was (achter speakers werkte niet meer).
Hierbij kwam ik er dus achter dat het vrij eenvoudig is deze te vervangen/wisselen.

Via de onderdelenlijn zie ik dus een aantal modules die volgens mij ook DAB+ aansluitingen hebben. Deze bijvoorbeeld:
Afbeelding

Wat ik mij dus afvraag, kunnen we deze module gewoon verwisselen. Uiteraard ook de juiste dak antenne ergens vandaan zien te krijgen. Wat denken jullie?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: DAB Radio installeren

Bericht door mox »

Ik vermoed dat dat wel gaat werken. Misschien moet je er nog iets met ddt4all voor aanzetten; ik ken die parameter-menu's niet uit mijn hoofd.
Voor de antenne zou je de sharkfin kunnen overwegen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

mox schreef: 28 feb 2020 16:16 Ik vermoed dat dat wel gaat werken. Misschien moet je er nog iets met ddt4all voor aanzetten; ik ken die parameter-menu's niet uit mijn hoofd.
Voor de antenne zou je de sharkfin kunnen overwegen.
Dat activeren met ddt4all zat ik ook aan te denken.
Maar ik kan het niet zo snel vinden.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Weet iemand toevallig ook wat die bruine/witte/gele stekkers precies zijn?
Mijn huidige module heeft alleen wit en geel. Daarom denk ik dat de bruine voor DAB is.
Maar wat is dan wit en geel? Gebruikt de auto 2 antennes voor AM en FM? Ik dacht dat dat gewoon 1 antenne was.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik neem inderdaad aan dat bruin voor DAB is. Verder vermoed ik dat wit voor (gecombineerde) FM/AM ontvangst is. Geel moet haast wel de rear view cam zijn (composite video). Verder zit er achterop de R-link displaymodule nog een blauwe coaxstekker en die is voor de GPS-antenne die ergens in het dashboard verstopt zit.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

mox schreef: 02 mar 2020 11:52 Ik neem inderdaad aan dat bruin voor DAB is. Verder vermoed ik dat wit voor (gecombineerde) FM/AM ontvangst is. Geel moet haast wel de rear view cam zijn (composite video). Verder zit er achterop de R-link displaymodule nog een blauwe coaxstekker en die is voor de GPS-antenne die ergens in het dashboard verstopt zit.
Ik heb dan weer geen rearview camera. Kan het zijn dat de gele dan voor parkeersensoren zijn? Of zit dat weer ergens anders aan gesloten? En dat geel voor mij nu gewoon ongebruikt is eigenlijk, dus een stekker die nergens aanzit?
Kan ik dit op een één of andere manier snel zien?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

De parkeersensoren praten via de canbus. De gele stekker is een verlengkabel naar achteren die in jouw geval nergens op is aangesloten. Zie foto's en filmpje.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Ok, dat zou mooi zijn! Dan kan ik daar mijn DAB op aansluiten.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Moet de impedantie van de DAB-coaxkabel wel hetzelfde zijn als die van de cam. Ik weet niet of dat het geval is. Ook weet ik niet of de stekkers überhaupt wel passen.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Volgens mij zijn het gewoon dezelfde kabels allemaal, die witte/bruine/gele. Alleen zijn er verschillende kleurtjes voor het gemak.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Misschien een rare vraag, maar is er iemand met Rlink1 die DAB+ (digitale radio) heeft?
En dan eventueel in staat is om mij te helpen testen of het werkt in mijn Clio met Rlink.
Dus dat houd in de radio module eruit halen en dan in mijn clio testen. Dit is heel eenvoudig te doen en in een paar minuten uit de auto gehaald. Er hoeven geen kappen of dergelijke afgehaald te worden, alleen het dashboard kastje eruit doormiddel van scharnier in de losse stand te zetten.

Dit zou mij enorm helpen. Albast bedankt.
ChUcKiE6
forum starter
Contacteer:

Bericht door ChUcKiE6 »

Ik ben ook erg benieuwd of je DAB+ kunt installeren/bijvoegen bij de bestaande Rlink/Medianav apparatuur! Er zal best ergens een ali expres module beschikbaar zijn voor weinig, als deze maar aan te sluiten valt!
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

ChUcKiE6 schreef: 13 mar 2020 11:44 Ik ben ook erg benieuwd of je DAB+ kunt installeren/bijvoegen bij de bestaande Rlink/Medianav apparatuur! Er zal best ergens een ali expres module beschikbaar zijn voor weinig, als deze maar aan te sluiten valt!
Die aparte modules bestaan al, via AUX of USB. Ik heb het hier over de officiële module van Renault.
Via ali ga je niet deze officiële radio module vinden (zie plaatje eerste post).
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Ok. Ik heb de haaienvin geïnstalleerd met 2 kabels (am/fm en DAB, respectievelijk wit en bruin).
Het installeren van de haaienvin was niet heel gemakkelijk, niet moeilijk maar zeker niet makkelijk. Kapjes loshalen zorgt voor breken van plastic aanhechtingen, helaas.
Goed, de vin antenne zit. Ik miste wel de bruine kabel die naar voren gaat. Hij paste niet in de gele.
De hele kabel die er al ligt zit al ergens aan, ik weet alleen niet wat?? Hij gaat wel naar boven door de achterklep rubber (Die ook voor de derde remlicht e.d.).
Nu zou ik dus de goeie fakra kabel moeten trekken van achter naar voor. Maar weet niet waar ik deze kan kopen, vind alleen maar de blauwe.

Daarnaast ook nog een radio module zien te regelen om het echt te testen voordat ik kabels ga trekken.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

bokkomam schreef: 16 mar 2020 15:04 De hele kabel die er al ligt
Je bedoelt de GELE kabel die er al ligt, denk ik? Waarschijnlijk loopt er nog een extra stukje verlengkabel tot aan het Renault-logo op de achterklep (waar bij mij de cam in geïntegreerd zit).

Verschillend gekleurde stekkers passen gelukkig/helaas niet op elkaar.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

mox schreef: 16 mar 2020 16:12
bokkomam schreef: 16 mar 2020 15:04 De hele kabel die er al ligt
Je bedoelt de GELE kabel die er al ligt, denk ik? Waarschijnlijk loopt er nog een extra stukje verlengkabel tot aan het Renault-logo op de achterklep (waar bij mij de cam in geïntegreerd zit).

Verschillend gekleurde stekkers passen gelukkig/helaas niet op elkaar.
Klopt, de gele die er al ligt inderdaad. Er zit inderdaad nog een stuk aan vanaf het (centrale)aansluitpunt achterin. Het gekke was, mijn fm ontvangst werd wel iets minder toen ik die eruit haalde.

Nu die haaienvin erop zit, ontvang ik wel ineens slecht radio10. Waar voorheen ik hier geen probleem mee had.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik luister nooit FM, altijd DAB. Ik heb de spriet er nog op zitten, maar de (DAB-)ontvangst van de sharkfin schijnt beter te zijn. Misschien dat ik 'm komende zomer eindelijk eens ga monteren.

Nu je weet hoe de plastic deksels precies vast zitten geklikt, zou je ze dan zonder te breken los hebben kunnen krijgen?
bokkomam schreef: 16 mar 2020 15:04 Nu zou ik dus de goeie fakra kabel moeten trekken van achter naar voor. Maar weet niet waar ik deze kan kopen, vind alleen maar de blauwe.
Je kunt losse bruine fakra-stekkers en -contrastekkers kopen, bijv. op eBay. Wel een krimptang nodig om ze op de coax te monteren.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Wat bij mij afbrak is een clip bij de achterportier. Je moet daar het stuk plastic eraf halen om bij het tweede schroefje te komen van het horizontale stuk plastic (waar je hoedenplank oprust) los te maken.
Als dat los zit is de rest vrij makkelijk eraf te halen. Maar ik kreeg ze niet los zonder te breken en de garage ook niet. Want ik zag dat er al 1 kant beetje los zat, die was waarschijnlijk al afgebroken.

Als alles los zit, kan je je hemel beetje laten zaken. Net genoeg om erbij te komen met je handen. Maar te weinig om er goed bij te komen en alles te zien. Want je moet een hoek om (dat zie je wanneer je er mee bezig bent). Dat vond ik wel vervelend! Je moet namelijk de moer met haken weer terug zetten in de goeie manier zonder dat de hij in de kabels snijdt/prikt. En je hemel is best wel kwetsbaar, breekt een soort van. Dus kijk uit.

Ik hoop maar dat de DAB gaat werken.
Zou je misschien een keer kunnen kijken welke DAB settings via ddt4all aanstaan bij jou? Bijvoorbeeld bij Audio Unit ecu settings en bij Navigation ecu radio settings? Daar zie ik een aantal DAB gerelateerde dingen staan.

Wat betreft die kabel, ik zie veel Fakra Z (blauwe kleur) kabels. Deze zijn universeel, past op iedere soort als het goed is.
Ik zit eraan te denken om een klein tussen stukje te kopen om hem dan op de gele aan te sluiten.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Om dit forum weer af te sluiten breng ik jullie op de hoogte.

Het achteraf installeren van DAB+/digitale radio is mogelijk!
Ik heb nu een radio module gekocht (zie post 1) die dus DAB antenne aansluiting heeft.
Daarnaast uiteraard een bijbehorende dak antenne die DAB kan ontvangen.

Alles aangesloten en het werkt.
Het enige wat ik nog niet doen is de antenne kabel weg werken. Weet nog niet zo goed hoe ik dat moet doen, welke kappen ik eerst moet halen (als dat nodig is).
Iemand een idee?

Wat ik mij ook nog afvroeg is waar die USB aansluiting voor is. Heb hem niet aangesloten, heb de kabel ook niet. Maar alles werkt verder wel gewoon.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Goed bezig :thumbsup:

Je hebt dus een exta coaxkabel moeten trekken omdat je geen bruine DAB-connector had bij het aansluitpunt achterin de auto? En heb je nog wat aan moeten zetten met ddt4all? Die USB-connector was me nog niet opgevallen. Hoeft geen USB te zijn natuurlijk.

Ik begin overigens te twijfelen of de gele connector wel voor de rear view cam is, want volgens het schema in mijn werkplaatsboek is de cam met een 4-aderige (afgeschermde) kabel rechtstreeks aangesloten op de R-link displayunit en dus niet op de blikken headunit achter het dashboardkastje.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Ik moet inderdaad nog een coaxkabel trekken. Hij hangt nu beetje los door de auto. Heb de DAB aansluiting even door de gordel gat achter laten komen in te testen. Wanneer ik de kabel heb, kreeg ik deze goed aan. Heb nu nog een gesoldeerde kabel, maar wil een nette kabel trekken (fakra z, lichtblauw, die is universeel).

En in ddt4all inderdaad digital radio fitted aangezet. Zit in de MFD ecu. Configuration/12.radio, audio, rear camera, gyro.

Ben dan ook wel nieuwsgierig wat de gele is. Maar waarom loopt deze dan naar de achterklep?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

bokkomam schreef: 21 mar 2020 18:02 Ben dan ook wel nieuwsgierig wat de gele is. Maar waarom loopt deze dan naar de achterklep?
Geen idee, ik weet niet beter of geel = video.
Laatst gewijzigd door mox op 21 mar 2020 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Zie mijn vorige aangepaste bericht, daar heb ik het erbij gezet over ddt4all.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik zal het toevoegen aan de beginpost van "softwareaanpassingen, gedragsveranderingen" :)
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Maar als jij het werkboek hebt, dan zou je moeten zien waar die gele coax heengaat en op aangesloten zit, toch?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”