dop voor oliefilter

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

dop voor oliefilter

Bericht door necessaryevil »

Hallo, Ik wil misschien een speciale dop kopen om mijn oliefilter te vervangen. Het gaat om een equivalent van de Mot. 1329. Is zo'n dop geschikt voor alle filters die in de Clio passen? En welke moet ik nou hebben? Hier een lijstje:
Laser, type 1, 76mm/12pt
Laser, type 2, 78mm/15pt
Mahle OCS7
Of nog een andere?

mijn clio:
Clio III (1e uitvoering)
BR0/1 CR0/1
K4J motor (1.4L benzine)
Purflux LS932 filter (nieuw&oud)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: dop voor oliefilter

Bericht door mox »

Kwestie van de diameter van je filter opmeten en het aantal ribbels tellen. En voortaan steeds hetzelfde filter kopen :)
Ik heb voor mijn vorige Clio altijd braaf bij de dealer een filtertje gehaald, waar ik op eBay de juiste dop voor had gekocht. Pas na het afrekenen om een carterplugringetje vragen, dan krijg je die misschien gratis :DD

Zo'n dop is echt onmisbaar; al die andere tools zijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ik gebruik deze al zo'n 30 jaar naar volle tevredenheid. Past op alle filter van alle formaten. Ideaal ;-)

thumb.png
thumb.png (226.14 KiB) 12227 keer bekeken
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Bij het K4M-blokje van m'n Clio II zat het filter op een vreselijke plek en ook nog half omgeven door allerlei onhandige motorblok-uitstulpsels. Zo'n dop was voor mij echt de enige mogelijkheid om genoeg kracht te kunnen zetten. Ik had eerst dit prul.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

necessaryevil schreef: 26 dec 2019 04:24 Het gaat om een equivalent van de Mot. 1329
Ik heb uit verveling even voor je gegoogled. De Mot.1329 is voor filters met een diameter van 76mm en met 14 ribbels. Renault geeft aan dat de Mot.1329 ook geschikt is voor de Clio 2, maar daar had ik af-fabriek een filter met 12 ribbels in zitten. Tel je ribbels dus even :)
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Ik heb even geteld, op de LS932 zitten er 12 van die ribbels in. De diameter is ong. 76mm, afhankelijk van waar ik meet. Ik wil echt wel de goeie krijgen, straks hebben de ribbels ook nog een andere vorm ofzo. Heeft iemand ervaring?

Ik ben ook nog op zoek naar een cartersleutel. Met een deurklink gaat het losdraaien van de carterplug niet echt lekker.

Voor zover bedankt voor het advies!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Carterplug sleutel kan de deze voor nemen. werkt prima :thumbsup:

@mox ; dat prul heeft inderdaad geen grip. Met zo'n stukje ketting (is ook zelf te maken maar voor een paar euro bij de meeste DHZ winkels te koop) gaat het veel beter, die grijpt gewoon vast. :wink:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

@necessaryevil Ribbels zijn ribbels, alleen het aantal is van belang.

@Arjan Die carterplugsleutel had ik ook. Het vierkante uiteinde was bij mij te kort en daardoor binnen de kortste keren rond i.p.v. vierkant :( Bovendien sloopte ik m'n plug er bijna mee. Heb toen maar een goeie dop gekocht; volgens mij past hij ook op mijn huidige Clio.

Deurkruk aanvankelijk ook nog geprobeerd. Paste perfect, maar werd een schitterende wokkel zonder dat ik de boel ermee los kreeg :DD
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Grappig, ik heb dat prul om het filter los te halen ook, 1 keer gescheurd bij de montage, nieuw gat erin en verder weer. Dacht dat de carterplug Torx was... Niet dus, destijds opgelost met een simpel metalen lade handvat. Van rond naar vierkant geveild en 1 kant afgezaagd. Doet nog altijd dienst haha
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bij montage behoor je helemaal geen gereedschap te gebruiken. Dan zet je een filter met de hand vast.

@mox : Heb deze ook voor de carterplug maar die andere vind ik handiger.

gedore-299-carterplugsleutel-klium.jpg
gedore-299-carterplugsleutel-klium.jpg (205.91 KiB) 12107 keer bekeken
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Klopt arjan, handvast is vast genoeg. Een jaar later echter heb ik toch altijd een stuk gereedschap nodig om hem er weer af te krijgen.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Ja dan ga ik maar eens naar Tools2Go... dat zit namelijk in de buurt. Kan ik gelijk het nieuwe filter meenemen (precies dezelfde als de oude).

//edit
Nog een vraag, als pakking voor de carterplug kreeg ik een universeel plat ringetje van koper mee. Werkt dat eigenlijk wel? Ik zie dat een echte carterpakking een randje heeft.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Arjan schreef: 02 jan 2020 11:00 Bij montage behoor je helemaal geen gereedschap te gebruiken. Dan zet je een filter met de hand vast.
De meningen online lopen uiteen van handvast tot muurvast. Ik deed altijd wat er op het filter vermeld staat, t.w. met de hand aandraaien tot het rubber het motorblok raakt en daarna nog driekwart omwenteling toevoegen. Dat je voor het losdraaien vervolgens zowat een steigerpijp nodig hebt staat er niet bij :)
necessaryevil schreef: 02 jan 2020 14:48 als pakking voor de carterplug kreeg ik een universeel plat ringetje van koper mee. Werkt dat eigenlijk wel? Ik zie dat een echte carterpakking een randje heeft.
Het maakt allemaal geen bal uit en je kan een oud ringetje ook best een keer hergebruiken. Van de dealer krijg ik meestal een koperkleurig ringetje met een rubber binnenrandje. De enkele keer dat ze me een andere geven vraag ik gewoon weer om een koperkleurige met een rubber binnenrandje :)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Beetje van de oude olie over het rubber smeren en dan inderdaad kwartslag na aanliggen.
Overigens is losdraaien met een schroevendraaier ook een vaker gebruikte manier, gewoon met de schroendraaie twee gaten door de zijkanten in het filter meppen en met de schroevendraaier er nog door als hefboom losdraaien. Bijkomend voordeel is dat je dan veel van de olie in het filter via dat gaatje kan aftappen.
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Ik heb de dop, en hij past op het filter (Perflux). Ik ben geen fan van de schroevendraaiermethode, het matige argument dat ik tegen die methode heb is dat m'n pa op die manier een keer een filter kapot heeft gedraaid. Ik heb voor de zekerheid een echte pakking gehaald bij de dealer. Die kreeg ik gewoon weer gratis (het platte ringetje was ook gratis).
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”