dreun/trilling TCe120 rond de 3000rpm
Geplaatst: 05 sep 2018 19:50
Hallo
Met mijn Clio IV (TCe120 handbak 12/2016 - 21000km, gekocht bij 18500km) heb ik een specifiek probleem waarbij Renault Nederland uiteindelijk concludeert dat het 'conform producteigenschap' is. Ik ben daarom benieuwd of mede TCe120-rijders onderstaand euvel hetzelfde ervaart:
In een specifiek toerentalgebied (2750-3000rpm) is er een doffe dreun hoorbaar op het moment dat ik net boven de 3000rpm het gaspedaal loslaat. Het toerental zakt (logisch) en tussen 3000 en 2750 toeren is er een doffe dreun hoorbaar tezamen met een trilling die voelbaar o.a. is op het stuur en op de versnellingspook.
Dit euvel is onafhankelijk van de gereden snelheid en gekozen versnelling. Het komt dus in alle situaties voor en het is nagenoeg altijd reproduceerbaar door even snel gas te geven en het gaspedaal vervolgens los te laten. Zo komt het dus voor dat je in de 6e versnelling kilometers rijdt rond de 126km/h met die genoemde trilling/dreun. Je kan natuurlijk onder dit toerenbereik gaan rijden maar dat lijkt mij niet produktconform.
De auto heeft inmiddels 4 dagen bij de dealer gestaan waarbij de desbetreffende dealer al vanaf de eerste rit aangaf dat dit niet normaal was. De auto heeft vervolgens 2 afzonderlijke dagen bij de dealer gestaan. De monteurs hebben onderzoek gedaan naar de motor en zij hebben werkzaamheden verricht aan de motor, althans aan de beplating eromheen, in een poging de resonantie te verhelpen. Uiteindelijk heeft men het e.e.a. verlegd aan de koppelingskabels en men was er van overtuigd dat het probleem verholpen was. Daarnaast was er 'iets' gedaan aan de nokkenas(sensor/versteller) hoorde ik via de telefoon.
Na een proefrit bleek het probleem helaas niet opgelost te zijn, dit tot verbazing van de monteur. Op hun verzoek is de auto 2 volle dagen achter gelaten waarna ik uiteindelijk te horen - via de receptioniste - kreeg dat het - aldus Renault Nederland - conform producteigenschap is. Men sloot zich bij daar aan en kon verder niks meer betekenen.
Voordat wij verdere stappen ondernemen, ben ik benieuwd of mensen dit herkennen en of dit als normaal beschouwd wordt.
Met mijn Clio IV (TCe120 handbak 12/2016 - 21000km, gekocht bij 18500km) heb ik een specifiek probleem waarbij Renault Nederland uiteindelijk concludeert dat het 'conform producteigenschap' is. Ik ben daarom benieuwd of mede TCe120-rijders onderstaand euvel hetzelfde ervaart:
In een specifiek toerentalgebied (2750-3000rpm) is er een doffe dreun hoorbaar op het moment dat ik net boven de 3000rpm het gaspedaal loslaat. Het toerental zakt (logisch) en tussen 3000 en 2750 toeren is er een doffe dreun hoorbaar tezamen met een trilling die voelbaar o.a. is op het stuur en op de versnellingspook.
Dit euvel is onafhankelijk van de gereden snelheid en gekozen versnelling. Het komt dus in alle situaties voor en het is nagenoeg altijd reproduceerbaar door even snel gas te geven en het gaspedaal vervolgens los te laten. Zo komt het dus voor dat je in de 6e versnelling kilometers rijdt rond de 126km/h met die genoemde trilling/dreun. Je kan natuurlijk onder dit toerenbereik gaan rijden maar dat lijkt mij niet produktconform.
De auto heeft inmiddels 4 dagen bij de dealer gestaan waarbij de desbetreffende dealer al vanaf de eerste rit aangaf dat dit niet normaal was. De auto heeft vervolgens 2 afzonderlijke dagen bij de dealer gestaan. De monteurs hebben onderzoek gedaan naar de motor en zij hebben werkzaamheden verricht aan de motor, althans aan de beplating eromheen, in een poging de resonantie te verhelpen. Uiteindelijk heeft men het e.e.a. verlegd aan de koppelingskabels en men was er van overtuigd dat het probleem verholpen was. Daarnaast was er 'iets' gedaan aan de nokkenas(sensor/versteller) hoorde ik via de telefoon.
Na een proefrit bleek het probleem helaas niet opgelost te zijn, dit tot verbazing van de monteur. Op hun verzoek is de auto 2 volle dagen achter gelaten waarna ik uiteindelijk te horen - via de receptioniste - kreeg dat het - aldus Renault Nederland - conform producteigenschap is. Men sloot zich bij daar aan en kon verder niks meer betekenen.
Voordat wij verdere stappen ondernemen, ben ik benieuwd of mensen dit herkennen en of dit als normaal beschouwd wordt.