Clio houden of niet?
Geplaatst: 17 mei 2018 18:01
Beste mensen, ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Marten, 37 jaar oud, wonend in Groningen en sinds drie weken in het bezit van een Clio 1.4 16V Billabong uit 2003 (177k km). Mijn vorige ervaring met Renault is een Twingo uit '99 (mijn ex heeft deze nu) waar nu zo'n 260/270k op de teller moet staan. Zelfs de airco werkt nog in dat ding. Vanuit deze ervaring kocht ik de Clio dan ook en omdat de ANWB aangaf dat het een relatief probleemloze auto is. Ik had echter geen grotere fout kunnen maken..
Ik baseerde de aankoop van de clio op het feit dat hij van de eerste eigenaar was (handelaar was de tweede) en altijd onderhoud heeft gehad. Boekjes ingevuld, onlangs distributieriem vervangen en 3000 km geleden een beurt. Tijdens de proefrit beviel hij goed (van binnen en buiten in fantastische conditie). Airco en cruise control werkten uiteraard niet, maar heb nog nooit een tweedehands auto gezien waarbij de airco werkt. Ik wilde de auto hebben en heb dus veel teveel betaald (1825 euro). Eenmaal thuis gekomen begonnen de problemen. Voor de volledigheid zal ik eens een opsomming doen van alle storingen en defecten
1. In de eerste week liet hij me al aan de kant van de weg staan: dynamo kapot. Dit is verholpen
2. Airco kapot, vermoedelijk condensor
3. Cruise control kapot. Draadjes bij pedalen zijn al doorgesoldeerd. Hielp niet. Bediening op stuur en snelheidsbegrenzer werken ook niet
4. Stuur kraakt. Volgens monteur moet ik er niets aan willen doen, is de auto niet waard zegt hij. Dat betekent dat ik drie jaar lang met een krakend stuur moet rondrijden en ik word er na drie weken al gek van
5. Bij bewegen passagiersstoel komt service+airbaglampje op. Bekend probleem. Is al doorgesoldeerd onder stel want grijze stekker is niet aangesloten
6. Als ik rem en achteruit rijd dan brandt mistachterlichtlampje. Heb alles uitgesloten en het lijkt (uiteraard) een probleem met de bedrading te zijn
7. Banden voor zijn versleten
8. Remschijven voor hebben teveel roest
9. Foutcode P0420 met uiteraard gezellig storingslampje. Kan van alles zijn: lambdasonde, imitatie-katalysator. Potentieel erg duur om te fixen
10. Bij starten auto lijkt V-snaar ofzo te piepen. Onder het rijden niets. Mogelijk dus weer een reparatie in de toekomst
Ik ben vast nog wel wat vergeten. Leuk detail is ook dat er minstens 1 x per week een storing of defect bijkomt
Jullie kunnen je wellicht voorstellen dat ik echt compleet en totaal klaar ben met dit ding. Ik geloofde nooit zoveel van alle praat over Franse elektronica, maar ik ondervind het aan den lijve. Punt alleen is dat ik bij verkoop of inruil voor een andere auto enorm veel geld verlies. Voor mij is 1825 euro veel geld en ik had dan ook gedacht een knappe auto te kopen die veilig en comfortabel is en me drie jaar zou dienen. De monteur geeft me echter meer de indruk dat het een of ander wrak is waar ik niets meer aan moet doen omdat dat 't geld niet waard is. Wel zei hij dat hij de auto nog vrij goed vond.
Nu kan ik de Clio mogelijk ruilen voor een Cuore uit 2004 met 215k op de teller. In goede staat en airco werkt. Nu wil ik jullie Clio-kenners vragen: zou mijn auto het waard zijn om mee door te rijden? Of zouden jullie de ruil doen? Ik trek het niet om drie jaar met een krakend stuur te rijden en ik heb de auto ook niet voor 200 euro gekocht dus heb ook geen zin in een kermis van storingslampjes en alarmen, ook omdat die ledjes teringfel zijn.
Ik had gehoopt op een wat positievere eerste post, maar ik kom er zelf niet uit. Inruilen betekent 1000 euro verliezen en houden betekent waarschijnlijk 1000 euro aan reparaties. Ohja, belangrijk detail: heb twee linkerhanden als het op sleutelen aankomt. Prutsen met achterlichten lukt me nog wel :lol:
Alvast bedankt voor jullie tips!
Ik baseerde de aankoop van de clio op het feit dat hij van de eerste eigenaar was (handelaar was de tweede) en altijd onderhoud heeft gehad. Boekjes ingevuld, onlangs distributieriem vervangen en 3000 km geleden een beurt. Tijdens de proefrit beviel hij goed (van binnen en buiten in fantastische conditie). Airco en cruise control werkten uiteraard niet, maar heb nog nooit een tweedehands auto gezien waarbij de airco werkt. Ik wilde de auto hebben en heb dus veel teveel betaald (1825 euro). Eenmaal thuis gekomen begonnen de problemen. Voor de volledigheid zal ik eens een opsomming doen van alle storingen en defecten

1. In de eerste week liet hij me al aan de kant van de weg staan: dynamo kapot. Dit is verholpen
2. Airco kapot, vermoedelijk condensor
3. Cruise control kapot. Draadjes bij pedalen zijn al doorgesoldeerd. Hielp niet. Bediening op stuur en snelheidsbegrenzer werken ook niet
4. Stuur kraakt. Volgens monteur moet ik er niets aan willen doen, is de auto niet waard zegt hij. Dat betekent dat ik drie jaar lang met een krakend stuur moet rondrijden en ik word er na drie weken al gek van
5. Bij bewegen passagiersstoel komt service+airbaglampje op. Bekend probleem. Is al doorgesoldeerd onder stel want grijze stekker is niet aangesloten
6. Als ik rem en achteruit rijd dan brandt mistachterlichtlampje. Heb alles uitgesloten en het lijkt (uiteraard) een probleem met de bedrading te zijn
7. Banden voor zijn versleten
8. Remschijven voor hebben teveel roest
9. Foutcode P0420 met uiteraard gezellig storingslampje. Kan van alles zijn: lambdasonde, imitatie-katalysator. Potentieel erg duur om te fixen
10. Bij starten auto lijkt V-snaar ofzo te piepen. Onder het rijden niets. Mogelijk dus weer een reparatie in de toekomst
Ik ben vast nog wel wat vergeten. Leuk detail is ook dat er minstens 1 x per week een storing of defect bijkomt

Nu kan ik de Clio mogelijk ruilen voor een Cuore uit 2004 met 215k op de teller. In goede staat en airco werkt. Nu wil ik jullie Clio-kenners vragen: zou mijn auto het waard zijn om mee door te rijden? Of zouden jullie de ruil doen? Ik trek het niet om drie jaar met een krakend stuur te rijden en ik heb de auto ook niet voor 200 euro gekocht dus heb ook geen zin in een kermis van storingslampjes en alarmen, ook omdat die ledjes teringfel zijn.
Ik had gehoopt op een wat positievere eerste post, maar ik kom er zelf niet uit. Inruilen betekent 1000 euro verliezen en houden betekent waarschijnlijk 1000 euro aan reparaties. Ohja, belangrijk detail: heb twee linkerhanden als het op sleutelen aankomt. Prutsen met achterlichten lukt me nog wel :lol:
Alvast bedankt voor jullie tips!
