Pagina 1 van 1

Electronische storing + niet starten bij koud weer

Geplaatst: 27 feb 2018 19:47
door cliotoris
Hoi mensen,

nieuw hier en zie veel antwoorden op veel vragen, super een hyperactief forum !

Ik heb hier een Clio phase II 1999 met een raar probleempje, ongetwijfeld vind ik hier de experts die me een duwtje in de juiste richting kunnen geven.

Electronica storingslampje brandt, en sindsdien is het moeilijk starten.
Startmotor draait prima rond, start ook wel maar valt direct weer uit. Als ik een beetje gas erop hou, blijft ie ook wel aan, en als ie wat warm begint te worden kan ik langzaam het gas loslaten en dan heb ik een stationair RPM van ca 500-600 , niet echt aan de hoge kant, maar had van mij wel tikje meer gemogen.
Bij startproblematiek van deze aard dacht ik aan het gasklephuis , BDP sensor en stappenmotor.
Gasklephuis was niet echt vuil maar heb hem nog eens extra schoongemaakt , BDP sensor maar eens eruit gehaald en schoongemaakt , gemeten en meet ca 290 ohm, stappenmotor lijkt nog een verdachte maar wanneer hij eenmaal een beetje warm is (dwz de naald komt los van de meter) , lijkt het probleem nauwelijks meer aanwezig.
Met het schoonmaken van de klep en de sensor lijkt het probleem wat minder te zijn, dat is al winst.
De bougiekabels heb ik een maand geleden nog vervangen en geven geen vuurwerk met de plantenspuit test.

Ik heb de minpool van de accu er een uurtje afgehad om te ECU te resetten, maar lampje blijft aan.
Nou schieten er wel vaker lampjes aan bij deze clio maar vaak is het een vocht probleem (zoals airbaglampje) en verdwijnt vaak weer even snel als dat het kwam.
Deze is wat lastiger.
Voor de zekerheid toch maar even een nieuwe BDP sensor besteld, tijdens meten had ik het idee dat er misschien een breukje in de kabel of de connector zit, want de weerstand klapte af en toe eens naar de nul.

Nu het probleem zich alleen voordoet bij dit soort weer/koude motor zou je bijna denken aan een tempertuursensor?

Ongetwijfeld is er hier iemand die een soortgelijk probleem had/heeft en die me op het juiste spoor kan helpen.

Alvast vriendelijk dank !

Re: Electronische storing + niet starten bij koud weer

Geplaatst: 22 nov 2018 08:02
door djflix
Ik weet dat het topic al meet dan een half jaar inactief is maar ik heb een Clio 2 Ph1 1999 met ongeveer hetzelfde probleem. Een paar maanden geleden was het koud en wilde mijn auto ineens niet meer starten: de startmotor deed zijn ding, de motor slaat aan en valt dan weer stil. Nadat ik iemand van de ANWB er bij had gebeld heeft hij even de BDP sensor schoongemaakt en het gasklephuis zag er schoon uit. Hij merkte dat als je bij het starten gas geeft tot 2500/3000 en dan over een periode van ~120 seconden de gasklep langzaam terug laat komen naar zijn 'ruststand' de auto niet af slaat. Hij raadde me aan om de auto snel naar de garage te brengen maar ik kon er zo wel mee rijden.

Enfin, afspraak gemaakt bij de garage. Auto gebracht maar ze konden het probleem niet reproduceren. Ze hadden een nieuwe BDP sensor besteld ('maar we kunnen geen garantie doen dat dat het probleem oplost') maar omdat de auto daarna weer gewoon startte hebben we besloten de sensor nog maar niet te vervangen.

Daarna maanden lang met slechts een of twee keer gezeur kunnen starten maar vorige week (toen de kou weer wat serieuzer werd) begon het hele feestje weer opnieuw. Eigenlijk elke dag dat de temperatuur buiten onder de 6 graden Celsius is als ik wil starten heb ik een probleem en moet ik eerst gas geven en dit langzaam terug laten komen naar stationair.

Tot slot: als de auto "zo'n buitje" heeft zie ik ook dat als ik rem de toerenteller vaak inzakt naar lager dan 700rpm. Komt dit onder de 500rpm (ongeveer 25% van de tijd als ik ergens rem) dan slaat de motor af. In plaats daarvan moet ik als ik rem de koppeling ingedrukt houden en mijn voet schuin het gaspedaal een beetje mee pakken zodat de motor niet af slaat. Al met al een gevaarlijke situatie waar ik van af wil.

Mijn vermoeden is dat het iets met luchtvochtigheid te maken heeft. Dit zou verklaren waarom luchtcirculatie/verwarmen van de lucht onder de motorkap er voor zorgt dat het probleem vermindert en het probleem zich vooral voordoet bij koud weer.

Edit: voor mijn situatie gerelateerd:
https://www.clioclub.info/forum//viewtop ... 82&t=24242
https://www.clioclub.info/forum//viewtop ... 82&t=10218