Waarom werkt de verwarming zo goed?

Voor alles aan de binnenkant, van bekleding tot pookknop
Plaats reactie
mox
Beheerteam
Contacteer:

Waarom werkt de verwarming zo goed?

Bericht door mox »

Vooral met dit koude weer valt het me op hoe ongelooflijk snel de luchtstroom uit de roosters al warm is. Na een halve minuut stationair lopen lijkt het koelcircuit al op temperatuur te komen, maar dat kan toch niet?

Het lijkt wel alsof er ergens in het ventilatiecircuit een elektrische gloeispiraal o.i.d. zit om de opwarmperiode van de motor te overbruggen. Weet iemand hier meer over? Mijn dealer had niet echt een bevredigend antwoord; hij kent geforceerde elektrische verwarming alleen van diesels (?). Hij noemt de eco-voorzieningen van tegenwoordig als mogelijke verklaring voor het snelle opwarmen: "Een grotere waterpomp kan er al voor zorgen dat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is".

Mij hoor je in ieder geval niet klagen. In mijn vorige Clio's was het altijd eerst een flinke tijd klappertanden voordat je merkte dat de boel enigszins op temperatuur kwam.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Azur91
forum starter
Contacteer:

Re: Waarom werkt de verwarming zo goed?

Bericht door Azur91 »

Nou dat is wel anders in mijn dieseltje. Daar moet ik de kachel uit zetten en wachten tot het blauwe temp. lampje uit is voordat er ook maar iets warm wordt. Als ik de kachel gelijk aanhoudt na het starten, duurt het nog langer voor hij warm is.
biggie0344
beginner
Contacteer:

Bericht door biggie0344 »

Ik heb het zelfde als @Azur91 met mijn diesel
als ik de auto start kan het soms 4 minuten duren voordat het er iets warms uit mijn rooster komt.
Clio Expression DCI
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Bij mijn Diesel ook. Maar hiervoor reed ik een benzine auto. Die was niet sneller warm volgens mij
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Ping

Bericht door Ping »

Dat merkte ik ook al op, mijn vorige Clio IV ph1 was niet zo snel warm als mijn huidige ph2.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Wellicht is het een verbetering die ze in de ph2 hebben doorgevoerd en dan misschien alleen bij de TCe's? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Ik blijf benieuwd of het een elektrisch verwarmingselement is.
Azur91
forum starter
Contacteer:

Bericht door Azur91 »

Ik had een paar jaar geleden een Saab 2.3T. De was ook niet warm te krijgen. Gelukkig zaten daar in de dikke leren stoelen een enorme bil-gril in.
Daarvoor had ik een Suzuki Alto uit 2001, een 1 liter motor, nou die was warm voor ik de straat uit was :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
vincentengel1990
beginner
Contacteer:

Bericht door vincentengel1990 »

Ik werk als schadecalculator bij een schadeherstelbedrijf. Via Audatex (calculatie programma) krijgen wij als herstelbedrijf inzicht in alle opties van een specifieke auto. Bij mijn eigen clio die ook met deze temp vlot warme lucht blaast heb ik gezien dat er een vinkje stond bij "extra verwarming". Zouden ph2 of 120tce's allemaal deze (optie) hebben?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ah kijk, het is dus geen verbeelding. Interessant blijft hoe dit technisch gerealiseerd is. Ik hoor (tijdens het opwarmen) af en toe een relaiscontact klikken in de vloerconsole, in de buurt van de handrem. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Uit de posting van Ping maak ik op dat er ook ph2 TCe 90's zijn die snel opwarmen.
martincb
forum starter
Contacteer:

Bericht door martincb »

Ik heb een Ph2 RS en ik vind niet dat ie snel opwarmt. Mijn Ibiza was iig sneller warm.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Interieur (vraag & antwoord)”