Handleiding Deurspeakers & Tweeters vervangen Renault Clio 4

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
vnc95
forum starter
Contacteer:

Handleiding Deurspeakers & Tweeters vervangen Renault Clio 4

Bericht door vnc95 »

Beste Leden,

Heeft een van jullie een handleiding hoe ik de deurspeakers & tweeters kan vervangen van mijn Renault CLio 4?
Heb door het forum gespeurd maar, niks concreets kunnen vinden.

Groet,

vnc95
Vespaman
forum starter
Contacteer:

Re: Handleiding Deurspeakers & Tweeters vervangen Renault Clio 4

Bericht door Vespaman »

Die link doet het dus niet meer......
RoytjeP
forum starter
Contacteer:

Bericht door RoytjeP »

Oh is het die manual die bedoelt wordt? Die kan je gewoon makkelijk vinden op de Focal site inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat dit een uitgebreidere was, met real-life foto's enzo.
En hoe je de Tweeters dient aan te sluiten. Dat vind je hierin niet super duidelijk terug.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Ik heb die handleiding van focal voor de Clio IV nog wel. Als iemand weet hoe ik die pdf makkelijk kan delen hoor ik het graag
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
RoytjeP
forum starter
Contacteer:

Bericht door RoytjeP »

https://mega.nz/ erg gemakkelijk :)
rlo
beginner
Contacteer:

Bericht door rlo »

Ik heb 'm ook wel:
Daily: Captur 1.3TCe Intens 2019.
Hobby: Toyota Corolla AE82GT.
RoytjeP
forum starter
Contacteer:

Bericht door RoytjeP »

Dit is wel een toppertje inderdaad. Stukken duidelijker. Maar heb toch nog wat vragen :)
Is het zinvol om zowel in de voordeuren een Coax set te plaatsen. Als ook de tweeters bij het voorraam?

Voor de IFR 165-2 - 16cm
Achter de IFR 130-2 - 13cm
Tweeters bij ruit - Bose - https://www.lzparts.de/original-renault-bose-hochtoener

?

Of kan je beter deze set plaatsen:
Voor de Focal IFR 165-4 (losse tweeters + losse voorunits ( zijn die 13cm ipv 16cm?) Dan vervallen de Bose Tweeters.
Achter de IFR 130-2 - 13cm

Ben namelijk niet van plan de platte subwoofer te nemen van Focal. Zo'n soort heb ik nu ook, een Pioneer TS-WX110A maar daar komt amper Bas uit. De Bas die eruit komt, is erg lelijk en trillerig.
Weet ook niet hoe die momenteel verbonden zit. Denk via de voorspeakers of achterspeakers afgetapt ofzo.

Ik ben van plan een i-soamp 4CoolBlue (geen dedicated sub aansluiting) of i-soamp 5D (met dedicated sub aansluiting) aan te schaffen.
Dit schijnt allemaal plug-en-play te zijn.

Dan een los subje erbij:
https://www.lzparts.de/car-hifi/subwoof ... r-gehaeuse

Iemand met audio kennis nog wat zinnig advies? :)
Justchill
beginner
Contacteer:

Bericht door Justchill »

Hi,

is het dan gelukt met die klinknagels?
Heb je daar geen speciale tool voor nodig?

grtjs
Intens120tce
beginner
Contacteer:

Bericht door Intens120tce »

Ik heb de standaard R-Link speakers/tweeters vervangen door de Focal 16cm woofers+tweeters voorin en de Focal 13cm 2-weg achterin.
Bij mijn 2017 Clio Intens waren de bass-reflex kasten niet aanwezig; ik heb gelukkig de kunststof montage platen met 16cm woofers.
De portieren heb ik aan de binnenzijde bekleed met 2mm Silent Coat en de buitenzijde van de portieren (achter de bekleding) met 4mm Silent Coat.
De Focal sets zijn goed uitgevoerd met alle toebehoren en een duidelijke beschrijving.

De bekleding kun je verwijderen door de 6 torx boutjes te verwijderen.
Aan de L+R zijde van de panelen zitten elk 4 bevestigingsclips; in een hoek voorzichtig een plat voorwerp tussen portier en paneel steken (beschermen met doek)
om ruimte te creëren. Daarna de vingers er tussen en voorzichtig maar krachtig lostrekken; het kraakt en knapt maar het komt goed.
Ik heb zelf een speciale spreidtang om bekleding clips te verwijderen.
Het dekseltje van de slotbediening (bij aansluiting kabel) voorzichtig loswippen en de stekkers verwijderen.
De koppen van de klinknagels zijn eenvoudig te verwijderen met een grote metaalboor, daarna de rest van de klinknagel uitboren.

Ik heb de klinknagels vervangen door M6x20 boutjes met borgring. De bijgeleverde klinknagels zijn te dik voor een normale tang.
Bij de woofers voorin is dit geen probleem omdat je eerst de ring monteert waar later de woofers in worden geschroefd.
Achterin kun je ook boutjes monteren maar dan moet je het polystyreen plaatje weghalen om er van achteren bij te kunnen.

Het loont om zoiets als Silent Coat aan te brengen; het levert een goed geluid en bovendien gaan de portieren door het extra gewicht solide open en dicht.
Binnenkort ga ik de wielkuipen ook behandelen om proberen de rijgeluiden te verminderen.
Justchill
beginner
Contacteer:

Bericht door Justchill »

Hey Intens120tce,

bedankt voor je uitleg! Zou je soms foto's hebben? Dat zou wel sjiek zijn om alles te kunnen zien.
Ik ga voor de ZEN editie; met media-NAV en speakers. Inderdaad de front-speakers vervangen lijkt één van de simpelste dingen om te doen. De deuren ontdreunen is wel al wat lastiger denk ik. Hoe klinken die focal speakers? Zijn dat deze met ingebouwde tweeters? Wat ga je nog improven aan de audio?

grtjs
Intens120tce
beginner
Contacteer:

Ik heb helaas geen foto's maar er staan foto's en uitleg op dit forum en bv. YouTube.
Er zit eigenlijk weinig verschil tussen de voor- en achterportieren.
Ik heb voorin de Focal woofers in de portieren met tweeters in de dashboard, achterin 13cm speakers met ingebouwde tweeters.
Het klankbeeld van de Focal speakers is beter dan de originele; ze klinken helder en vervormen niet. Ook komen de tweeters in de dashboard beter uit.
Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van zware bas maar dit is wel mogelijk (met R-link).
Er wordt een complete kabelset met cross-over filters bijgeleverd voor de tweeters.

Voor het ontdreunen/dempen heb ik Silent Coat gebruikt. Dit is flexibel en mooi aan te brengen met een behangrollertje.
Het is niet echt lasting, wel wat knip en plakwerk dat wat tijd in beslag neemt.
EoH
forum starter
Contacteer:

Bericht door EoH »

Er lopen over het plaatmateriaal van de binnenzijde voordeur nogal wat kabels. Heb je de isolatie daar overheen geplakt ?
Nu : Clio TCE 90 Night & Day bj 2015
Vroeger : Renault 4, 5, 6, 8, 9, 12, 16 , 19, Clio 1, 2 en 3
Intens120tce
beginner
Contacteer:

EoH schreef:Er lopen over het plaatmateriaal van de binnenzijde voordeur nogal wat kabels. Heb je de isolatie daar overheen geplakt ?
Dit valt mee. Ik heb niets over de kabels heen geplakt; deze hangen tussen plaatwerk en de bekleding.
Bij de voorportieren zit 1 kabel met een kabelklem vast op de beplating; deze heb ik losgehaald, de demping aangebracht en deze kabel los laten hangen.
Je moet een paar gaatjes in de demping prikken voor de boutjes van de bekleding.
Laatst gewijzigd door Intens120tce op 26 mei 2018 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
EoH
forum starter
Contacteer:

Bericht door EoH »

Bedankt !
EoH
forum starter
Contacteer:

Bericht door EoH »

@Intens120tce : Ik heb net mijn Focals besteld en heb nog wat vraagjes.
1. Wat heb je precies van Silent Coat besteld ? Heb je een link ? (ik zag wel staan 2 mm en 4 mm, maar wat precies is me op de site niet helemaal duidelijk)
2. Hoeveel moet ik bestellen voor alleen de voordeuren + panelen ?
3. Je schreef dat je de speakers met boutjes hebt vastgezet. Hoe voorkom je meedraaien als je 1 deel niet beet kan houden met tang of steeksleutel ?
Ik zag in 1 of ander instructiefilmpje een witte substantie op de kant van de bout waar je niet bij kan. Met googelen niet kunnen vinden wat dat is......
4. ik zag ook dat er aan de deurspeaker een crossover filter geplaatst wordt (PDF Focal) en een crossover aan de tweeters. Ik neem aan dat die aan de deurspeaker een crossover is voor als je eventueel een basspeaker wilt aansluiten ?
Ik ben dat niet van plan en kan ik dan dat crossover filter weglaten ? Ik vind dat enigszins onduidelijk in de PDF........
Justchill
beginner
Contacteer:

Bericht door Justchill »

3. In dat filmpje is dat wit achter die bout dubbelzijde kleefband, maar ik vraag me ook af hoe dat gaat werken...
4. crossover voor de woofertjes zal een low pass filter zijn... boven de 4KHz gaat die het signaal verzwakken vermoed ik.

Ga je de speakers op een versterker zetten?
EoH
forum starter
Contacteer:

Bericht door EoH »

3. Ik denk dat als dat goed vast blijft zitten, je de moer goed aan kan draaien en met borgring zal ie niet loslaten.
4. OK, die kan ik dan weglaten.

Nee, ik ga geen versterker en subwoofer inbouwen, alleen de Focal 16 cm voor en de tweeters.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”