Thermostaat vervangen 1.5Dci 2007

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Clijo
beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2016 21:58
Contacteer:

Thermostaat vervangen 1.5Dci 2007

Bericht door Clijo »

Goedemorgen allen,

Ik heb begin januari in Italië pannes gekregen met mijn Clio. Deze Is gerepatierd naar Nederland en kwam 2 weken later aan. Het probleem zat hem in het koelvloeistofsysteem, hij spoot alle koelvloeistof er via de dop uit. In Nederland bij de garage hebben ze het koelvloeistofsysteem helemaal schoon geblazen en getest op een lekke koppakking, dat Was niet het geval, en hebben ze alles met nieuwe leidingen en klemmen vastgezet.

Uiteraard zit ik na een flinke rekening nog steeds met het probleem, hij laat namelijk geen koelvloeistof toe maar bouwt wel druk op waardoor het reservoir indien gevuld overloopt. Dit is totdat de motor ongeveer het 90 graden streepje aantikt, dan laat hij koelvloeistof het systeem inlopen en wordt ook de verwarming ineens warm (daarvoor blijft hij koud). Vanaf daar werkt alles prima. De waterpomp Is twee jaar en 110dkm terug vervangen en kon het volgens de garage echt niet zijn, en ook de koppakking Is 100% dicht, dan rest volgens ons alleen de thermostaat nog.

Nu mijn vraag, ik ben wel technisch en heb een aantal voorbeelden op internet gezien van het vervangen van een thermostaat bij andere auto's . Dit leek mij relatief simpel, vooral omdat hij bij de clio rechts in het blok aardig toegankelijk zit als je de accubak eruit haalt. Maar toch wou ik vragen om tips en trics. Kan ik de thermostaat slangen er gewoon afhalen (of eerst afklemmen), uit laten lekken, thermostaat eraf, andere erop en het systeem weer afvullen en in de gaten houden. Of werkt het niet zo simpel?

Graag hoor ik van jullie :)
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Thermostaat vervangen 1.5Dci 2007

Bericht door mox »

Lijkt mij inderdaad een probleem met je thermostaat(huis). Vreemd dat de garage daar niet mee komt.
Thermostaathuis vervangen is over het algemeen een kwestie van de onderste radiatorslang losmaken en uit laten lekken. Na vervanging weer afvullen en ontluchten met het nippeltje op het huis. Let op dat je niet twee verschillende soorten koelvloeistof mengt; dit kan (weer?) verstopping veroorzaken.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”