Pagina 1 van 1

wiellagers achter

Geplaatst: 11 nov 2017 21:09
door necessaryevil
Hallo,

Mn wiellager achter is versleten ik wil dit vervangen. Naar aanleiding van wat er in de handleiding staat heb ik een aantal vragen:

1)Heb ik echt een assensteun nodig, of is een krik genoeg?
2)Heb ik echt een momentsleutel nodig?

Mijn clio:
MK3 Phase 1, trommelremmen, geen ESP (zover ik weet), 1.4L benzine.

Re: wiellagers achter

Geplaatst: 12 nov 2017 12:00
door mox
1) Assteun wordt altijd aangeraden voor als de krik het begeeft.
2) Ja, want pas bij het voorgeschreven aanhaalmoment (175 Nm) is het lager spelingsvrij. Te strak aandraaien gaat weer ten koste van (de levensduur van) je lager.

Om het lager uit en in de trommel te krijgen ga je ook een pers nodig hebben.

Re: wiellagers achter

Geplaatst: 12 nov 2017 13:28
door necessaryevil
Ik was van plan om de trommel in de oven te doen en om het nieuwe lager in de vriezer te gooien, je hebt dan geen pers nodig. Maar nu ik weet de momentsleutel nodig te hebben laat ik het misschien maar gewoon doen bij de garage. Ik kijk eventueel nog of ik er een kan lenen.

Toch vraag ik het af hoe ze dat doen in de garage. Er is al een keer een lager vervangen, maar ik weet dat mijn monteur geen handleiding heeft.

Re: wiellagers achter

Geplaatst: 12 nov 2017 14:54
door mox
Om het oude lager uit de trommel te krijgen zal je toch een pers nodig hebben. Of je moet grof geweld gebruiken. Ik gebruikte ooit een grote poelietrekker bij zowel het verwijderen als het plaatsen van het lager, maar dat resulteerde in een kromme trommel waaardoor de auto schokkerig remde. Heb toen een paar tiende millimeter van het remvlak af moeten draaien.

Een goede monteur gebruikt een momentsleutel. Een minder goede monteur doet het op gevoel. Een slechte monteur beweert dat het allemaal niets uitmaakt en zet vervolgens lekker lang z'n slagmoersleutel erop :veryangry2:

Re: wiellagers achter

Geplaatst: 12 nov 2017 19:19
door necessaryevil
Wat zijn de gevolgen van het aantrekken met verkeerd koppel, behalve dan dat het lager sneller slijt? Kan er gevolgschade zijn of is er een veiligheidsrisico? Stel dat het enige probleem is dat de lager 50 000 km meegaat i.p.v. 100 000 km dan kan ik daar best mee leven.

Enfin, wat je beschrijft over het kromtrekken van je trommel nog weer een reden om het niet zelf te doen. En voor het aandraaien, ik zal nog eens nadenken en rondkijken of ik geen momentsleutel kan lenen of kopen.

Re: wiellagers achter

Geplaatst: 12 nov 2017 21:52
door NicoK
necessaryevil schreef:Toch vraag ik het af hoe ze dat doen in de garage. Er is al een keer een lager vervangen, maar ik weet dat mijn monteur geen handleiding heeft.

Mijn garage heeft een enorm computersysteem waarin dit soort gegevens staan.

Maar eh....elke 50.000 km een lager vervangen? Lijkt me super vervelend, mag ik elk jaar voor een nieuw lager naar de garage.

Re: wiellagers achter

Geplaatst: 12 nov 2017 22:50
door mox
Afbeelding
Aanhaalmoment staat bij SNR ook gewoon op het doosje ;)

Bij mij ging na 142000 km voor het eerst een lager kapot (linksvoor). 12000 km later ging linksachter kapot.
Kapot = herrie, vooral tijdens bochten. En APK afkeur.

Re: wiellagers achter

Geplaatst: 12 nov 2017 23:54
door necessaryevil
Ik ga 'm op koppel aandraaien of aan laten draaien! Dankjulliewel!

Re: wiellagers achter

Geplaatst: 16 nov 2017 21:31
door necessaryevil
Welke maat heeft de lagermoer eigenlijk?

Re: wiellagers achter

Geplaatst: 16 nov 2017 21:54
door mox
Doppie 30 :)