Dieselpartikelfilter, de ervarigen
Geplaatst: 16 sep 2017 18:15
Sinds een paar jaar heeft de dieslepartikelfilter zijn intrede gedaan.
Aangezien ik bij een garagebedrijf werk waar wij hoofdzakelijk VAG auto's doen en daar de nodige dingen voorbij heb zien komen, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik rij sinds kort een clio 1.5 met een dieselpartikelfilter, volgens mij werkt deze nog prima na 200000km.
Bij de VAG-groep is de aswaarde na ca 250000 zo hoog dat het filter vervangen moet worden (dit is met diagnosesoftware uit te lezen..) regenereren helpt dan ook niet meer.
Hoe is dat bij Renault?
Tevens zijn de gebruikte technieken anders tussen VAG en Renault. VAG spuit via de motor meer brandstof in om de temperatuur in de DPF omhoog te krijgen om schoon te branden. Renault gebruikt een extra injector net voor de DPF om de temperatuur omhoog te krijgen. Volgens mij is dat laatste systeem beter...
Ook las ik ergens dat het filter van Renault "lifetime" is, dus niet vervangen hoeft te worden.
Bij het bedrijf waar ik werk halen wij bij de VAG-auto's het binnenwerk uit het filter en passen de software aan. Dan heb je er ook geen last meer van.
Aangezien ik bij een garagebedrijf werk waar wij hoofdzakelijk VAG auto's doen en daar de nodige dingen voorbij heb zien komen, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik rij sinds kort een clio 1.5 met een dieselpartikelfilter, volgens mij werkt deze nog prima na 200000km.
Bij de VAG-groep is de aswaarde na ca 250000 zo hoog dat het filter vervangen moet worden (dit is met diagnosesoftware uit te lezen..) regenereren helpt dan ook niet meer.
Hoe is dat bij Renault?
Tevens zijn de gebruikte technieken anders tussen VAG en Renault. VAG spuit via de motor meer brandstof in om de temperatuur in de DPF omhoog te krijgen om schoon te branden. Renault gebruikt een extra injector net voor de DPF om de temperatuur omhoog te krijgen. Volgens mij is dat laatste systeem beter...
Ook las ik ergens dat het filter van Renault "lifetime" is, dus niet vervangen hoeft te worden.
Bij het bedrijf waar ik werk halen wij bij de VAG-auto's het binnenwerk uit het filter en passen de software aan. Dan heb je er ook geen last meer van.