Slecht/niet werkende climatecontrol
Geplaatst: 16 jun 2017 12:49
Beste forumlezers,
Sinds februari ben ik de trotse eigenaar van een Clio IV (model 1), met o.a. climatecontrol. Tot op heden was ik zeer tevreden, totdat de warme dagen aanbraken en ik merkte dat mijn climatecontrol niet goed werkt als hij moet koelen.
Bij alle onderstaande situaties heb ik zowel de CC op de automatische stand getest als op de handmatige stand getest en met de eco-stand uit of aan en altijd op de MINIMALE temperatuurstand.
Op het moment dat het buiten bijvoorbeeld 25 graden is dan koelt een beetje voor een duur van ongeveer 5 minuten (geen ijskoude lucht overigens), en dan valt hij uit en komt er lauwe lucht uit (gelijk aan de buitentemperatuur) en na 5 minuten koelt hij weer een beetje net als daarvoor. Dit gaat zo elke keer door, dus hij wordt lauw/fris/lauw/fris, enz...
's Morgens als ik van huis rijd, of als ik bij mijn werk uit de parkeergarage rijd dan koelt hij beter. Ik vermoed dat dit komt omdat de omgevingstemperatuur dan ook koeler is, dan wanneer het buiten 25 graden is. En hoe warmer het buiten is hoe slechter hij koelt en hoe warmer de lauwe lucht dan ook wordt. Vandaar dat ik vermoed dat hij op een gegeven moment gewoon buitenlucht naar binnen pompt. In de voorheen koudere periode had mijn auto niet veel te koelen en was het niet nodig om hem op stand minimaal te zetten. Ik had hem altijd op 19/20 staan en in de koude periode kon hij dat prima aan. Maar nu het dus warmer wordt krijgt mijn airco het niet voor elkaar.
Gezien ik nog BOVAG garantie heb ben ik hiermee terug geweest, heb ik mijn verhaal gedaan en de garage vermoedde dat de airco gevuld moest worden. Ik zei gelijk al dat ik dat onwaarschijnlijk vond. Nadat de airco gevuld was en ik bij de garage was weggereden was ik binnen 10 minuten weer terug bij de garage omdat ik totaal geen verschil kon merken met voor het bijvullen van de airco. De garage probeerde zich er gemakkelijk vanaf te doen door te zeggen dat hij vond dat de airco wel koelde en dat de ene auto de andere auto niet is. Op een gegeven moment heeft hij toch maar de temperatuur gemeten die eruit kwam, en wat bleek: 27 graden, in dit geval gelijk aan de buitenluchttemperatuur. Nu moet ik zeggen, dit werd gemeten toen de auto stil stond. Als ik ga rijden wordt hij heeeel iets koeler maar eigenlijk mag het geen naam hebben. Volgens mij moet er lucht uit komen die zo'n 5 graden is. De garage neemt nog weer contact met mij op om dit verder op te pakken. Ik heb er alleen weinig vertrouwen in want ik heb al veel moeite moeten doen om hen er van te overtuigen dat de airco niet naar behoren werkt. Zij willen natuurlijk geen dure reparaties doen, maar ik heb gewoon recht op een airco die werkt.
Is er iemand van jullie die deze problemen herkent of weet wat dit misschien kan zijn? wat kan ik zelf nog gemakkelijk nakijken, controleren, voelen?
Is er documentatie beschikbaar waarin staat hoe koud de lucht moet zijn die uit de airco komt? Ik wil gewoon graag wat beter in mijn schoenen staan als ik daar weer heen ga en dat hij niet een leek zoals ik gemakkelijk af kan wimpelen.
Een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Het is trouwens een Clio IV (model 1), 90pk diesel, hatchback, handgeschakeld van november 2013.
ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Sinds februari ben ik de trotse eigenaar van een Clio IV (model 1), met o.a. climatecontrol. Tot op heden was ik zeer tevreden, totdat de warme dagen aanbraken en ik merkte dat mijn climatecontrol niet goed werkt als hij moet koelen.
Bij alle onderstaande situaties heb ik zowel de CC op de automatische stand getest als op de handmatige stand getest en met de eco-stand uit of aan en altijd op de MINIMALE temperatuurstand.
Op het moment dat het buiten bijvoorbeeld 25 graden is dan koelt een beetje voor een duur van ongeveer 5 minuten (geen ijskoude lucht overigens), en dan valt hij uit en komt er lauwe lucht uit (gelijk aan de buitentemperatuur) en na 5 minuten koelt hij weer een beetje net als daarvoor. Dit gaat zo elke keer door, dus hij wordt lauw/fris/lauw/fris, enz...
's Morgens als ik van huis rijd, of als ik bij mijn werk uit de parkeergarage rijd dan koelt hij beter. Ik vermoed dat dit komt omdat de omgevingstemperatuur dan ook koeler is, dan wanneer het buiten 25 graden is. En hoe warmer het buiten is hoe slechter hij koelt en hoe warmer de lauwe lucht dan ook wordt. Vandaar dat ik vermoed dat hij op een gegeven moment gewoon buitenlucht naar binnen pompt. In de voorheen koudere periode had mijn auto niet veel te koelen en was het niet nodig om hem op stand minimaal te zetten. Ik had hem altijd op 19/20 staan en in de koude periode kon hij dat prima aan. Maar nu het dus warmer wordt krijgt mijn airco het niet voor elkaar.
Gezien ik nog BOVAG garantie heb ben ik hiermee terug geweest, heb ik mijn verhaal gedaan en de garage vermoedde dat de airco gevuld moest worden. Ik zei gelijk al dat ik dat onwaarschijnlijk vond. Nadat de airco gevuld was en ik bij de garage was weggereden was ik binnen 10 minuten weer terug bij de garage omdat ik totaal geen verschil kon merken met voor het bijvullen van de airco. De garage probeerde zich er gemakkelijk vanaf te doen door te zeggen dat hij vond dat de airco wel koelde en dat de ene auto de andere auto niet is. Op een gegeven moment heeft hij toch maar de temperatuur gemeten die eruit kwam, en wat bleek: 27 graden, in dit geval gelijk aan de buitenluchttemperatuur. Nu moet ik zeggen, dit werd gemeten toen de auto stil stond. Als ik ga rijden wordt hij heeeel iets koeler maar eigenlijk mag het geen naam hebben. Volgens mij moet er lucht uit komen die zo'n 5 graden is. De garage neemt nog weer contact met mij op om dit verder op te pakken. Ik heb er alleen weinig vertrouwen in want ik heb al veel moeite moeten doen om hen er van te overtuigen dat de airco niet naar behoren werkt. Zij willen natuurlijk geen dure reparaties doen, maar ik heb gewoon recht op een airco die werkt.
Is er iemand van jullie die deze problemen herkent of weet wat dit misschien kan zijn? wat kan ik zelf nog gemakkelijk nakijken, controleren, voelen?
Is er documentatie beschikbaar waarin staat hoe koud de lucht moet zijn die uit de airco komt? Ik wil gewoon graag wat beter in mijn schoenen staan als ik daar weer heen ga en dat hij niet een leek zoals ik gemakkelijk af kan wimpelen.
Een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Het is trouwens een Clio IV (model 1), 90pk diesel, hatchback, handgeschakeld van november 2013.
ik ben benieuwd naar jullie reacties.