Versnellingsbak soms erg stroef uit zijn twee

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Wilpat98
beginner
Contacteer:

Versnellingsbak soms erg stroef uit zijn twee

Bericht door Wilpat98 »

Ik rijd nu sinds een goed half jaar in een Cio IV 1.5 DCi uit januari 2014 (mijn eigen ex-leasewagen die ik toen heb overgenomen :) ).
Inmiddels staat er ruim 175.000 op de teller, veel snelweg km's en zonder noemenswaardige problemen.

De laatste tijd valt het me alleen op dat de versnellingsbak soms (maar dan ook echt soms) vast lijkt te zitten in zijn twee. Schakelen gaat dan bijzonder stroef uit de twee en ik moet hem er dan ook echt uit trekken.
Daarna is er niks meer van te merken en kan ik probleemloos schakelen naar elke versnelling. Ik kan ook geen echt patroon ontdekken qua interval en/of situatie waarin dit voorkomt.

Is de versnellingsbak (bijna) gaar of enig ander idee wat het kan zijn?
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Versnellingsbak soms erg stroef uit zijn twee

Bericht door NicoK »

Koppeling kan ook maar dat lijkt me ietwat vroeg.

Bakolie even vervangen en als die erg zwart van kleur is ligt het daaraan. Is die grijzig metaalachtig van kleur dan heb je idd een probleem met de bak zelf.
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

ik heb geen problemen maar heb dan wel maar 42000 op de teller.De mijne is nu 4 jaar oud en steeds onderhouden bij de dealer.Ik zou ook eens de olie vervangen.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Hans_1979
beginner
Contacteer:

Bericht door Hans_1979 »

Ik heb een soortgelijk probleem. Mijn Clio IV heb DCI met 106.000km op de teller kan ik soms moeilijk uit de 1e en 2e versnelling krijgen. Heel af en toe kan die ook moeilijk uit de 5e versnelling. De problemen komen onregelmatig voor maar bij een ritje van 30 minuten toch regelmatig. De versnellingsbakolie is vervangen en heeft dit probleem niet verholpen.
Iemand een idee?