Noodloop/elektronische storing is terug

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Emmer
beginner
Contacteer:

Noodloop/elektronische storing is terug

Bericht door Emmer »

Hey,

Tijd terug al een keer een topic gemaakt voor problemen met noodloop, toen in principe verholpen en heeft lang gewerkt... maar hij is terug :cry:
Wel op een andere manier deze keer.... het volgende:

Wanneer ik bijvoorbeeld 's ochtends de auto wil starten staat hij al in noodloop wanneer ik het contact aanzet (en blijft ook als ik paar keer aan en uit zet).
Als ik de motor dan start, blijft de noodloop er in staan en reageert het gaspedaal helemaal niet...
Laat ik de motor een paar seconden draaien en zet hem uit
Direct hierna start ik hem weer en nu is de noodloop er niet meer en werkt het gaspedaal gewoon (toeren schommelen soms wel wat stationair)

De vraag is dus voornamelijk denk ik;
Wat kan als het contact aanstaat noodloop veroorzaken wanneer de motor zelf nog niet gestart is?
Komt er ook wel eens in tijdens het rijden, maar dat gebeurt weinig, vind het bijzonderder wanneer het gebeurt als motor niet draait...
Laatst gewijzigd door Emmer op 30 apr 2017 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Noodloop is terug

Bericht door Arjan »

Noodloop betekend dat de draaiende motor niet meer dan 2500 toeren wil draaien. Hoe constateer jij noodloop bij stil (uit)staande motor?
Emmer
beginner
Contacteer:

Re: Noodloop is terug

Bericht door Emmer »

gloeispiraal lampje dat brandt... tijd geleden deed hij dit ook wel eens en dan draaide motor inderdaad niet meer als +-2500 toeren.
Maar nu als spiraaltje brandt reageert gaspedaal dus helemaal niet meer...

Doel je te zeggen dat dit wel eens niet noodloop kan zijn, maar iets anders?
spiraallampje kan ook gewoon algemene storing betekenen en heet niet perse noodloop als gevolg?

Ik vind het vooral zo raar, dat ik eerst de motor moet starten om de storing er uit te krijgen.
paar keer contact aan en uit zetten bijvoorbeeld werkt niet, hij moet echt eerst een keer gestart zijn.
Als hij (zelden) binnenkomt tijdens het rijden is snel contact uit en aan genoeg om storing er weer uit te halen:dizzy2:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Noodloop/elektronische storing is terug

Bericht door Arjan »

Het gloeispiraal lampje heeft als betekenis bij een benzine motor dat je een elektronische storing hebt. Één van de -tig opties. Gevolg van zo'n storing is wel vaak dat de motor in noodloop gaat maar dat gebeurd niet altijd. Wanneer je het hebt als de motor uit staat kan het zijn dat je gaspedaalpositiesensor niet goed meer is. Maar zoals ik al zei, er zijn heel veel mogelijkheden waardoor dat lampje gaat branden.

Lambdasonde defect
Gasklep vuil
Slecht functionerende stappenmotor
Vacuüm lek.
Slechte massa van kabels
Etc, etc.

Wanneer je de auto laat uitlezen ( bij voorkeur op het moment dat de storing zich voordoet) krijg je een richting waarin je het moet zoeken.
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Hmmm... ja precies... uitlezen leverde vorige keer geen codes op... helaas.
Hoop dat iemand dit probleem herkend en me verder kan helpen, vooral het spiraal bij uitstaande motor is nieuw voor mij.
Anders gaan we inderdaad weer beginnen aan de welbekende zoektocht.

Ik heb een elektronische gasklep, een stappenmotor heb ik niet volgens mij... toch?
zowel, waar zou dit zitten?
vergelijkbare foto gevonden van mijn motorblok (rode rondje niet op letten);
Afbeelding

Bedankt voor het snelle antwoorden in ieder geval en ik zal hem binnenkort weer eens gaan uitlezen.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

1.4 of 1.6?
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

1.6 uit 2001
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Heeft je gaspedaal uberhaupt wel een goed signaal? Die stekker was bij mij lam wat het probleem veroorzaakte met 130 op de linkerbaan.
Emmer
beginner
Contacteer:

Bericht door Emmer »

Gaspedaal unit is tijd terug vervangen en ze hebben de bekabeling ook vervangen/omgelegd.
Kan die stekker nog wel een keer nalopen, maar volgens mij is die wel goed
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”