Hoera voor de ANWB :)
Geplaatst: 10 dec 2016 16:53
Vandaag dus de ANWB nodig gehad.
Na het boodschappen doen wil ik de Clio starten, maar na contact aan PIEP, defect remsysteem. Lampjes STOP en ABS blijven branden. Met de sleutel verder draaien hoor ik wel een tik van een relais wat de startmotor wil aansturen, maar hij draait niet rond.
Hé, ik rij in een Franse auto dus ben wel enigszins wat gewend, maar je zou toch denken dat dit wel wat té overdreven is.
Ik de auto maar even weer op slot gedaan, en na een minuutje of 10 opnieuw geprobeerd.
Geen verschil.
Storingen heb ik niet gevonden met mijn OBD lezer, het remvloeistofpeil was OK dus veel verder kam ik ook niet.
Hmmm. Dan toch maar de ANWB gebeld, want in de regen stilstaan op een bedrijventerrein is ook zowat. Zeker met vrouw en 2 koters van 6 en 7 er bij.
Na een uurtje ongeveer kwam de ANWB eraan. Een erg vriendelijke man, hij hoorde e.e.a. aan en zei na geprobeerd te hebben te starten, we zullen eens beginnen met de accu testen.... het klinkt alsof de startmotor onvoldoende stroom krijgt.
Die bleek echter in orde, dus verder zoeken. Alle zekeringen gechecked, ook OK. De uitleesapparatuur gaf aan dat er toch wat mis was met de stroomvoorziening van de ABS-unit, wat waarschijnlijk de storing veroorzaakte. Maar dat kon hij niet rijmen met de weigering van de startmotor.
Ik was al lekker down, hoopte eindelijk een auto gevonden te hebben waar ik op kon vertrouwen maar zag de bui al weer hangen.
In de tussentijd haalde de monteur zijn spanningszoeker tevoorschijn en ging onder de motorkap aan de slag.
Het bleek dat op een tweetal hoofdzekeringen bij de accu geen 12V maar 3 á 4 V stond. Dat stond hem niet aan... hij zegt, het is óf 12V, óf 0V, maar niets daar tussenin. Dus hij volgt de kabel van de zekeringenkast naar de accupool.
En ja hoor. De draad van de accupool naar die zekeringenkast bleek niet helemaal goed te zitten. Hij wordt geborgd op de accuklem met een moertje, en dat moertje was blijkbaar los getrild. Daardoor kreeg e.e.a. niet voldoende stroom of niet de juiste spanning. Moertje goed vastgezet, storingen gewist en de sleutel omgedraaid: en ja hoor, alsof er niets was gebeurd deed de Clio het weer.
Een boel gedoe voor een dom moertje dus. Ik verbaas me er dan ook over dat het geen borgmoertje was.
Maar goed, ook hier is dus gebleken: vage storingen hebben snel iets te maken met de electra.
En meneer van de ANWB, als u dit leest: nogmaals hartelijk dank, al hoop ik u niet nogmaal nodig te hebben
mocht er nog eens iets dergelijks gebeuren, weet ik waar ik zelf nog eens kan zoeken.
En gelukkig viel de rekening ook mee, want aangezien ik lid ben van de ANWB kostte me dit geintje helemaal niks. En gelukkig geen dure reparatie nodig. Als zou een borgringetje misschien geen slechte investering zijn.
Terugdenkend zou het best kunnen dat dat kabeltje al langer wat matig vast zat. Ik heb sinds ik de Clio heb twee keer een melding voorbij zien vliegen van de CC, en één keer van de injectie. Allemaal vrijwel meteen weer weg.
Na het boodschappen doen wil ik de Clio starten, maar na contact aan PIEP, defect remsysteem. Lampjes STOP en ABS blijven branden. Met de sleutel verder draaien hoor ik wel een tik van een relais wat de startmotor wil aansturen, maar hij draait niet rond.
Hé, ik rij in een Franse auto dus ben wel enigszins wat gewend, maar je zou toch denken dat dit wel wat té overdreven is.
Ik de auto maar even weer op slot gedaan, en na een minuutje of 10 opnieuw geprobeerd.
Geen verschil.
Storingen heb ik niet gevonden met mijn OBD lezer, het remvloeistofpeil was OK dus veel verder kam ik ook niet.
Hmmm. Dan toch maar de ANWB gebeld, want in de regen stilstaan op een bedrijventerrein is ook zowat. Zeker met vrouw en 2 koters van 6 en 7 er bij.
Na een uurtje ongeveer kwam de ANWB eraan. Een erg vriendelijke man, hij hoorde e.e.a. aan en zei na geprobeerd te hebben te starten, we zullen eens beginnen met de accu testen.... het klinkt alsof de startmotor onvoldoende stroom krijgt.
Die bleek echter in orde, dus verder zoeken. Alle zekeringen gechecked, ook OK. De uitleesapparatuur gaf aan dat er toch wat mis was met de stroomvoorziening van de ABS-unit, wat waarschijnlijk de storing veroorzaakte. Maar dat kon hij niet rijmen met de weigering van de startmotor.
Ik was al lekker down, hoopte eindelijk een auto gevonden te hebben waar ik op kon vertrouwen maar zag de bui al weer hangen.
In de tussentijd haalde de monteur zijn spanningszoeker tevoorschijn en ging onder de motorkap aan de slag.
Het bleek dat op een tweetal hoofdzekeringen bij de accu geen 12V maar 3 á 4 V stond. Dat stond hem niet aan... hij zegt, het is óf 12V, óf 0V, maar niets daar tussenin. Dus hij volgt de kabel van de zekeringenkast naar de accupool.
En ja hoor. De draad van de accupool naar die zekeringenkast bleek niet helemaal goed te zitten. Hij wordt geborgd op de accuklem met een moertje, en dat moertje was blijkbaar los getrild. Daardoor kreeg e.e.a. niet voldoende stroom of niet de juiste spanning. Moertje goed vastgezet, storingen gewist en de sleutel omgedraaid: en ja hoor, alsof er niets was gebeurd deed de Clio het weer.
Een boel gedoe voor een dom moertje dus. Ik verbaas me er dan ook over dat het geen borgmoertje was.
Maar goed, ook hier is dus gebleken: vage storingen hebben snel iets te maken met de electra.
En meneer van de ANWB, als u dit leest: nogmaals hartelijk dank, al hoop ik u niet nogmaal nodig te hebben

En gelukkig viel de rekening ook mee, want aangezien ik lid ben van de ANWB kostte me dit geintje helemaal niks. En gelukkig geen dure reparatie nodig. Als zou een borgringetje misschien geen slechte investering zijn.
Terugdenkend zou het best kunnen dat dat kabeltje al langer wat matig vast zat. Ik heb sinds ik de Clio heb twee keer een melding voorbij zien vliegen van de CC, en één keer van de injectie. Allemaal vrijwel meteen weer weg.