Pagina 1 van 1

Koude motor stationair warm draaien

Geplaatst: 24 nov 2016 21:10
door Algerino
Is het verstandig om de motor +/- 1 minuut onbelast warmt te draaien
bij een koude start voor de smering van motorolie in de motor en het rustig rondpompen.
Vooral tijdens vorst of tijdens het krabben doe ik dat ook regelmatig..

Want binnen minuut zit ik al op de snelweg en wil hem niet overbelasten
in de koude toestand.

De meningen zijn sterk verdeeld las ik op het internet nu zou ik de ervaringen
van de Renault rijders willen weten :driving:

Re: Koude motor stationair warm draaien

Geplaatst: 24 nov 2016 21:37
door Arjan
Bij vorst; Krabben, starten, rustig warm rijden (niet boven de 3000 toeren komen). :thumbsup:

Zelf zorg ik altijd dat ik niet hoef te krabben, standverwarming :wink:

Re: Koude motor stationair warm draaien

Geplaatst: 28 nov 2016 11:18
door king_
Zat deze standkachel er al in Arjan? Wat zijn je ervaringen?

Re: Koude motor stationair warm draaien

Geplaatst: 29 nov 2016 17:19
door NicoK
Algerino schreef:Is het verstandig om de motor +/- 1 minuut onbelast warmt te draaien
bij een koude start voor de smering van motorolie in de motor en het rustig rondpompen.
Vooral tijdens vorst of tijdens het krabben doe ik dat ook regelmatig..

Want binnen minuut zit ik al op de snelweg en wil hem niet overbelasten
in de koude toestand.

De meningen zijn sterk verdeeld las ik op het internet nu zou ik de ervaringen
van de Renault rijders willen weten :driving:
Op het moment dat jij een ijskoude motor start in koude buitenlucht zal er een hoge verrijking van het brandstofmengsel plaatsvinden.
Doordat de cilinderwand ook koud is omdat het koelwater en de olie ijskoud is heb je minimale smering en benzine die neerslaat op de cilinderwand wat het laagje olie wat er evt. is gewoon wegveegt.

Als je wegrijd maak je enkele toeren en heb je momentum in je vliegwiel waardoor het mengsel niet zo erg verrijkt hoeft te worden, er slaat dus ook minder neer, je olie word met meer kracht rondgepompt dus er komt ook meer olie op je cilinderwand die niet word weggesmeerd. En alles warmt nog sneller op ook.

Beter is dus om gewoon het eerste stuk rustig op te trekken, rustig in te voegen niet boven de 3000 komen en dan heb je veel betere smering dan koud starten en laten circuleren.

Re: Koude motor stationair warm draaien

Geplaatst: 04 dec 2016 10:37
door Algerino
Bedankt voor de tip allemaal :thumbsup:
Niet boven de 3000tpm ontkom ik helaas niet aan op de snelweg
bij 100Km/h zit ik al op 3300tpm in 5e versnelling

Re: Koude motor stationair warm draaien

Geplaatst: 04 dec 2016 12:59
door Ronon
Ik woon zelf ook 1 minuutje van de snelweg wat ik doe is eerst krabben, starten 10 a 20 sec laten draaien en dan idd rustig weg rijden en onder de 3000 toeren blijven.
En waar ik op moet is een hele lange invoegstrook en veel vrachtverkeer en je mag er maar 100 dus kan ik rustig opgang komen en met het vrachtverkeer mee