Trilling op hoge snelheid

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
ClaudeJacques
beginner
Contacteer:

Trilling op hoge snelheid

Bericht door ClaudeJacques »

Goedemiddag,

Een aantal weken geleden de eerste Clio gekocht, een driedeurs RN 1.2 uit 1999. Er is een nieuwe APK opgezet en daarvoor moesten een band en een veer vervangen worden. Nu heb ik eigenlijk sinds ik hem heb al last van een trilling bij 100 km/h of harder, en trekt ie een beetje naar links. Dit was niet zo bij de proefrit, dus heb het vermoeden dat het aan die nieuwe band of veer ligt. Het stuur staat tevens een klein beetje naar rechts. Iemand enig idee of mijn vermoedens juist zijn? Ik ga komende zaterdag terug naar de dealer omdat de km-teller en snelheidsmeter boven de 50 km/h uitvallen, en dan kaart ik dit ook zeker even aan. Toch hou ik er rekening mee dat ik het zelf zal moeten aanpakken. Ik ben sowieso van plan vier nieuwe winterbanden er onder te leggen ergens in de komende weken. Dus tips daarvoor zijn ook welkom. Auto staat overigens op standaard wielen (stalen velgen met standaard dop).
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Trilling op hoge snelheid

Bericht door mox »

Als ze een veer vervangen hebben dan is de veerpoot los geweest van de fusee en moet de auto opnieuw uitgelijnd worden.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
ClaudeJacques
beginner
Contacteer:

Dan klopt m'n vermoeden. Ik ga het dan wel verhalen op de dealer.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Probeer ook na te gaan of ze wel dezelfde veer hebben geplaatst als aan de andere kant. Originele renaultveren zijn gecodeerd, met gekleurde verftekens. Er bestaan iets van 4 verschillende kleurcodes, die allemaal hetzelfde renaultnummer hebben.

Even op de krik zetten, veer schoonvegen met een vochtig lapje en speuren naar merktekens :)
ClaudeJacques
beginner
Contacteer:

Vermoed nu inderdaad dat de veren verschillen. Uitlijncheck wees uit dat hij goed uitgelijnd was.
johan_416
forum starter
Contacteer:

Bericht door johan_416 »

Altijd 2 gelijke veren voor en idem achter.
Als fusee losgeweest is is uitlijnen zelzaam , behalve als fusee zelf los is geweest. dit is n vast punt waar men op draaid. ongelijke veren maken dat de auto wat door kan hangen en dus naar 1 kant kunnen trekken.
------------------------------------------------------------
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Na vervanging van (alleen) beide veren was de boel bij mij toch echt niet meer recht, zo bleek ook op de uitlijnbank. De veerpoot kan bij losgedraaide bouten immers behoorlijk bewegen t.o.v. de fusee. Vóór het lossen van de bouten de plek van de veerpoot aftekenen wordt weleens gedaan om op uitlijnen te besparen, maar uitlijnen is toch altijd het beste. Meten is weten :thumbsup:
ClaudeJacques
beginner
Contacteer:

Ja de verkoper zegt van wel. Eén veer was gebroken en moest vervangen worden en één band was uitgedroogd waardoor die niet meer door de APK kwam. Nu heb ik een uitlijncheck bij de kwik-fit laten doen en daar bleek dat hij perfect uitgelijnd was, dus dat is het probleem niet.

Ik ga morgen even de voorbanden omwisselen, kijken of dat in ieder geval verschil brengt in de trilling die in de auto zit. Check ik direct even of de banden mooi rond lopen of niet.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Je kunt dan meteen nazien of je dezelfde kleurcode op beide veren kunt vinden.
ClaudeJacques
beginner
Contacteer:

Eergisteren heb ik vier winterbanden op velg gekocht voor een zeer schappelijk prijsje en deze heb ik er gisteren ondergelegd. Et voilá, trilling en naar links trekken compleet verdwenen. Zal dus aan die band hebben gelegen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”