Hoi mensen,
Alvast bedankt voor de reactie's !
Ben inmiddels ook bezig geweest met het 1 en ander uit te zoeken
Kzal eerst een verdere uitleg geven over wat er gebeurd is:
Afgelopen Vrijdag kwam m,n vriendin stil te staan met de Clio
"Gelukkig" was ze bijna thuis en was ik er snel bij.. ong 100 m van huis
Onderweg zij ze.. eerst gingen de ruitenwissers langzamer daarna kreeg de radio kuren en bijna thuis deed de richtingaanwijzer ook raar
En toen was het "gebeurd"
Mijn eerste gedachte.. zekeringen accu dynamo
1 bougie kabel bijna volledig door.. 30.00km mee gereden.. dus niet veel
Auto rijd op lpg.. komt meer spanning op te staan tov benzine
Dit waren, zijn blauwe draden van (beru)
Nieuwe "zwarte" (beru) erin.. net als voorheen deze schijnen meer spanning aan te kunnen
Zekeringen niks mis mee.. accu ruim 12 uur opgeladen met een druppellader (3.2A)
Clio start nog niet.. nagenoeg geen "power" in de accu
Accu overleden denk ik..
Accu is ong 6 jaar oud Johan
Zaterdag.. Buurman met de auto erbij.. startkabels en de Clio start.. loopt even en slaat weer af
Nieuwe accu gehaald.. Clio start gelijk
Spanning gemeten.. ong 12.38 V ook bij meer gas
Ja Arjan klopt kheb al is voorheen de spanning gemeten het was toen ong 13.6 en 14.8 V
Dus hierna met de dynamo aan de gang
Wat gegoogeld en video's gezien
Johan ja de spanningsregelaar zit samen met de koolborstels op de dynamo gemonteerd
Johan.. weerstand anker moet 1 ohm zijn
Hoe waarop precies moet ik dan meten?
Ik vermoed nu dat de koolborstels de oorzaak zijn
Zie de foto,s..
http://myalbum.com/album/rmLrdlMLkS7s
Wat ik wel raar vindt 1 koolborstel meer afgesleten.. Materiaal verschil ??
Het asje van de dynamo heb ik alvast wat blank gemaakt
Je kunt goed zien dat het contact niet meer goed was
Van de week als lukt nieuwe koolborstels erin
Kzal laten weten
Mvg
Bennie