Pagina 1 van 1

Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 02 aug 2016 08:16
door mireillemms
Hi allemaal,
Zal me even netjes voorstellen. Ik ben Mireille en sinds een aantal weken in het bezit van een Clio II 2001 1.4 16v. Hiervoor reed ik in een Twingo uit 1996 dus naar mijn idee een geweldige ugrade!
Ik ben hier omdat de auto wat probleempjes heeft en heb jullie inzicht, ervaring & advies nodig omdat ik via Google hier terecht kwam en zag dat het een veelvoorkomende kwaal is.

Auto heeft ongeveer 143000 gelopen en leek op het eerste gezicht in goede staat. Bij de aankoop viel al op dat hij stationair niet zo lekker liep. Toen mijn vader - redelijk wat ervaring met auto's en vrij handig - ernaar vroeg werd aangegeven dat dit inderdaad zo was maar dat dit niet voor problemen zou zorgen.
In de eerste week met de auto viel het me op dat de auto weleens afsloeg bij het stoplicht maar dacht meer dat dat was omdat we nog een beetje moesten wennen aan elkaar ;-) niet dus!

Het viel me dus op dat de auto bij het afremmen of stilstaan terug valt in toerental en uitslaat.
Het volgende probleem was dat tijdens een ritje het waarschuwingslampje ging branden van de elektrische storing en het leek alsof de auto zelf gas ging geven, toerental begon flink te schommelen. Auto aan de kant gezet, opnieuw gestart, en lampje was uit. Op aanraden van mijn vader ermee naar de dealer gereden om de storing uit te laten lezen. De exacte storing weet ik niet, maar de monteur gaf aan dat hij mijn gasklephuis had gereinigd en dat het probleem hiermee in 90% van de gevallen opgelost moest zijn. Als het terug zou komen zou het gasklephuis vervangen moeten worden.

Toen ik wegreed merkte ik dat de auto veel lekkerder reed en het probleem leek weg... Voor een week! Toen begon het probleem zich wederom voor te doen. Contact opgenomen met de dealer en te horen gekregen dat deze reparatie €470 kost. Wat rondgebeld naar garages en zij gaven dezelfde prijs aan.

Net ben ik naar mijn werk gereden en op de snelweg kreeg ik wederom de elektrische storing en de auto begon te stotteren. Na het aan en uit zetten bij het stoplicht (kon nergens eraf) was de elektrische storing weg maar ging het motor lampje branden!

Voordat ik over ga tot de aangeraden reparatie van de gasklephuis zou ik graag jullie ervaringen en meningen willen horen. Al ik wat rondlees, lees ik dat er diverse oorzaken kunnen zijn en wil dit dan ook graag bij de garage weerleggen. Als ik zeker zou zijn dat de oplossing hiermee opgelost zou zijn dan had ik het zo zonder twijfel gedaan maar lees zo veel verschillende verhalen!

Graag jullie expertise! :-)

Re: Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 02 aug 2016 21:47
door wesley
Heb zelf ooit hetzelfde gehad met een megane coupe 1.6 8 klepper. Bj 1998. Bij mij was toen de map sensor kapot. Dat is een klein zwart kastje met een vacuumslang en 2 draden. Ook motorstoringen hevig stotteren en bonken van de motor. Wij hebben hier in Etten-Leur nog een eerlijke Renault specialist die adviseerde dit op de sloop te kopen kosten ca 10 euro. Als het dan nog zou voorkomen mocht ik terugkomen voor diagnose. Echter heb nooit meer terug hoeven gaan en heb ongeveer 80.000 km zonder problemen gereden. Ik weet helaas niet of dit ook geld voor jou motor.

Re: Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 03 aug 2016 11:40
door Marco (ClioII)
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn 1.6 16v. De stekker van het gasklephuis los halen en inspuiten met contact spray was bij mij voldoende! Je kan makkelijk bij de stekker van het gasklephuis komen. De dealer adviseerde bij mij ook een nieuw gasklephuis.

Re: Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 20 sep 2016 09:12
door mireillemms
Thanks voor jullie reacties! We zijn wat weken verder en er is het e.e.a. gedaan aan de auto.
Gasklephuis is vervangen voor een tweedehands gasklephuis door een eerlijke garage omdat die melding er maar uit bleef komen. Met de nieuwe gasklep was het probleem tijdelijk verholpen.
Na 2 weken begon alle pret weer!
Auto terug naar de garage, waar ze de hulp van een Renault specialist hebben ingeroepen en ze hebben toen de remlichtsensor vervangen.
Auto reed hierna weer even prima, maar goed ik merkte al wel dat dit van korte duur zou zijn.
Wat ik merk aan de Clio is dat hij een vreselijke terugslag geeft op de schakelbak als ik gas loslaat/als ik wil schakelen. Als voorteken op de problemen lijkt dit alleen maar erger te worden.
Afgelopen week wilde de auto lastig starten, als die eenmaal was gestart geen problemen mee, zelf probleemloos door de file mee gekomen. Aantal keer weer de storting gehad met haperende motor.
Gister was het raak: auto startte met moeite! Toen ik wegreed weer de storing, auto horten en stoten en bij elk stoplicht sloeg de auto af. Tot overmaat van ramp blijft weer het motorlampje branden!
De vorige eigenaar blijft voet bij stuk houden dat zij dit probleem niet herkennen. Als ik problemen had met mijn Twingo dook ik er zelf onder met mijn vader, op dit moment ben ik 35 weken zwanger en er helemaal klaar mee en niet echt in staat zelf te sleutelen :-p
Auto gaat straks weer naar de garage.

Herkennen jullie een verband tussen de terugslag in de schakelbak en de storing?

Re: Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 20 sep 2016 12:13
door NicoK
Het zit of in de stappenmotor.
Of in het gaspedaal, die stekker kun je van plaats laten wisselen door hard op het pedaal te drukken. Geeft ook de motorstoring
Of gasklephuis
Of MAP sensor.
Of in een vacuumslangetje.

Lastige storing dit. Maar het is er wel een die je moet terugzien in de computer....dus uitlezen maar!

Re: Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 20 sep 2016 19:26
door Mouser267
Uitlezen lijkt mij ook het handigst. Kostte bij mij €15 en het scheelt vaak heel wat gezoek en geprobeer.

Re: Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 21 sep 2016 07:58
door mireillemms
Bij het uitlezen blijft hij gasklephuis aangeven, dat is een beetje frustrerend!
Deze is dus al vervangen en schoongemaakt waarna het even klaar is, maar kort erna komen de problemen weer!
Ik wacht nu op verder bericht van de garage en laat het jullie weten... Thanks voor het meedenken, zal jullie input delen met de garage!

Re: Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 23 sep 2016 18:06
door Arjan
Wanneer bij uitlezen de diagnose gasklephuis naar voren komt hoeft dat niet de gasklep zelf te zijn maar kan het ook elke sensor zijn die de gasklep aanstuurt. BDP, Map, Nokkenassensor, Lambda, etc.
Kan ook liggen aan en een slechte bobine. vonk niet op tijd? >> bougie? Veroorzaakt verkeerde waarde op lambda wat weer verkeerd bijregelen betekend... Lekkende vacuüm slang? Vuil in de injectors?

Precies wat Nico ook al zegt, rottigste storing om te hebben.

Re: Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 07 dec 2016 00:26
door Petare
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad in een 1.6 16V k4m (280000km) die problemen kreeg boven de 5000RPM. Laatste wat geholpen heeft was stekker schoonmaken, pennetjes ietjes verbuigen en ty-rep er om heen. Helaas is de auto kort erna verkocht maar hiermee was het wel weg.

Re: Wat bekende probleempjes... Advies gevraagd :-)

Geplaatst: 18 dec 2016 10:47
door Marco (ClioII)
Stekker van de gasklep is vaak de boosdoener. Bij mij kwam de storing na een aantal weken ook weer terug. Heb bij de dealer een nieuwe stekker gekocht (die ook nog op voorraad was) en deze aan mijn bekabeling gesoldeerd. Rij nu al 3000 km zonder problemen rond en de clio reageert veel directer en het inhouden bij het overschakelen is nu over! Deze stekkers gaan veel vaker kapot en is zelfs een modificatie geweest bij Renault!
De foutcode was bij mij: DF254 Bediening gemotoriseerde smoorklep. Bij het vervangen van de stekker er om denken dat je draad voor draad doorknipt en aan elkaar zet aangezien de kleuren van de nieuwe stekker niet overeen komen met de bestaande kabelboom! Hoop dat je hier wat aan hebt!