Olielampje? Wat is er gebeurt met mijn Clio 1.9 DTI 2000
Geplaatst: 12 jul 2016 07:51
Hallo allemaal,
Mijn beginners auto is de Renault clio 1.9 DTI van het bouwjaar 2000. Ik rij al een jaar rond in deze auto. Helaas heeft de auto het gisteren begeven op de snelweg, De auto is gesleept door de ANWB naar huis en wist ook niet zo 1,2,3 wat het zou kunnen zijn.
Mijn verhaal
Op de snelweg reed ik een constante snelheid van +-160km per uur met de auto. De motor was op een normale temperatuur en plotseling begon het olielampje te branden. Kijkend naar het lampje dacht ik wat is er aan de hand? na ongeveer tien seconden hoorde ik een paar x een ratelend geluid en ging ook de accu lampje branden(auto viel waarschijnlijk uit) ben rustig van de snelweg naar de vluchtstrook gegaan eenmaal stilstaand heb ik een paar minuten gewacht en heb ik geprobeerd de auto opnieuw te starten. Dat lukte niet. ANWB gebeld die hebben er naar gekeken helaas kon hij weinig doen omdat mijn oliepijlstok afgebroken is en ik die niet in de buurt had. Volgens de ANWB had ik motorschade omdat er geen olie in zit en heeft de oliepomp het begeven. Thuis aangekomen meteen de oliepijl gecontroleerd en er zat nog olie in. Na enkele uren de auto geprobeerd te starten en tot me grote verbazing starten de auto. Iedere x dat ik de auto aan deed hoorde ik 1 harde knal in de motor en een krijsend geluid. Olielampje brandden nog steeds. ik heb nog 1 liter olie erbij gegooid en tot mij verbazing was de knal weg, Waarschijnlijk zat er nu pas genoeg olie in? De auto start nu maar durf er niet in te rijden omdat ik volgens een vriend een vastloper zal krijgen omdat er iets mis is maar wat wist hij ook niet.
De auto heb ik gekocht met 290.000 op de teller en de olie was vervangen bij 285.000. er staat nu 317.000 op de teller. er is met deze olie dus +-32.000 km gelopen.
Het probleem is dat ik ook een laag budget heb en de auto niet een hoge waarde heeft. Om naar de dealer of garage te gaan en te kijken wat het is zal me waarschijnlijk wat geld kosten. Wellicht dat ik op het forum een idee kan krijgen van wat er kapot is of waar ik kan kijken om bepaalde dingen uit te sluiten. Misschien iemand ooit het zelfde probleem gehad of is dit een bekend probleem bij deze motoren?
De volgende dingen heb ik van vrienden te horen gekregen
-De kop van de motor kapot
-Oliepomp kapot
-Gewoon de olie + filters verversen en er is verder niks aan de hand
Mijn beginners auto is de Renault clio 1.9 DTI van het bouwjaar 2000. Ik rij al een jaar rond in deze auto. Helaas heeft de auto het gisteren begeven op de snelweg, De auto is gesleept door de ANWB naar huis en wist ook niet zo 1,2,3 wat het zou kunnen zijn.
Mijn verhaal
Op de snelweg reed ik een constante snelheid van +-160km per uur met de auto. De motor was op een normale temperatuur en plotseling begon het olielampje te branden. Kijkend naar het lampje dacht ik wat is er aan de hand? na ongeveer tien seconden hoorde ik een paar x een ratelend geluid en ging ook de accu lampje branden(auto viel waarschijnlijk uit) ben rustig van de snelweg naar de vluchtstrook gegaan eenmaal stilstaand heb ik een paar minuten gewacht en heb ik geprobeerd de auto opnieuw te starten. Dat lukte niet. ANWB gebeld die hebben er naar gekeken helaas kon hij weinig doen omdat mijn oliepijlstok afgebroken is en ik die niet in de buurt had. Volgens de ANWB had ik motorschade omdat er geen olie in zit en heeft de oliepomp het begeven. Thuis aangekomen meteen de oliepijl gecontroleerd en er zat nog olie in. Na enkele uren de auto geprobeerd te starten en tot me grote verbazing starten de auto. Iedere x dat ik de auto aan deed hoorde ik 1 harde knal in de motor en een krijsend geluid. Olielampje brandden nog steeds. ik heb nog 1 liter olie erbij gegooid en tot mij verbazing was de knal weg, Waarschijnlijk zat er nu pas genoeg olie in? De auto start nu maar durf er niet in te rijden omdat ik volgens een vriend een vastloper zal krijgen omdat er iets mis is maar wat wist hij ook niet.
De auto heb ik gekocht met 290.000 op de teller en de olie was vervangen bij 285.000. er staat nu 317.000 op de teller. er is met deze olie dus +-32.000 km gelopen.
Het probleem is dat ik ook een laag budget heb en de auto niet een hoge waarde heeft. Om naar de dealer of garage te gaan en te kijken wat het is zal me waarschijnlijk wat geld kosten. Wellicht dat ik op het forum een idee kan krijgen van wat er kapot is of waar ik kan kijken om bepaalde dingen uit te sluiten. Misschien iemand ooit het zelfde probleem gehad of is dit een bekend probleem bij deze motoren?
De volgende dingen heb ik van vrienden te horen gekregen
-De kop van de motor kapot
-Oliepomp kapot
-Gewoon de olie + filters verversen en er is verder niks aan de hand