achter wiellager

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
vinny 1.2
forum starter
Contacteer:

achter wiellager

Bericht door vinny 1.2 »

mijn linker achtertrommel zit vast en ben bang als teveel kracht gaat zetten
om de trommel los te halen dat het lager in meerdere stukken eruit komt.
wie van jullie weet welke lager het beste is.

Betrefd een clio 1.2 rn uit 2001 zonder abs
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: achter wiellager

Bericht door mox »

Check dit erg duidelijke instructiefilmpje van fabrikant TRW: https://www.youtube.com/watch?v=ox2sLiAZLss

Toevallig heb ik zelf net de benodigde onderdelen in huis gehaald om eerdaags de trommelremmen te vernieuwen. Ik vind het er wel de tijd voor, want het spul zit er al een kleine 200.000 km op. De lagers doe ik ook meteen, ook al mankeert er niets aan.

Heb je het idee dat het wiellager op de as zit vastgeroest of kan je ze t.o.v. elkaar zien bewegen als je (met geloste asmoer) aan de trommel wrikt? Als je beweging ziet, dan blijft de trommel vanwege het ingesleten remvlak vermoedelijk met een randje achter de remvoeringen hangen. Door met een schroevendraaier door een gat op een bepaalde plek in de trommel te duwen kan je de handrem deels ontgrendelen, wat wellicht net genoeg is om de trommel er wel af te kunnen krijgen. Een poelietrekker kan helpen om de trommel van de as af te trekken, maar met enig gewrik moet dit ook met de hand kunnen

De wiellagers die Renault verkoopt zijn van het Franse merk SNR. Een achterwiellager kost je bij de dealer ongeveer 90 euro. Je kunt exact hetzelfde lager (inclusief borgring en naafkap) ook gewoon direct van SNR kopen. Ik heb er net twee op eBay gekocht, voor nog geen 20 euro per stuk (SNR R155.63). Renault monteert trommelremmen van TRW, nummer DB4214. Met een beetje speurwerk kan je de trommels voor ca. 40 euro per stuk krijgen (zonder lager en zonder ABS-ring, maar die heb jij niet nodig). Een set TRW remschoenen inclusief veren en remcilinders kost bij Mister-Auto maar een tientje of 6. Het is een "superkit", d.w.z. ze zijn al voorgemonteerd, net als op het filmpje. Dat scheelt een boel geklooi met al die veren. Let op dat er 2 soorten remschoenen bestaan. Systeem "Bosch" en systeem "TRW/Lucas". Welk systeem je hebt kan je helaas pas zien als de trommel eraf is.

Als ik binnenkort aan de slag ga zal ik een howto maken, hoewel het bovenstaande filmpje ook al erg helder is.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Weet je zeker dat het lager de boosdoener is?
Bij de Clio 2 wil de voering van de remschoenen nog wel eens loslaten en dan blokkeert het wiel ook.
vinny 1.2
forum starter
Contacteer:

Bericht door vinny 1.2 »

weet voor 80% zeker dat het de lager is.
Remschoenen zijn nog geen 15000 km geleden vervangen en zagen er nog als nieuw uit bij het andere wiel
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Lager vast gekoekt of geroest aan je astap.
Een slagtrekker gebruiken.
Daarna de boel, gewoon weer monteren met een dun laagje vet op de astap.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
vinny 1.2
forum starter
Contacteer:

Bericht door vinny 1.2 »

iedereen bedankt
probleem is op gelost ,het wiellager was niet het enige probleem het was ook nog eens mijn
remdrukverdeler die kapot was hier bleef 1 kanaal van open staan.
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Mooi dat je het deelt en dat het opgelost is.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”