Cli0 2 Ph1 2000 slaat niet aan
Geplaatst: 03 mar 2016 22:02
Hoi allemaal,
Het begon in de zomervakantie met een homokineet die duidelijk aan zijn laatste loodjes toe was waarbij ik nog dacht, ohw, andere erin en weer verder.
Helaas liep het de afgelopen maanden anders dan verwacht. Vanaf eind oktober / begin november (de regen maanden) begon ik last te krijgen van een vochtige auto, niet heel erg in eerste instantie, maar het werd heel snel veel erger. In eerste instantie dacht ik het opgelost te hebben door de rubbers onder de parafaan schoon te maken (wat tijdelijk leek te helpen). maar na een paar flinke buien had ik toch weer natte bekleding. Uiteindelijk bleek het een en ander een lekkage te zijn van het dakraam. Deze is ondertussen vakkundig met automotive kit terug gelijmd en ik ben er zeker van dat deze clio eerder op de sloop terecht komt dan dat het dakraam nog gaat lekken.
Buiten de lekkage heb ik sinds half december ook last van het niet aan slaan van de auto. Eigenlijk is het gewoon een structureel probleem. Omdat ik de auto niet voor woon-werk verkeer nodig heb heeft het probleem een lage prioriteit maar ondertussen wil ik wel een auto die gewoon start wanneer ik hem nodig heb.
Wat is het probleem:
- startmotor loopt wel, maar de auto wil niet starten. (wel tsju tsju, maar geen vroemmm)
1. de eerste keer dat het gebeurde startte de auto na 2-3x proberen gewoon. Daarna 2x ~80km gereden (diezelfde dag) en geen verdere problemen gehad
2. een aantal ritjes later startte de auto wederom niet (uiteindelijk toen de fiets gepakt omdat de auto echt niet wilde starten en het daarbij gelaten)
3. de volgende poging startte de auto gelijk en waren er geen problemen
4. -- 8. wederom een aantal moment dat de auto de ene keer wel en de andere keer niet startte.
9. bdp sensor vervangen --> auto startte wederom weer
10. auto startte vervolgens weer niet
11. OBDII uitgelezen en tot de conclusie gekomen dat een Clio II Ph1 geen OBDII ondersteunt (iig niet voor de foutcodes, wel voor de accu spanning), na ~1.5u kloten met OBDII en brakke software startte de auto ineens wel (met ~1ºC buitentemperatuur)
12. Auto startte na de laatste keer wederom niet ondanks verschillende pogingen
13. Vanavond alle relais los gehaald en nagemeten. Auto start wederom NIET.... zugt
Tussendoor is de accu een aantal keer bijgeladen met een accu lader, dit leek verder geen verband te hebben met het wel of niet starten van de auto.
Opsomming van de verder geprobeerde acties:
- bdp sensor is vervangen voor de blauwe variant met stekkertje (kan je dit signaal ergens makkelijk nameten?)
- brandstofpomp hoor je duidelijk even aanslaan en ook wanneer de brandstofleiding los gehaald wordt staat deze duidelijk op druk (maw brandstof pomp = ok)
- relais onder de motorkap (3 stuks) zijn nagelopen en zijn in uitstekende staat
- relais onder het dash-board zijn nagelopen en zijn allemaal goed (wel duidelijke vocht plekken rond en aantal relais, vermoedelijk door bovenstaand vocht probleem, nu heb ik begrepen dat de relais vlak bij de zekeringkast voornamelijk voor de knipperlichten etc zijn en dus niet essentieel voor het starten van de motor)
- aan gezien de startmotor wel prima loopt verdenk ik deze verder niet (is dit een terechte aanname?)
Zoals jullie begrijpen ben ik ondertussen flink uitgekeken op deze clio, maar ik zou m wel graag weer aan de praat krijgen. Heeft iemand nog tips/ideeen om dit probleem op te lossen? Eventueel iemand met een Renault Clip lezer die de mogelijke foutcodes uit de computer kan vissen?
Het begon in de zomervakantie met een homokineet die duidelijk aan zijn laatste loodjes toe was waarbij ik nog dacht, ohw, andere erin en weer verder.
Helaas liep het de afgelopen maanden anders dan verwacht. Vanaf eind oktober / begin november (de regen maanden) begon ik last te krijgen van een vochtige auto, niet heel erg in eerste instantie, maar het werd heel snel veel erger. In eerste instantie dacht ik het opgelost te hebben door de rubbers onder de parafaan schoon te maken (wat tijdelijk leek te helpen). maar na een paar flinke buien had ik toch weer natte bekleding. Uiteindelijk bleek het een en ander een lekkage te zijn van het dakraam. Deze is ondertussen vakkundig met automotive kit terug gelijmd en ik ben er zeker van dat deze clio eerder op de sloop terecht komt dan dat het dakraam nog gaat lekken.
Buiten de lekkage heb ik sinds half december ook last van het niet aan slaan van de auto. Eigenlijk is het gewoon een structureel probleem. Omdat ik de auto niet voor woon-werk verkeer nodig heb heeft het probleem een lage prioriteit maar ondertussen wil ik wel een auto die gewoon start wanneer ik hem nodig heb.
Wat is het probleem:
- startmotor loopt wel, maar de auto wil niet starten. (wel tsju tsju, maar geen vroemmm)
1. de eerste keer dat het gebeurde startte de auto na 2-3x proberen gewoon. Daarna 2x ~80km gereden (diezelfde dag) en geen verdere problemen gehad
2. een aantal ritjes later startte de auto wederom niet (uiteindelijk toen de fiets gepakt omdat de auto echt niet wilde starten en het daarbij gelaten)
3. de volgende poging startte de auto gelijk en waren er geen problemen
4. -- 8. wederom een aantal moment dat de auto de ene keer wel en de andere keer niet startte.
9. bdp sensor vervangen --> auto startte wederom weer
10. auto startte vervolgens weer niet
11. OBDII uitgelezen en tot de conclusie gekomen dat een Clio II Ph1 geen OBDII ondersteunt (iig niet voor de foutcodes, wel voor de accu spanning), na ~1.5u kloten met OBDII en brakke software startte de auto ineens wel (met ~1ºC buitentemperatuur)
12. Auto startte na de laatste keer wederom niet ondanks verschillende pogingen
13. Vanavond alle relais los gehaald en nagemeten. Auto start wederom NIET.... zugt
Tussendoor is de accu een aantal keer bijgeladen met een accu lader, dit leek verder geen verband te hebben met het wel of niet starten van de auto.
Opsomming van de verder geprobeerde acties:
- bdp sensor is vervangen voor de blauwe variant met stekkertje (kan je dit signaal ergens makkelijk nameten?)
- brandstofpomp hoor je duidelijk even aanslaan en ook wanneer de brandstofleiding los gehaald wordt staat deze duidelijk op druk (maw brandstof pomp = ok)
- relais onder de motorkap (3 stuks) zijn nagelopen en zijn in uitstekende staat
- relais onder het dash-board zijn nagelopen en zijn allemaal goed (wel duidelijke vocht plekken rond en aantal relais, vermoedelijk door bovenstaand vocht probleem, nu heb ik begrepen dat de relais vlak bij de zekeringkast voornamelijk voor de knipperlichten etc zijn en dus niet essentieel voor het starten van de motor)
- aan gezien de startmotor wel prima loopt verdenk ik deze verder niet (is dit een terechte aanname?)
Zoals jullie begrijpen ben ik ondertussen flink uitgekeken op deze clio, maar ik zou m wel graag weer aan de praat krijgen. Heeft iemand nog tips/ideeen om dit probleem op te lossen? Eventueel iemand met een Renault Clip lezer die de mogelijke foutcodes uit de computer kan vissen?