Temperatuurmeter fluctueerd Clio 2
Temperatuurmeter fluctueerd Clio 2
Ik ben nieuw op het forum en bezit een Clio 1.2 RN uit 1999.
Tijdens het rijden fluctueert de temperatuurmeter. Gaat van halverwege ineens naar 1 streepje voor een lange tijd. Dan kan hij ook zomaar ineens snel naar normale waarde gaan voor een tijdje en dan weer naar 1 streepje. Zelfs heeft hij al op de snelweg koud aangegeven.
Weet iemand waar ik de storing moet zoeken.
Alvast bedankt,
Bart
Tijdens het rijden fluctueert de temperatuurmeter. Gaat van halverwege ineens naar 1 streepje voor een lange tijd. Dan kan hij ook zomaar ineens snel naar normale waarde gaan voor een tijdje en dan weer naar 1 streepje. Zelfs heeft hij al op de snelweg koud aangegeven.
Weet iemand waar ik de storing moet zoeken.
Alvast bedankt,
Bart
-
- forum member
- Contacteer:
Re: Temperatuurmeter fluctueerd Clio 2
Temperatuur sensor controleren
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
bedankt. Waar zit die sensor en hoe kun je die checken?
Kan het ook de thermostaat zijn?
Kan het ook de thermostaat zijn?
-
- forum member
- Contacteer:
Uitlezen met de vomputer kun je zo zien wat die doet
Het is redelijk makkelijk om de tempsensor te testen (sensor in een waterkoker en kijken of de meter op het dashboard 100°C aangeeft wanneer het water kookt).
Je kunt de thermostaat ook testen, dan moet je alleen wel het koelvloeistofcircuit drainen. Deze kun je op dezelfde manier testen als de sensor, alleen moet je opletten wanneer hij opend. Ik weet niet wat de standaard waarde voor een Clio van '99 is, maar ergens rond de 89°C moet hij wel open gaan.
[youtube]OJkFkdBQcGE[/youtube]
Succes ermee!
Je kunt de thermostaat ook testen, dan moet je alleen wel het koelvloeistofcircuit drainen. Deze kun je op dezelfde manier testen als de sensor, alleen moet je opletten wanneer hij opend. Ik weet niet wat de standaard waarde voor een Clio van '99 is, maar ergens rond de 89°C moet hij wel open gaan.
[youtube]OJkFkdBQcGE[/youtube]
Succes ermee!
Wat je hier laat zien is een thermostaat.
Die veroorzaakt m.i. nooit zulke fluctuaties als Hulstaert aangeeft.
Een thermostaat gaat open of dicht, als de motor koud is verwarmd hij eerst een kleine hoeveelheid kvs en bij en bepaalde temperatuur gaat dan de thermostaat open om de rest van de kvs op te warmen.
Dat zie je dan ook op de meter op je dash die dan weer terugloopt, meestal weer een streepje terug waarna de meter weer moet gaan oplopen naar ongeveer het midden van de schaalverdeling op je dash.
Normaliter als de thermostaat stuk zijn staan ze open ; dan heeft de motor cker alle moeite om alle koelvloeistof op temperatuur te krijgen.
Dat zie je dan ook op de wijzer van je temperatuur " meter" op je dashboard.
Dan blijft de wijzer vrijwel continue voor het eerste streepje op de meter steken.
Volgens mij zit de temperatuur sensor ergens op je blok met een stekkerverbinding en ik weet nou net niet waar die zit.
Op je radiator zit ook nog een thermoswitch die de ventilator van je radiator aanstuurt.
Wel een voorbeeldfoto van een temperatuur sensor waarvan ik ook niet beweer dat het de juiste is.
Die zou je wel kunnen testen denk ik op de manier die Azur91 aangeeft.
Die veroorzaakt m.i. nooit zulke fluctuaties als Hulstaert aangeeft.
Een thermostaat gaat open of dicht, als de motor koud is verwarmd hij eerst een kleine hoeveelheid kvs en bij en bepaalde temperatuur gaat dan de thermostaat open om de rest van de kvs op te warmen.
Dat zie je dan ook op de meter op je dash die dan weer terugloopt, meestal weer een streepje terug waarna de meter weer moet gaan oplopen naar ongeveer het midden van de schaalverdeling op je dash.
Normaliter als de thermostaat stuk zijn staan ze open ; dan heeft de motor cker alle moeite om alle koelvloeistof op temperatuur te krijgen.
Dat zie je dan ook op de wijzer van je temperatuur " meter" op je dashboard.
Dan blijft de wijzer vrijwel continue voor het eerste streepje op de meter steken.
Volgens mij zit de temperatuur sensor ergens op je blok met een stekkerverbinding en ik weet nou net niet waar die zit.
Op je radiator zit ook nog een thermoswitch die de ventilator van je radiator aanstuurt.
Wel een voorbeeldfoto van een temperatuur sensor waarvan ik ook niet beweer dat het de juiste is.
Die zou je wel kunnen testen denk ik op de manier die Azur91 aangeeft.
- Bijlagen
-
- $_35.JPG (11.99 KiB) 15023 keer bekeken
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Ik ga op zoek naar de sensor. Bedankt voor de info. Als ik deze
eruit haal loopt wel mijn koelsysteem leeg of niet?
Ik begrijp dat het de sensor waarschijnlijk is en niet de thermostaat? Hij geeft nooit een
Temperatuur hoger dan normaal aan. Klopt dit of zou hij ook boven normaal aan moeten geven? Hij beweegt vrij abrupt tussen normaal en lage waarde en blijft dan soms wel een kwartier laag staan en dan ineens naar normaal. Hij schommelt ook in de laagste stand tussen het 2de streepje en koud.
Wat stuurt die sensor nog meer aan of alleen de meter? Motor loopt verder goed ook stationair.
eruit haal loopt wel mijn koelsysteem leeg of niet?
Ik begrijp dat het de sensor waarschijnlijk is en niet de thermostaat? Hij geeft nooit een
Temperatuur hoger dan normaal aan. Klopt dit of zou hij ook boven normaal aan moeten geven? Hij beweegt vrij abrupt tussen normaal en lage waarde en blijft dan soms wel een kwartier laag staan en dan ineens naar normaal. Hij schommelt ook in de laagste stand tussen het 2de streepje en koud.
Wat stuurt die sensor nog meer aan of alleen de meter? Motor loopt verder goed ook stationair.
Ik weet niet waar de sensor zit bij een '99-er en ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet weet of deze een thermowell heeft of dat deze rechtstreeks in het koelcircuit hangt.
Ik zou zeggen: sensor opsnorren, bak onder de auto en alleen losdraaien als de motor helemaal (steenkoud) is afgekoeld!
Ik zou zeggen: sensor opsnorren, bak onder de auto en alleen losdraaien als de motor helemaal (steenkoud) is afgekoeld!
-
- forum member
- Contacteer:
Laat je iemand zn duim er in stoppen haha..
Zit rechts voor op t blok als je er voor staat in t hoekje
Zit rechts voor op t blok als je er voor staat in t hoekje
Net weer 40km gereden. Temp bleef laag. Toen ineens maar normaal waar jij 20km lang op bleef staan. Daarna 5 min motor uitgezet en weer 20km terug. Temp bleef normaal totdat ik na 8 km af moest remmen voor rotonde. Toen zakte temp tijdens opschakelen naar koud. 2 km later weer op normaal tot thuis.
Misschien sluiting in de bedrading of in de sensor zelf...
Weet er iemand waar die temp sensor zijn signaal heen stuurt? Alleen naar de temp meter in dashboard of zorgt deze ook voor jet aan/af slaan van de fan (ventilator). Of is dit een andere sensor die de
ventilator aanstuurt? Komende week weinig tijd en heb geen zin om in de file met een oververhitte motor te komen staan.
ventilator aanstuurt? Komende week weinig tijd en heb geen zin om in de file met een oververhitte motor te komen staan.
Vanavond even test gedaan door stekker van sensor af te trekken. Gaat ventilator direct aan. Daarna stationair laten lopen tot temp van motor steeg. Te zien op meter waarna de fan inschakelde en ook na 30 sec weer uit. Temp meter lijkt dus de werkelijke waarde aan te geven. Ik denk dus dat het toch de thermostaat is die niet helemaal lekker meer reageert.
Of denken jullie hier anders over?
Of denken jullie hier anders over?
Ik zou het thermostaathuis vervangen. Volgens mij is op jouw Clio het volgende filmpje van toepassing:
[youtube]8WhSG5Lecqc[/youtube]
Let op: hij gooit er de verkeerde koelvloeistof in. Officieel hoort er "Glaceol RX type D" in, groen fluorescerend van kleur. Te koop in flessen van 5 liter voor ca. €15, renaultnummer 7711428130.
[youtube]8WhSG5Lecqc[/youtube]
Let op: hij gooit er de verkeerde koelvloeistof in. Officieel hoort er "Glaceol RX type D" in, groen fluorescerend van kleur. Te koop in flessen van 5 liter voor ca. €15, renaultnummer 7711428130.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- forum starter
- Contacteer:
Wat erg omslachtig, ik verwijder mn luchtfilter ,drain m , pijpje 10 voor de 3 boutjes en 2 kleine griptangetjes , die er even op blijven . Dan de 3 boutjes eruit , thermohuis los en rest is fluitje van n cent. idd voor beginners n interessant filmpje. .
Thermostaathuis word breekbaar naarmate ouder, vervangen kan zeker geen kwaad.
Mijne is morgen aan de beurt , was niet op voorraad , dus even met sika gedicht, uurtje werk op gemak
Groet Johan
Thermostaathuis word breekbaar naarmate ouder, vervangen kan zeker geen kwaad.
Mijne is morgen aan de beurt , was niet op voorraad , dus even met sika gedicht, uurtje werk op gemak
Groet Johan
------------------------------------------------------------
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
2004 Dynamique Luxe 1.6 16V Rouge Cerise nv713
Inmiddels is thermostaathuis vervangen. De klacht blijft echter bestaan. Kan het naast de sensor zelf nog aan iets anders liggen? Ik heb zelf het idee dat de sensor goed is. Thermostaathuis lekte dus was sowieso goed deze te vervangen.
Tijdens rit naar huis in het donker brande lampje van de handrem heel licht. Dit gebeurde na ongeveer 30 min rijden. 15 min later brande hij niet meer de rest van de rit. Thuis aangekomen remvloeistofpijl gecontroleerd. Zat nog helemaal vol. Kan het zijn dan mijn dashboard stuk is. Dus tempmeter en heel licht handremlampje en daarna uit???
Begint te lijken op een slecht massa probleem.
Kijk eens of je achterlichten wel goed massa hebben.
Dat kan dit soort vage problemen ook veroorzaken.
Kijk eens of je achterlichten wel goed massa hebben.
Dat kan dit soort vage problemen ook veroorzaken.
Bedankt. Weet je toevallig waar dit massacontact van de achterlichten zit? Na vervangen thermostaat komt temp eigenlijk niet meer boven 2de punt uit en vaak ook op koud.
Dank voor het filmpje. Ga dit weekend kijken. Al snap ik niet wat de massa van de achterlichten met temperatuurmeter van doen hebben? Kan iemand dat uitleggen? Zijn er nog andere massapunten te controleren? Vandaag weer 130 km gereden. Temp loopt op tot normaal. Na 30 sec terug naar koud en dan beweegt hij tussen koud en eerste streepje maar komt hier nooit meer boven. Ook niet in de file.
Een slechte massa (waar dan ook) kan voor de meest vreemde perikelen zorgen. Vaak is het herkenbaar aan het gedrag van de lampen en/of de ruitenwissers, maar er zijn ook verhalen bekend van dashboards die in een kerstboomverlichting veranderen.
Stroom wil altijd vloeien naar het laagste potentiaalniveau. Als de massa ontbreekt zal de stroom dus een weg zoeken via andere delen van het circuit en dat kan uiteraard rare effecten geven.
Stroom wil altijd vloeien naar het laagste potentiaalniveau. Als de massa ontbreekt zal de stroom dus een weg zoeken via andere delen van het circuit en dat kan uiteraard rare effecten geven.
Massa bij achterlichten nagekeken. Zagen er goed uit maar voor de zekerheid even opgeschuurd en ingespoten. Temp sensor besteld. Van de week er even indraaien.
Inmiddels tempsensor vervangen. Was helemaal gecorrodeerd. Probleem geheel opgelost!
Topperrrrr