Pagina 1 van 1
Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 28 jun 2015 19:53
door Eric92
Hey,
Ik heb nu deze kilometerteller in de auto zitten:
En deze wil ik er graag in:
Echter zit de huidige vast met 4 stekkers elk met 10 aansluitingen. De nieuwe zit vast met 2 stekkers, 1 dikke met een heleboel aansluiten en 1 dunnere rode met de helft van de aansluitingen geloof ik.
Is er 1 of andere manier om dit over te zetten? De nieuwe heeft wel een aantal andere lampjes zoals STOP en SERV en zo'n oliecontrole dat mijne allemaal niet heeft..
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 28 jun 2015 22:09
door hostler
Kilometerstand zit in je tellerbak. Zou 't dus niet doen.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 28 jun 2015 23:10
door Eric92
Lig ik niet wakker van, rij deze auto toch op dus voor verkoop maakt het niet uit.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 28 jun 2015 23:53
door Arjan
Zoals jij er nu mee omgaat duurt dat nog wel een jaar of tien

Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 29 jun 2015 10:56
door Eric92
Haha, ach hij stopt er op een gegeven moment wel een keer mee. Tot die tijd kar ik vrolijk door!
Maar goed, ik heb 2 schema's te pakken voor de aansluitingen van beide types. De mijne heeft 40 pinnetjes (10 op elke stekker) en de nieuwe 45 (30 op de dikke, 15 op de smalle). De beschrijving van de functie van alle aansluitingen lijken behoorlijk overeen te komen en niet elke pin is bezet.
Alleen kan ik er niet achter komen hoe de STOP en SERV lampjes aangestuurd worden. Zit dat hem gewoon in de printplaat van die tellerbak? Wanneer bijvoorbeeld mijn dynamo ermee kapt en het accu lampje aangestuurd wordt, dat die tellerbak dan ook het STOP en/of SERV lampje erbij aangooit?
Het lijkt mij dat ik, ook al is het een tijdrovende saaie klus, alle pinnetjes los kan maken en op de nieuwe stekkers kan plaatsen, toch?
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 29 jun 2015 20:33
door 112mark
als je de 2 schema's hebt en de signalen komen van die 2 aardig overeen dan zou je gewoon de pinnetjes op de goede plek in de nieuwe stekkers kunnen plaatsen en uittesten ja, of dan je service en stop lampjes werken dat durf ik je niet te zeggen.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 29 jun 2015 23:20
door Eric92
Precies zo dacht ik ook. Dat olie peil controle ding wat die andere ook heeft, heb ik dus ook niet. Ik heb de draadjes die daarvoor nodig zijn echter wel in mijn huidige tellerbak zitten (had er eerder al eens naar gekeken). Ik weet alleen niet waar die sensor zit in het motorblok. Heb wel een plaatje van de plaats, maar daar kan ik gewoon niet wijzer uit worden.
Dus als iemand een heldere uitleg heeft waar ik moet zoeken, zou ik dat ook wel waarderen!
Motor: 1.2 8v.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 12:54
door Klaas
Waarschijnlijk zit die sensor er niet in, dan is het gewoon een moer wat op die plek zit
Dan is het een kwestie van een oliepeil sensor op de kop tikken en erin draaien, waarschijnlijk hangt het kabeltje aan die kant ook los...
Tenminste, dit hadden wij bij onze Clio 1.
Wij hadden een blok met oliepeilsensor, het andere blok had dit niet, maar de sensor konden we gewoon overzetten.
De kabelboom van het oude blok had wel de sensoraansluiting maar hing los.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 13:43
door Eric92
Ik heb alleen geen idee waar ik moet kijken.. Zoals ik zei had ik een plaatje van de plek waar die zou moeten zitten, links onderaan waar ook de multiriem zit. Daar zie ik echter helemaal niks zinnigs. Aan de rechter kant echter, zag ik een soort gat met schroefdraad erin, en daar vlakbij een blauwe stekker die naar mijn idee nergens op aangesloten zit.
Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?
Dit is de linkerkant waar die zou 'moeten' zitten.
Dit is de stekker van voren gezien (dus je kijkt tegen zijn kont aan als je gewoon recht voor je bumper staat)
Dit is vanaf de rechter zijkant. Precies onder de Renault papieren sticker aan het kabeltje, zit het gat met schroefdraad.
Close up.
Nog een close up..
En hier van bovenaf waarop de stekker niet te zien is. Je ziet het labeltje wel zitten onder de zwarte rubberen slang.
EDIT: Zo te zien zijn er een aantal foto's op de kop.. geen idee hoe ik ze moet draaien helaas..
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 14:28
door Klaas
De blauwe stekker is de vliegwielsensor.
Het gat met schroefdraad is volgens mij loos of voor een kabelhoudertje, in ieder geval niet voor de oliepeilsensor.
Tevens zit je bij de versnellingsbak foto's te maken, daar zit niet het oliepeil van de motor...
Ik gok dat de plek van de sensor aan de achterkant van het blok zit net boven de carterpan.
Ik kan dit vanavond pas gaan uitzoeken aangezien ik nu niet thuis ben.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 14:58
door Eric92
Ah oke. De motor is onbekend terrein voor mij. Doe mij maar elektronica hehe.
Dit is de foto die ik eerder bedoelde:
Het zou dan nummertje 4 moeten zijn, maar zoals gezegd heb ik geen idee waar ik moet kijken.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 18:48
door eryc
Ik kan van de week wel eens kijken of ik 'm kan vinden, bij mij zit-ie er wel in.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 20:12
door Eric92
Heb jij ook een 1.2 8v dan? Dacht dat de phase 2 standaard als 16v kwam met de 1.2. Kan wellicht geen kwaad om te kijken, alvast bedankt!
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 21:15
door eryc
Dat dacht ik in eerste instantie ook, totdat ik naar de motorcode bij de mijne keek.
Ik heb ook een 1.2 8V (D7F 720)
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 21:47
door Klaas
Denk dat ik het gevonden heb... (correct me if i'm wrong)
D7F720 blok :
Als je voor de auto staat zit de plek links van je oliepeilstok, zit nu een tapeind M14x125 in.
Nummer 9 is het volgens mij, nummer 10/11 is wat er nu hoort te zitten.
Plaatje :

Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 22:17
door Eric92
Oke, bedankt. Ik zal morgen even kijken dan. Ben dan benieuwd waar eventuele kabels zouden moeten zijn, want is me zo niks opgevallen.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 30 jun 2015 23:06
door eryc
Dat lijkt er wel op Klaas, ziet er ook wel logisch uit met die bout in plaats van de sensor (als je die niet hebt natuurlijk).
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 01 jul 2015 17:10
door Eric92
Nou vandaag nog even gekeken naar die oliemeter. Naast de peilstok zak een dikke moer, iets van bedrading was nergens te bespeuren helaas. Dat gaat hem dus waarschijnlijk niet worden.
Verder naar de sloop geweest. Toevallig stond er een Clio met een witte tellerplaat:
Zoals te zien staat de benzinemeter niet helemaal beneden dus misschien is daar iets niet helemaal fris meer. Kabeltjes doorgeknipt en de stekkers meegenomen. Thuis rustig alle pinnetjes losgehaald. Daarna de warmte getrotseerd en mijn dashboard eruit gehaald. Toen ik bij de stekkers van de tellerplaat aankwam, deed ik (uiteraard) een lastige ontdekking..
Deze pinnetjes horen bij de witte plaat:
En deze soort zit er mijn auto:
Dat gaat dus nooit passen. Nu kan ik natuurlijk alle kabeltjes doorknippen en de goeie pinnetjes eraan vastmaken d.m.v. kabelschoentjes (geen soldeerbout..). Al is dat erg tijdrovend, ziet het er niet uit, weet ik niet hoe betrouwbaar het is EN weet ik niet 100% zeker of het uiteindelijk wel werkt (lijkt me wel maar toch).
Typisch dit weer.. Iemand nog ideeën?
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 01 jul 2015 17:22
door Klaas
Had dan de connector ook meegenomen en oliepeilsensor
Kabel kun je zelf ook nog wel leggen naar de tellerunit voor de oliepeil

Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 01 jul 2015 17:42
door Eric92
Ja is misschien ook nog wel een idee. Moet sowieso nog terug voor een afdekplaatje dus zal er eens naar kijken. Het zal vermoedelijk wel net zo zitten als met de mistlampen. Voorbereid tot aan het interieur. Ik moet dan alleen uit zien te vinden op welke 2 pinnetjes ik de sensor moet aansluiten op de dikker stekker die het interieur met de motorruimte verbindt..
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 01 jul 2015 18:10
door Klaas
That's the spirit

Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 03 jul 2015 16:12
door Eric92
Inmiddels is het (deels) gelukt!
Vanmiddag aan de slag gegaan. Had beide diagrammen bij de hand en goed kijken welk kabeltje waar moet. Op zich niet een moeilijke klus, alleen erg tijdrovend en pijnlijk aan de vingers i.v.m. strippen van kabels met een schaar

.
Het enige probleem waar ik nu mee zit, is dat de lampjes STOP en SERV branden samen met ABS (heb ik niet eens) en algemeen remlampje. Vermoedelijk zorgt de ABS voor problemen waardoor het remlampje ook aanstaat en daardoor STOP en SERV. Hoe krijg ik dat ABS lampje dus uit?
Oja de oliepeilsensor vond ik maar lastig. Ik moest op de sloop maar net de goede stekker vinden tussen alle 1.4'en en diesels en dan weet ik niet eens hoe je dat ding los krijgt haha. Misschien voor later!
Nu eerst maar eens de roest aanpakken en onderhoud uitvoeren.
Oja plaatjes:
van:
naar:
(Dat verschil in kilometerstanden

)
Verder ben ik ERG blij! Alles werkt precies zoals het moet en alle verlichting etc. werkt ook. Nu alleen dat ABS lampje uit zien te krijgen.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 03 jul 2015 17:51
door eryc
Ik zie het ABS lampje niet branden op je onderste foto of valt die niet buiten beeld?
Zou wel makkelijk zijn als je 'm net als bij bijv. de airbags kan doorverbinden met een weerstand.
Re: Van 4 stekkers naar 2?
Geplaatst: 03 jul 2015 21:29
door Eric92
Die zit links onderin bij de toerenteller, precies waar die reflectie zit. Op de foto zie je hem niet inderdaad.
Doorverbinden zat ik ook aan te denken ja. Dacht dat ik hem misschien op een massa kon aansluiten, maar dat werkte ook niet (of ik deed het niet goed). Ik hoop wel dat de ABS een beetje voor die kettingreactie zorgt en niet dat de overige 3 lampjes sowieso branden nu haha.
Mocht iemand dé oplossing hebben, hoor ik dat graag!