Pagina 1 van 1

Klap/Tik bij insturen en uitveren OPGELOST

Geplaatst: 20 apr 2015 20:53
door Clio1.6
Als ik langzaam naar links instuur (bijna volledig) met lage snelheid komt er een soort klap/tik bij de rechter voorwielophanging vandaan. Ik moet bij ons in straat half rond sturen om de tegengestelde richting op te gaan(ligt een parkeerstrook tussen). Dit is gemaakt van ''kinderkopjes'' waardoor de auto iets of wat uit/in veert tijdens het draaien of de band tegen de randen van de stenen aanglijd. Tijdens het rijden geen geluiden of trillingen te merken.

Ook met wielspin(iets te enthousiast op nat wegdek) hoor ik iets klapperen vanuit die hoek.

Op het eerste oog lijken de draagarm- en stabilisator rubbers in orde, weliswaar met droogte scheurtjes maar niet kapot ofzo.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Mendel

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren

Geplaatst: 20 apr 2015 22:39
door mox
Moeilijk te zeggen, kan van alles zijn. Fuseekogels, stuurkogels, homokineten, bevestigingspunten van de stabilisatorstang, veerpootlagers, gebroken veer.....

Begin eens met je klacht te vergelijken met https://www.youtube.com/watch?v=khZ16AOztT4. Als je dat ook hebt (schokkerig draaiende veerpoot met tikkend geluid) dan ligt het aan je veerpootlager.

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren

Geplaatst: 21 apr 2015 21:31
door Clio1.6
Bedankt voor je reactie Mox. Ik heb het filmpje gekeken, maar dat is het niet. Ik hoor het ook echt alleen als ik bij ons in de straat draai. Tijdens het rijden hoor ik geen rare geluiden, ook niet bij in- of uitveren of als ik door een kuil rij ofzo. Alleen als ik hard moet doorremmen knakt het ook en die keer met wielspin klapperde het.

Het klinkt echt als een knak.

Fuseekogels of stuurkogels ga ik binnenkort even checken. Deze link is misschien makkelijk voor mensen die dit ook willen controleren. http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Fu ... ntrole.pdf

Wanneer de homokineet slecht is, moet ik dit toch ook vaker horen tijdens het rijden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren

Geplaatst: 23 apr 2015 12:10
door Arjan
Taatspotlager??

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren

Geplaatst: 19 mei 2015 16:56
door Blok2.0
Zijn echt ál je draagarm boutjes nagekeken? Bij mij een keer linksvoor... die moer zat drie slagen los! :shocked:

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren OPGELOST

Geplaatst: 22 mei 2015 17:19
door Clio1.6
Bedankt allemaal voor het meedenken! Gelukkig was het niet heel serieus. Na een grondige inspectie bleek dat mijn veer aan de bovenkant over de stoprand is geschoten en daardoor kan verdraaien/knakken.

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren OPGELOST

Geplaatst: 22 mei 2015 18:25
door Arjan
Tsja, gebeurd zo zelden dat je daar niet gelijk aan denkt. :thumbsup:

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren OPGELOST

Geplaatst: 16 jul 2015 06:50
door Herbieferbie
en was dat makkelijk op te lossen, ik heb ook zoiets links voor, de garage zegt gewoon zo laten kan geen kwaad

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren OPGELOST

Geplaatst: 25 jul 2015 18:09
door mox
Gisteren zelf mijn gebroken rechter voorveer + schokbreker vervangen. Viel me erg tegen, terwijl ik vorig jaar fluitend in een uurtje aan beide kanten mijn veerpootlagers had vervangen. De moeilijkheid zit 'm in het goed plaatsen van de veerspanners op de nieuwe veer. Bij een losse veer is dat een stuk lastiger en tijdrovender dan op een al gemonteerde.

Ik zou beslist niet doorrijden met een kapotte of scheef zittende veer. Als hij uit de bovenste schotel schiet kan hij je band aan gort snijden. Ik had de mazzel dat mijn veer tijdens het breken (op de snelweg!) weer in de schotel was gesprongen, maar hij was aan de bovenkant wel bijna één winding korter.

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren OPGELOST

Geplaatst: 12 aug 2015 16:06
door Clio1.6
en was dat makkelijk op te lossen, ik heb ook zoiets links voor, de garage zegt gewoon zo laten kan geen kwaad
Ik zou het zeker niet zo laten, de veer zit zo niet meer opgesloten en kan bij flink uitveren/belasten verschieten. Ik heb de auto opgekrikt, zodat het voorwiel helemaal uitgeveerd was en onder zo min mogelijk spanning stond. Daarna heb ik hem met wat kracht weer in de schotel gekregen. Veerspanners kun je eigenlijk niet kwijt als de veerpoot nog onder de auto zit.