Wiellagers voor vervangen
Geplaatst: 18 apr 2015 23:38
Goedenavond,
madame heeft 2.1 ton op de teller en ik merk dat het e.e.a. toch wat begint te trillen bij hogere snelheden.
Zeker als dan een bocht inzet, merk ik een zwaarder aanzettend trilgedrag, gecombineerd met wat geronk/gegons.
Volgens mij is dat het teken dat er nieuwe wiellagers in moeten.
Enkele vragen:
- deze set is toch goed? (lekker goedkoop ook voor skf).
- Ik kan de 'hub' er simpel uithalen door de bout waarmee de hub op de fusee onder zit los te halen, de twee bouten bij de veerpoot los te halen, en door met een kogeltrekker de spoorstang los te halen? (uiteraard na losmaken van aandrijf as, verwijderen remschijf en klauw). Volgens mijn redenatie kan ik dan alles terugzetten zonder opnieuw uitlijnen, toch?
- Dan heb ik een losse hub, met het dubbele lager en in het lager nog de montageflens met spiebaandinggeval.
- Wat is nu de beste methode om dit uit elkaar te halen? (borgringweg, flens eruit persen, dan het dubbele lager eruit persen?)
- Beste methode om in elkaar te persen? (eerst dubbele lager erin, dan flens erin, borgring terug, dan alles monteren?
- De rechter as is een 'droge' as, dus als ik die per ongeluk eruit trek, hoef ik niet te vrezen voor m'n bakolie etc. Maar de linker, daar moet ik zeker mee oppassen dat 'ie blijft zitten?
Ik hoor graag van jullie, lijkt me een leuke klus. Lukt het voor beide lagers in een uur of 6?
madame heeft 2.1 ton op de teller en ik merk dat het e.e.a. toch wat begint te trillen bij hogere snelheden.
Zeker als dan een bocht inzet, merk ik een zwaarder aanzettend trilgedrag, gecombineerd met wat geronk/gegons.
Volgens mij is dat het teken dat er nieuwe wiellagers in moeten.
Enkele vragen:
- deze set is toch goed? (lekker goedkoop ook voor skf).
- Ik kan de 'hub' er simpel uithalen door de bout waarmee de hub op de fusee onder zit los te halen, de twee bouten bij de veerpoot los te halen, en door met een kogeltrekker de spoorstang los te halen? (uiteraard na losmaken van aandrijf as, verwijderen remschijf en klauw). Volgens mijn redenatie kan ik dan alles terugzetten zonder opnieuw uitlijnen, toch?
- Dan heb ik een losse hub, met het dubbele lager en in het lager nog de montageflens met spiebaandinggeval.
- Wat is nu de beste methode om dit uit elkaar te halen? (borgringweg, flens eruit persen, dan het dubbele lager eruit persen?)
- Beste methode om in elkaar te persen? (eerst dubbele lager erin, dan flens erin, borgring terug, dan alles monteren?
- De rechter as is een 'droge' as, dus als ik die per ongeluk eruit trek, hoef ik niet te vrezen voor m'n bakolie etc. Maar de linker, daar moet ik zeker mee oppassen dat 'ie blijft zitten?
Ik hoor graag van jullie, lijkt me een leuke klus. Lukt het voor beide lagers in een uur of 6?