Pagina 1 van 1
is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?
Geplaatst: 14 apr 2015 16:14
door Blok2.0
Hallo,
Alle RS-en (toch?) "lopen op" superplus98. Mijn budgetpomp biedt E10 aan. Klopgetal is 97.8 of hoger. Interessant dus.
Wie kan me meer vertellen over E10 gebruiken in een RS? Voordelen / nadelen?
Ik weet dat je ook prima rijdt (maar met minder efficiente verbranding) op 95...
Anders gezegd: is E10 een waardig vervanger van superplus98? Wie het weet... shoot!

Edit: de vraag in het onderwerp beter geformuleerd
Re: E10 ipv superplus98?
Geplaatst: 15 apr 2015 22:34
door MichelRSi
E10 kan niet in iedere auto heeft volgens mij iets met ethanol te maken
Re: E10 ipv superplus98?
Geplaatst: 16 apr 2015 00:22
door eryc
Euro 95 E10 is inderdaad normale Euro 95 met maximaal 10% (bio)ethanol eraan toegevoegd.
De meeste Clio's kunnen hier zonder problemen op rijden.
Voor de zekerheid kun je het altijd nog controleren:
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/
Als je E10 tankt, kun je er vanuit gaan dat je praktisch op Euro 95 rijdt.
Re: E10 ipv superplus98?
Geplaatst: 16 apr 2015 16:07
door Blok2.0
eryc schreef:Euro 95 E10 is inderdaad normale Euro 95 met maximaal 10% (bio)ethanol eraan toegevoegd.
De meeste Clio's kunnen hier zonder problemen op rijden.
Voor de zekerheid kun je het altijd nog controleren:
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/
Als je E10 tankt, kun je er vanuit gaan dat je praktisch op Euro 95 rijdt.
snap ik en die site heb ik gelezen maar beantwoord mijn vraag helaas niet.... En je laatste zin bestrijd ik;
euro95 vs E10 is gelijk aan klopvastheid van
95 vs 97.8 (of hoger).
Maarrrr blijft mijn vraag staan; wat is het welbevinden van klopsensor / ecu / uch enz enz van F4R 730? (als ze E10 slikken).
(ik moet stiekem toegeven dat ik al 2000km positief ben maar dat E10 heeft wat doemverhalen aan de kont hangen, ik wil dit weten)
Edit; heb Renault NL ff mailtje gestuurd en ze zoeken het uit. Maar intussen... niemand ervaring hier? E10 schijnt verschralend te werken op rubber onderdelen (brandstofleiding ect) en de ethanol is vocht aantrekkend (woord ff kwijt) wat corrderend werkt in bijv je tank.

dank vast voor de reacties
Re: E10 ipv superplus98?
Geplaatst: 16 apr 2015 22:45
door mox
Hygroscopisch

Re: E10 ipv superplus98?
Geplaatst: 17 apr 2015 12:08
door PDL
Waar kun je in NL E10 tanken? Ik kan het nauwelijks terug vinden
Re: E10 ipv superplus98?
Geplaatst: 17 apr 2015 13:46
door Blok2.0
Tja, mensen. er zijn veel doemverhalen en weinig feiten bekend. E10 schijnt ook nog eens in verschillende smaken klopvastheid geserveerd te worden, in Europa.
In Frankrijk bestaat bijvoorbeeld euro95 E10. Echter is het klopgetal hiervan nét lager (maar hoé laag weet weer niemand...) dan 98, dus mág je dit slechts "euro95 E10" noemen. Om het onhelder te maken zegmaar
Anyway staat op de pomp waar ik het spul tank (vertwijfeld) "ron tenminste 97.8"...ik zal eens een foto schieten.
Tanken doe ik bij DCB energy, check hun site maar voor de pompstations. Verder is er bij mijn weten geen duidelijke site waar het spul te koop is

.
Pingelen ben ik niet bang voor (immers E10's klopvastheid is groter dan Euro95 en schurkt tegen superplus98 aan), energetische waarde van e10 is minder, ok neem ik voor lief.
Inmiddels een reactie Renault Nederland gekregen waar ik niet veel wijzer van wordt. Dus heb ik de vraag anders geformuleerd, en doe ik dat híér ook:
"is E10 een betrouwbare, goed toepasbare, bruikbare vervanger voor het voorgeschreven superplus98 (voor de 2.0 rs uit 2000)?"
Ook heb ik het tankstation gemaild. Onbekend maakt onbemind en dat is zelden terrecht

Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?
Geplaatst: 18 apr 2015 09:59
door meks1980
Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?
Geplaatst: 21 apr 2015 11:10
door Blok2.0
Ik houdt het op gebrekkige ervaringen met E10. Vandaag berichtte Reanult NL "theoretisch kan de motor op E10 rijden" maar "dat ze het niet adviseren". Kluitje, riet ga maar zoeken
Dus ik heb ze gevraagd het beter te duiden (waaróm adviseert men het niet?). Voorlopig respecteer het advies, en heb V-power getankt.
In ieder geval is me via een clubgenoot het ook afgeraden omdat het pingelschade kán opleveren aan je zuigers / cilinders. Hij tankte Octaangetal 102 mét 5% ethanol.
Waarbij juist pingelschade (102 is een flinke klopvastheid) nóg meer vraagtekens oproept..
Ik heb de E10 handelaar bevraagd maar nog geen antwoord. Zal ik hier publiceren.
Voorzichtige conclusie; ervaringen met E10 zijn er niet veel. Ervaringen met E10 in een 2.0 RS nog minder
Ik houdt het voorlopig op Vpower. Verkrijgbaarheid, matige acceptatie werken niet in het voordeel van E10. Met een gewone (euro95) auto zou ik het ieder aanbevelen.
Met de RS laat ik het...
Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?
Geplaatst: 22 apr 2015 11:50
door Blok2.0
Renault Nederland heeft gereageerd op mijn doorvragen:
"Het gebruik van E10 brandstof kan een risico op aantasting of versnelde slijtage van rubberen delen in de motor met zich meebrengen. Hoe groot dit risico precies is, kunnen wij niet aangeven. Vanuit Renault Nederland hebben wij geen verdere informatie of ervaring met betrekking tot het gebruik van E10 brandstof in combinatie met de specifieke motor van uw Renault Clio RS."
Sluit een beetje aan bij bovengenoemde "voorzichtige conclusie"
Langs welke rubberen componenten stroomt de benzine in mijn auto? iemand?
Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?
Geplaatst: 22 apr 2015 11:54
door dopestuff
Interessant ik ga deze volgen!
Welke ik zoizo kan bedenken is verschillende delen in je brandstofpomp al, dan je brandstof slang, afdichtrubbers op de benzinerail, duchtrubbers van de injectoren (mis ik er nog een paar?)
Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?
Geplaatst: 22 apr 2015 14:34
door Masterdust
En wat nou als er geen '98 bij je in de buurt te tanken is?
Ik heb ook gehoord om iets van octaanbooster toe te voegen aan je tank (Euro95).
Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?
Geplaatst: 24 apr 2015 20:13
door Leon77
Moet er echt persee 98 in een RS dan, op 95 rijd hij ongetwijfeld ook al zullen de prestaties iets minder zijn maar het lijkt me niet slecht voor de motor.
Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?
Geplaatst: 25 apr 2015 00:00
door dopestuff
Als het goed is herkend de klopsensor dat inderdaad ja, en schroeft hij het vermogen terug en word hij wat minder zuinig
Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?
Geplaatst: 01 mei 2015 10:41
door Blok2.0
dopestuff schreef:Interessant ik ga deze volgen!
Welke ik zoizo kan bedenken is verschillende delen in je brandstofpomp al, dan je brandstof slang, afdichtrubbers op de benzinerail, duchtrubbers van de injectoren (mis ik er nog een paar?)
Tja, voorlopig blijft deze deels onbeantwoord, bij gebrek aan ervaring. De rubberen componenten zijn er wát gevoeliger voor (hoevéél blijft gissen).
Ik tank het niet meer (2500km wél storingsvrij en naar tevredenheid gedaan) om bovengenoemde reden. Voelt dubbel want het is niet persee slecht....
Als het goed is herkend de klopsensor dat inderdaad ja, en schroeft hij het vermogen terug en word hij wat minder zuinig
Dat is wat mij betreft wat ongenuanceerd. De klopsensor zal het onstekingstijdstip vervroegen (bij vroegtijdige ontbranding). Vermogen kun je niet 'terugschroeven'. Maar is gewoon natuurkunde; oorzaak (brandstof met een lager energetische waarde, gewijzigde compressie) en gevolg (iets minder mogen aan de krukas). Brandstof en ademhaling in short

Re: E10 ipv superplus98?
Geplaatst: 01 mei 2015 11:13
door PDL
Blok2.0 schreef:....
Tanken doe ik bij DCB energy, check hun site maar voor de pompstations. Verder is er bij mijn weten geen duidelijke site waar het spul te koop is

.
Heb de site bekeken, erg verouderd vrees ik. In Utrecht staan er twee vermeld: één zit inmiddels een ander tankstation en de andere bestaat helemaal niet meer..