Multiriem-Spanner vervangen (nu een tikkend/ratelend geluid)

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Multiriem-Spanner vervangen (nu een tikkend/ratelend geluid)

Bericht door Masterdust »

Mijn rol van de multiriem-spanner is gebroken en heeft mijn snaar opgevreten.

Nu heb ik een complete set besteld en die moet aankomende woensdag binnen zijn.

Ik wil het graag zelf gaan vervangen, is dit een beetje te doen?

Heb je nog speciaal gereedschap nodig of niet?

Het gaat om een Clio Sport 2.0 16v 169pk.
Gebruikersavatar
dopestuff
über forummer
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen

Bericht door dopestuff »

volgens mij heb je een tool nodig om de spanner te ontspannen om de riem erop te krijgen (kan je volgens mij ook zelf maken)
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2132
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen

Bericht door mox »

Als de spanrol hetzelfde is als bij de 1.6 (K4M-motor), dan is deze te ontspannen met een steeksleutel 13 (ca. 1/3 slag met de klok meedraaien). De veer in de spanrol drukt daarbij best irritant hard terug. Pas op dat je de sleutel niet lanceert.

In volledig ontspannen (of eigenlijk: gespannen) stand is de spanrol te blokkeren door een pen in een speciaal gat te steken. Een 6mm imbussleutel past er ook in. De multiriem kan er nu makkelijk af. Daarna is het allemaal rechttoe-rechtaan vervangen van de nieuwe span- en looprol en de multiriem. De nieuwe spanrol wordt geleverd in ontspannen (dus eigenlijk: gespannen) toestand, met een borgpinnetje erin dat er na montage uitgehaald moet worden om de spanning op de riem te zetten.

De riem is best lastig bereikbaar. Het rechter voorwiel en het spatscherm moeten eraf. Bovendien zal het handig blijken om de bovenste motorsteun te lossen, zodat je het blok met een krik iets kunt laten zakken.

EDIT: ik zie dat de spanrol er bij jou iets anders uitziet (met een vierkant gat om te spannen), maar de werkwijze lijkt me hetzelfde. Inderdaad dus wel een 'speciale' sleutel nodig. Misschien past er een standaard 3/8" of 5/8" ratel in het vierkantje.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen

Bericht door Masterdust »

Ok thanx voor de info.. ik ga me morgenavond er ff op uitleven
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen

Bericht door Masterdust »

Ik ben er aan begonnen en kom direct al een probleem tegen.

Ik heb een uitwendige torxsleutel nodig om de boutjes van dat kleine schokdempertje los te draaien.
Heb al verschillende automaterialen en gereedschapszaken afgebeld. maar niemand heeft zoiets op voorraad.

Ik heb bij de brezan een dop gekocht maar dat past er niet tussen het moet echt een soort steeksleutel zijn.

iemand hier ervaring mee of dat het ook op een andere manier mogelijk is om deze boutjes los te krijgen?
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2132
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen

Bericht door mox »

Ik heb even wat plaatjes bekeken en ik begrijp dat je spanner redelijk hoog zit en niet onderin, zoals bij een 1.6 blok. Zou je je dop er wel tussen kunnen wurmen als je je blok een stuk optilt? Krik met een blok hout onder je carter zetten, bovenste motorsteun lossen en het blok opkrikken.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen

Bericht door Masterdust »

Klopt spanner zit redelijk hoog. nee heb van alles geprobeerd krijg het dopje er met geen mogelijkheid tussen.

Ik ga het vanavond proberen met een hele grote waterpomptang en anders slijp/zaag ik hem maar af.
Er zitten nieuwe boutjes bij de multiriem set geleverd daar kan gewoon een steeksleutel 13 op dus.
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen

Bericht door Masterdust »

Het is gelukt!

Na een avondje flink lopen kloten is uiteindelijk alles goed gekomen!

Wat een rotklus zeeg, als je niet over het juiste gereedschap beschikt.

Gelukkig loopt nu alles weer op rolletjes ;p
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2132
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen

Bericht door mox »

:thumbsup: :thumbsup:
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen

Bericht door Masterdust »

Na vorige week het handeltje vervangen te hebben is er toch nog iets niet helemaal goed.

Nu als de motor warm is komt er in één keer spontaan een getik/geratel opzetten aan dezelfde zijde als de multiriem ik kan zo gauw niet exact ontdekken waar dit vandaan komt. En als je gas geeft gaat het getik/geratel daar op mee.

Ik ga sowieso volgende week er even uitgebreid naar zoeken maar mochten jullie suggesties hebben dan hoor ik dat graag.
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen (nu een tikkend/ratelend gel

Bericht door Arjan »

Te strak gezet?
Robin5757
forum member
Berichten: 394
Lid geworden op: 16 feb 2015 23:01
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen (nu een tikkend/ratelend gel

Bericht door Robin5757 »

Heb je hem wel de goede kant opgedraait?
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen (nu een tikkend/ratelend gel

Bericht door Masterdust »

@ Arjan Ik heb geen idee.. hoe kun je dat bepalen?

@ Robin5757 Hoe bedoel je?

@ Herman12 Nee is niet vervangen (als ik de verkoper mocht geloven heeft hij deze tegelijk met de distributieriem vervangen toen ik de auto kocht in Februari 2014
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2132
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen (nu een tikkend/ratelend gel

Bericht door mox »

Bij een distributie hoort de multiriem ook vervangen te worden. Gezien je kapotte spanrol zou ik gaan twijfelen of de distributie überhaupt wel vervangen is.
Je kunt proberen om de motor zonder multiriem stationair te laten draaien en te luisteren. Zo weet je snel of het probleem bij je distributie- of je multiriem ligt.

Ik wil dit eerdaags ook gaan doen; er heeft zich ergens een krekeltje onder m'n motorkap verstopt :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen (nu een tikkend/ratelend gel

Bericht door Masterdust »

ja maar de multiriem is waarschijnlijk wel vervangen alleen de spanners niet denk ik.

er is een hap uit mijn spanrol gebroken (dat ze die dingen ook van plastic maken snap ik ook niet) en daardoor is de multiriem kapot gegaan
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen (nu een tikkend/ratelend gel

Bericht door Masterdust »

Ok thnx Henny voor de info..

Ok ja is best prijzig.. ligt er natuurlijk aan waar je hem besteld. ik had een set compleet voor E60,- dus vind dat nog meevallen. en gewoon van SKF

Het is inderdaad geen eenvoudige klus.. ik heb een 3/4 ratel met verlengstuk gebruikt om hem te spannen (geen fijn klusje om het zo te doen, maar het is gelukt)

Ok dat is goed om te horen dat je deze niet te strak/los kan zetten.

Ik denk zelf dat het dan de waterpomp moet wezen.

Is dit makkelijk te vervangen? ik denk dat de auto hiervoor wel de brug op moet waar ik niet over beschik.

Maar in ieder geval bedankt voor de info, ik ga even kijken hoe ik het verder ga aanpakken.
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: Multiriem-Spanner vervangen (nu een tikkend/ratelend gel

Bericht door Masterdust »

Ok bedankt voor de info henny.

Ik had met de multiriem- en spanners vervangen ook de bumper eraf rechter koplamp inderdaad eruit gehaald.
Het is zeker een zeer beperkte ruimte, maar het is mogelijk.

Ik ga me er volgende week eens mee bezig houden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”