Pagina 1 van 1

Hill-start assist

Geplaatst: 11 dec 2014 21:05
door goodje
Even een vraag over de Hill-start assist, ik heb een collection en volgens de lijst met types en wat er op zit, zit het al op de Authentique.

Na de Authentique komt de Expression en dan de Collection, enz..

Nu stond ik in Nijmegen bij de Annac voor de rotonde de weg liep iets af naar achteren en stond op het start en stop systeem met de voet op de rem.
Stoplicht gaat naar groen rem los koppeling intrappen motor slaat aan en dan hoort volgens mij het Hill-start assist te gaan werken en te voorkomen dat de auto achter uit rolt.

Klopt mijn verhaal tot nu toe nog?

Bij mij rolde hij gewoon naar achteren..

Nu heb ik afspraak staan bij Coppes Bergharen voor 23 december tweedejaars beurt bij 28580 km en gaf dit aan wat er gebeurt was, antwoord medewerker zit dat wel op uw auto!

Dus nu begin ik te twijfelen, klopt mijn verhaal wel of niet, zit het op mijn auto en hoe werkt het nu precies?

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 11 dec 2014 21:19
door Carla vE
Nee, hill assist werkt alleen als ie in de versnelling staat. En volgens mij zelfs ook niet als de motor weer net gestart is. Je moet echt stoppen en auto in de versnelling hebben staan met de rem ingetrapt.
Heb nl. zo'n hellinkje als ik wegrijd bij stal. Stop ik daar met de auto in de versnelling, dan werkt de hill assist. Komen er veel auto's aan en is de start-stop actief, dan werkt de hill assist niet als ik de koppeling daarna intrap om daarna op te trekken.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 12 dec 2014 08:06
door Jarnoootje
Hill assist werkt wel degelijk bij het gebruik van start en stop, althans bij mij. Wel heeft het systeem een 'echte' helling nodig om in werking te treden, kleine heuveltjes en drempels zijn niet genoeg om het systeem te activeren.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 12 dec 2014 09:16
door goodje
Carla ve,
Dat kan toch niet als je auto in de versnelling staat rolt de auto al niet achteruit en heb je het Hill-start assist geheel niet nodig.
Wat ik er van begrijp (als ik het goed heb) juist bij het start stop systeem, je komt aanrijden stoplicht remmen voet op de rem in de vrij zetten koppeling los motor slaat af.
Als je dan weer wil wegrijden moet je de koppeling intrappen om de motor te laten starten, dan moet je rem loslaten om gas te geven dan hoort Hill-start assist te gaan werken.
Op dat moment kan de auto achteruit rollen omdat je geen voet meer op de rem hebt en dan dient volgens mij de Hill-stop assist in werking te treden en de auto ff vast te houden en niet achteruit te rollen.

jarnootje,
Ik dacht juist dat het een van de dingen was wanneer start en stop NIET werkte kachelknop beide op geel, vorst, flinke helling, koude motor, enz .(de vijftien punten)

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 12 dec 2014 15:54
door flatcoated
goodje schreef:Carla ve,
Dat kan toch niet als je auto in de versnelling staat rolt de auto al niet achteruit en heb je het Hill-start assist geheel niet nodig.
Wat ik er van begrijp (als ik het goed heb) juist bij het start stop systeem, je komt aanrijden stoplicht remmen voet op de rem in de vrij zetten koppeling los motor slaat af.
Als je dan weer wil wegrijden moet je de koppeling intrappen om de motor te laten starten, dan moet je rem loslaten om gas te geven dan hoort Hill-start assist te gaan werken.
Op dat moment kan de auto achteruit rollen omdat je geen voet meer op de rem hebt en dan dient volgens mij de Hill-stop assist in werking te treden en de auto ff vast te houden en niet achteruit te rollen.

jarnootje,
Ik dacht juist dat het een van de dingen was wanneer start en stop NIET werkte kachelknop beide op geel, vorst, flinke helling, koude motor, enz .(de vijftien punten)
Voorwaarde is nog dat de hellingshoek meer is dan 10%
Start/stop-voorwaarden hebben er volgens mij niets mee te maken.
De wagen wordt 2 sec. vast gehouden.

Vr. groet

Flatcoated.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 12 dec 2014 17:44
door BrianM
Als je op een helling staat met start-stop ingeschakeld (=motor uit en in neutraal) moet je eerst ontkoppelen (de motor start), voet blijft op de rem(!), dan van neutraal naar 1e versnelling schakelen en daarna pas de koppeling laten komen en rem lossen.

Naar wat ik nu lees denk ik dat je de rem al loslaat als je nog in neutraal staat, en dan werkt de hill start assist niet. (de reden hiervoor is dat de auto dan niet weet als je nu vooruit of achteruit wil rijden/bollen)

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 12 dec 2014 20:07
door goodje
goodje schreef: Als je dan weer wil wegrijden moet je de koppeling intrappen om de motor te laten starten, dan moet je rem loslaten om gas te geven dan hoort Hill-start assist te gaan werken.
BrianM,
Volgens mij zeg ik niet dat de auto in zijn vrij staat als ik de rem loslaat, maar na het koppelen en in de versnelling zetten en wil ik gas geven moet ik de rem loslaten en dan hoort hij ff vast te blijven staan dacht ik.
Flatcoated,
Verder dacht ik dat het systeem werkte tot 10% en daar boven NIET meer werkte.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 12 dec 2014 21:22
door Carla vE
Goodje, ik beschrijf wat ik ervaar.
Als ik stilsta op een hellinkje (nose-up), op de rem en in de (eerste) versnelling, koppeling ingetrapt en dus met draaiende motor, dan werkt de hill-assist zodra ik de rem loslaat.
Als ik op datzelfde hellinkje stilsta met start-stop actief (dus niet in de versnelling), vervolgens de koppeling intrap, auto in de eerste versnelling zet en de rem loslaat om op te trekken, dan werkt de hill-assist op dat moment niet.
Of dat volgens de regels is heb ik niet uitgeplozen. Dit is zoals het bij mijn auto werkt.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 12 dec 2014 21:52
door flatcoated
Uit het instructieboekje

hulp- en correctiesystemen tijdens het rijden (4/4)
Hulp bij wegrijden op een helling
Dit systeem helpt u bij het wegrijden op een
helling. Het voorkomt dat de auto, naargelang
de helling, achteruit rolt door automatisch
de remmen vast te zetten als de bestuurder
het rempedaal loslaat om het
gaspedaal te bedienen.
Werking van het systeem
Het werkt alleen als de versnellingshendel
niet in de neutrale stand staat (niet in N of P
voor een automatische transmissie) en als
de auto geheel stil staat (rempedaal ingedrukt).
Het systeem houdt de auto ongeveer 2 secondes
stil. Daarna komen de remmen geleidelijk
vrij.

Natuurlijk mag de helling niet al te steil zijn.
Maar een helling is al snel meer dan 10%. Zelf probeer ik het wel eens, als er ruimte achter me is , in een parkeergarage. Werkte altijd.
Wel in de gaten houden dat je binnen die 2 seconden blijft.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 13 dec 2014 09:26
door goodje
Oké Carla vE, begrijp ik het goed dat het NIET werkt bij start en stop systeem maar alleen bij de klassieke hellingproef van de rijles.
Flatcoated, heel duidelijk ik zou ook eens het boekje doornemen en probeer het een keer zonder het start stop systeem ff een hellingkje opzoeken hier in de buurt.
Kijken of het dan wel werkt..

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 13 dec 2014 09:36
door Carla vE
goodje schreef:Oké Carla vE, begrijp ik het goed dat het NIET werkt bij start en stop systeem maar alleen bij de klassieke hellingproef van de rijles.
Klopt.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 13 dec 2014 09:43
door goodje
Oké en ik dacht dat het juist daar ook bij werkte (start stop systeem) en heb het alleen daarbij geprobeerd!

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 13 dec 2014 20:39
door goodje
Net in de parkeergarage het ook geprobeerd en daar werkte het op beide dingen dus ook tijdens de start en stop systeem en bij de hellingproef.
De helling was wel iets steiler als bij de rotonde bij de Anac in Nijmegen, maar hij werkte gelukkig..

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 14 dec 2014 00:09
door Manutan
Net ook even de proef op de som genomen en de Hill-start assist werkt ook prima terwijl het start-stop systeem in werking is. Stond stil op een helling voor een rood verkeerslicht. Start-stop lampje ging knipperen dus versnelling in z'n vrij, koppeling op laten komen ( wel mijn voet op de rem natuurlijk) en de motor ging uit. Licht sprong op groen dus koppeling ingedrukt. Motor sloeg weer aan en vervolgens versnelling in z'n één gezet en de rem losgelaten. Auto bleef duidelijk 'in zijn rem hangen' alvorens ik gas gaf en wegreed. Kortom: Hill-start assist werkt icm start-stop.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 14 dec 2014 08:32
door klmklmklmklm
Klopt Hill-start assist werkt icm start-stop.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 23 mar 2015 22:04
door Wiste
Ook leuk: als je nose-down staat en je wilt achteruitrijden werkt je hill-assist ook! Dit merkte ik toen ik in Portugal achteruit moest inparkeren terwijl de Clio op een heuvel naar beneden stond. Tis maar een weetje. Overigens merk ik ook dat ik bij hetzelfde stoplicht waar ik dagelijks voor sta de ene keer wel en de andere keer niet 'in de remmen hang'. Voor alle zekerheid hou ik er altijd rekening mee dat de Clio achteruit kan rollen.

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 29 mar 2015 21:19
door Robin5757
Het werkt top! Gisteren uitgeprobeerd:)

Re: Hill-start assist

Geplaatst: 29 mar 2015 23:46
door mikearnhem
Erg handig, werkt echt super!