Pagina 1 van 1
EGR klep / roken / schokken
Geplaatst: 11 okt 2014 21:56
door litho72
Misschien een goede tip als je de egr klep buiten bedrijf wil stellen kun je de 2 voedings draden van de egr klep doorknippen en je moet hier dan een lampje van 21 W in plaatsen om een storings melding te voorkomen.
0 0 0 1 2 3
0 0 4 5
de voedings draden zitten op de posities 4 en 5
grtz
ik heb een clio van 2005 1.5 dci
Re: EGR klep / roken / schokken
Geplaatst: 12 okt 2014 12:08
door Da Freeze
Waarom zou je die buiten bedrijf willen stellen??
Re: EGR klep / roken / schokken
Geplaatst: 12 okt 2014 17:47
door MarijnRS
Waarschijnlijk omdat bij een diesel een gedeelte van de uitlaatgassen terug de motor ingevoerd worden via de EGR om aan milieueisen te
voldoen. Nadeel hiervan is echter dat je vieze uitlaatgassen terug de moter inbrengt. Door deze buiten werking te stellen komt er alleen schone lucht in. Wordt bij andere merken ook veelvuldig gedaan dmv wegprogrammeren of afdoppen.
Re: EGR klep / roken / schokken
Geplaatst: 13 okt 2014 11:08
door litho72
Ja bij mij vervuild de klep heel snel en blijft dan kleven in de open stand. met als gevolg dat de auto ontzettend rookt en stottert bij optrekken. heb eerst de stekker van de egr klep eraf getrokken en roken en stotten was weg. maar kreeg dan wel een motor storingsmelding. dus op zoek gegaan naar een simpele oplossing om het electrisch systeem te laten denken dat de egr klep normaal werkt. zonder dat er een storing zich voordoet. tevens was bij de laatste apk de roetmeting op het randje bijna 3 en nu is die maar 1,5.
Re: EGR klep / roken / schokken
Geplaatst: 13 okt 2014 11:13
door litho72
Uitlaat gas her circulatie.
Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.
EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.
Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).
Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk
Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.
De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.
Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.
De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.
Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.