Wilt vaak niet in versnelling?
Geplaatst: 07 sep 2014 08:08
Problemen met schakelen, met mijn Clio 2 1.6 16v. Dan weer tijdje goed dan weer slecht.
Meestal wilt deze niet in de tweede en derde versnelling, maar soms ook in geen enkele versnelling. Wanneer de auto niet in de versnelling wilt hoor ik geen tandenpoetsen behalve als ik op het moment van schakelen de koppeling op laat komen. Als ik niet kon schakelen en de auto tijdens rijden in de vrij stond en ik de koppeling op liet komen hoorde ik vaak een harde bonk, alsof de koppeling vast bleef zitten en losschoot. 2 maanden geleden versnellingsbakolie vervangen en toevoeging erbij gedaan van Wyns, andere schakelstang erop gezet (oude was iets krom) en nieuwe koppelingskabel erop gezet. Het schakelen ging na van alles proberen weer normaal maar ik wist niet waarmee het probleem getakeld was? Toen een paar weken normaal gereden totdat ik in een wolkbreuk terecht kwam en noodgedwongen een paar honderd meter door +/- 40cm water moest rijden, gelijk daarna kon ik weer bijna niet meer schakelen, afwisselend van 1 tot alle versnellingen. Bijna een maand zo gereden, nog wat versteld aan schakelstang en zelf stellend mechanisme maar niets mocht baten. Ik zat tevens aan de synchromesh ringen te denken want ik zag wel een messing metallic gloed door de versnellingsbakolie, maar dat leek mij ook niet logisch omdat ik soms in geen enkele versnelling kon. Toen koppelingsplaten vervangen, 1 veer van het druklager (bevestiging) bleek afgebroken en de plaat naderde langzaam het einde, pri as en vliegwiel zagen er netjes uit, nieuwe set erin, nieuwe olie erop en auto schakelde perfect, koppeling was tevens veel lichter als voorheen. Na anderhalve week probleemloos rijden besloten om mijn auto door de wasstraat te doen, met een bodemreiniging, toen ik de wasstraat uitreed en wegreed begon de ellende weer, wederom moeilijk in de tweede en derde versnelling en vaak geen enkele etc etc... Naar mijn weten kan water geen invloed hebben op de bak en de koppeling ondanks dat het bij de koppeling kan komen? Iemand enig idee
Meestal wilt deze niet in de tweede en derde versnelling, maar soms ook in geen enkele versnelling. Wanneer de auto niet in de versnelling wilt hoor ik geen tandenpoetsen behalve als ik op het moment van schakelen de koppeling op laat komen. Als ik niet kon schakelen en de auto tijdens rijden in de vrij stond en ik de koppeling op liet komen hoorde ik vaak een harde bonk, alsof de koppeling vast bleef zitten en losschoot. 2 maanden geleden versnellingsbakolie vervangen en toevoeging erbij gedaan van Wyns, andere schakelstang erop gezet (oude was iets krom) en nieuwe koppelingskabel erop gezet. Het schakelen ging na van alles proberen weer normaal maar ik wist niet waarmee het probleem getakeld was? Toen een paar weken normaal gereden totdat ik in een wolkbreuk terecht kwam en noodgedwongen een paar honderd meter door +/- 40cm water moest rijden, gelijk daarna kon ik weer bijna niet meer schakelen, afwisselend van 1 tot alle versnellingen. Bijna een maand zo gereden, nog wat versteld aan schakelstang en zelf stellend mechanisme maar niets mocht baten. Ik zat tevens aan de synchromesh ringen te denken want ik zag wel een messing metallic gloed door de versnellingsbakolie, maar dat leek mij ook niet logisch omdat ik soms in geen enkele versnelling kon. Toen koppelingsplaten vervangen, 1 veer van het druklager (bevestiging) bleek afgebroken en de plaat naderde langzaam het einde, pri as en vliegwiel zagen er netjes uit, nieuwe set erin, nieuwe olie erop en auto schakelde perfect, koppeling was tevens veel lichter als voorheen. Na anderhalve week probleemloos rijden besloten om mijn auto door de wasstraat te doen, met een bodemreiniging, toen ik de wasstraat uitreed en wegreed begon de ellende weer, wederom moeilijk in de tweede en derde versnelling en vaak geen enkele etc etc... Naar mijn weten kan water geen invloed hebben op de bak en de koppeling ondanks dat het bij de koppeling kan komen? Iemand enig idee