Vraagje over m'n Clio IV Estate GT

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Richard

Vraagje over m'n Clio IV Estate GT

Bericht door Richard »

Goedemorgen,

Inmiddels staan er ruim 5000 km's op de teller en heb ik toch een tweetal vragen. Ik hoop dat iemand van jullie mij antwoord kan geven...

Het gebeurt mij regelmatig dat de verlichting van de auto 's ochtends aan gaat, terwijl het wel licht is buiten. Graag zou ik zien dat alleen de dagrij led's aan zijn. Ik weet dat de sensor achter de spiegel op de voorruit zit en heb ook gekeken of hierop geen vuil zit. Heeft iemand van jullie een idee waarom de verlichting toch aangaat, terwijl ik met een zonnebril achter het stuur zit?

Ik ben niet iemand die in sprookjes geloofd, dus ook niet in het gemiddelde verbruik van 5,2/100 wat in de folder/op de site van Renault staat. Maar een gemiddeld verbruik van 7,8/100 vind ik toch wel aan de ruime kant... OK... ik ben niet iemand die met een fluwelen voet rijdt, maar ook niet continue korte afstandjes en slechts 1 standje van het gaspedaal kent.. Sterker nog.. als het even kan, gebruik ik de cruise..
Wat mij ook opviel is dat ik (met 2 volwassenen en een klein kindje in de auto, zonder bagage) een verbruik van 6,8/100 zag toen ik de cruise had vastgezet op 100 km/h...

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is hier nog iets aan te regelen/af te stellen zodat m'n Clio toch iets minder dorstig wordt?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Dit is 'm:
Afbeelding
zinitzio

Re: Vraagje over m'n Clio IV Estate GT

Bericht door zinitzio »

Maak je geen zorgen over het verbruik. Mijn RS staat altijd tussen 12,5 en 13,5 liter op 100 km. Ga nooit vergelijken met het folder verbruik dat wijkt bij alle merken af.
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

Ik rijd precies dezelfde wagen als jij :thumbsup: ook de zelfde kleur, en ook ik kan de auto niet zuiniger krijgen dan 7/100 als ik erg me best doe. Nu zit ik nog maar op 2700 km op de teller, dus wellicht dat het nog veranderd..

Vergelijken met de RS is niet te doen. Het vermogen van de RS is ook VEEL hoger dan de GT. Dat je daar 1-12/13 mee haalt vind ik knap, als ik het vergelijk met het verbruik van de GT.

Qua verlichting heb ik geen problemen gemerkt. Ik heb het echter wel met de gevoeligheid van de regensensor, die af en toe werkelijk nergens op slaat. Op standje 1, duurt het af en toe een eeuwigheid voordat ie gaat wissen, dus zet ik hem op standje 2, en welja, dan gaat ie totaal onnodig op turbo wissen. Erger is nog, dat welke stand ik ook koos laatst, met die hele hevige regenval, hij stomweg op een langzame interval bleef, terwijl ie toen juist als een speer moest wissen... totaal idioot dat ding.. :furious3:
Surreallistic
forum starter
Contacteer:

Bericht door Surreallistic »

Je verbruik is denk ik heel netjes. ter vergelijk: ik heb een MiTo 135 PK MultiAir gehad. 1.4 motortje met turbo. 6.7/100 was makkelijk te halen. 7/100 is dus heel normaal lijkt me voor een Estate GT. Mijn 0.9Tce Estate doet momenteel 5/100 en daar moet ik echt rustig rijden. Gemiddeld tot nu toe ca. 5.4/100 en dat is inclusief vakantie naar Zuid-Frankrijk (Péage). Ik zit nu op ca. 4.900 km.
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

het verschil met een RS vind ik dan wel erg weinig. Ik weet niet hoeveel een Mito weegt, ik geloof dat de clio estate 1200 kilo is.. dus best nog aardig aan het gewicht.
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Wazige! schreef: Vergelijken met de RS is niet te doen. Het vermogen van de RS is ook VEEL hoger dan de GT. Dat je daar 1-12/13 mee haalt vind ik knap, als ik het vergelijk met het verbruik van de GT.
Dit was niet 1-12, 1-13 maar 12l/100km, 13l/100km oftewel 1-8.3, 1-7.7 :devilish:
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

ooow.. ok.. dat maakt het verschik schappelijker :sneaky:
Surreallistic
forum starter
Contacteer:

Bericht door Surreallistic »

Wazige! schreef:het verschil met een RS vind ik dan wel erg weinig. Ik weet niet hoeveel een Mito weegt, ik geloof dat de clio estate 1200 kilo is.. dus best nog aardig aan het gewicht.

MiTo weegt 1210 meen ik. Clio Estate (tce) zit op 1130. (rdw.nl)
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

ah, het verschil zit dan in de motor. De Clio Estate GT is 1199 kilo rijklaar.
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

Inderdaad. Ik heb ook vertekening in de achterruit. Kan heel storend zijn, als je niet goed kan zien wat er nou achter je zit. Ik dacht laatst een mercedes busje achter me te hebben, bleek een normale mercedes te zijn... het vertekend behoorlijk. Erg vreemd. Ik neem aan dat het bij alle estates het geval is, zou het ook bij de hatchback zo zijn?

P.s. Ik heb de RS knop praktisch nooit aan. Ik vind het tot nu toe nog niet echt nodig :P
DBGT
forum starter
Contacteer:

Bericht door DBGT »

Even reageren op het verbruik van het GT monstertje. Die van mij is getuned door Unlimited Tuning en heb een gemiddeld verbruik op de boordcomputer staan van 6,3 , en geloof me ik doe echt niet de nette burger uithangen :sneaky: . Trap hem vaak genoeg in om even snel op te trekken of in te halen. Met zoveel koppel en pk erbij kan je hier niet meer mee rustig rijden. Ook door die tuning rijd ie toch zuiniger... Tip voor jullie?
Groeten Dennis,

DB's Clio IV GT Project
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Neem een Clio 2, als je dan in de spiegel kijkt lijkt elke auto achter je alsof die uit een chop-shop komt. Dat komt door de bolling van de achterruit aan de bovenkant. De achterruit bij zowel de hatch als Estate loopt de ruit ook wat rond, kan dat niet (mede) oorzaak zijn dat door de bolling het beeld vertekend?
Richard

Bericht door Richard »

Ik heb die vertekening idd ook bovenin de achterruit.. Moet eerlijk zeggen, dat ik er langzaam wel aan begin te wennen.. Maar is toch is het een irritant verschijnsel.

Dat de DLR niet uitgaat, vindt ik niet erg. Het gaat mij er juist om dat de "gewone" verlichting naar mijn idee veel te lang/vroeg aan gaat/blijft. Heb inmiddels contact gehad met de dealer en die geeft aan dat hij het gaat navragen en dan terugkoppelt..

Die sport modus... die gebruik ik nauwelijks.. Heb tot nu toe niet het idee vermogen tekort te komen zonder het inschakelen...

Ik heb nog een andere vraag..
Heeft iemand hier ervaring met het monteren van kleinere stalen of lm velgen voor winterbandjes. Zit zelf te denken om er 15" onder te zetten..
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

DBGT schreef:Even reageren op het verbruik van het GT monstertje. Die van mij is getuned door Unlimited Tuning en heb een gemiddeld verbruik op de boordcomputer staan van 6,3 , en geloof me ik doe echt niet de nette burger uithangen :sneaky: . Trap hem vaak genoeg in om even snel op te trekken of in te halen. Met zoveel koppel en pk erbij kan je hier niet meer mee rustig rijden. Ook door die tuning rijd ie toch zuiniger... Tip voor jullie?

Welke tuning heb je genomen, de extreme, of de normale? wat zijn uberhaupt de gehele resultaten? is de sprint naar 100 ook sneller geworden etc? ben zelf ook van plan het ooit te doen.. maar weet nog niet welke versie van tuning..
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Misschien een app maken voor Rlink, iets wat zegt welk merk van auto achter je rijd.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Richard

Bericht door Richard »

Vandaag is m'n Clio bij de dealer geweest. Ze hebben hem uitgelezen i.v.m. mijn klacht over het verbruik.
Nu schijnt het zo te zijn dat er een storing op de oliepomp geconstateerd is. Ze hebben een nieuwe voor me besteld. Die komt volgende week en wordt dan ook geplaatst... Ben benieuwd of dat iets aan het verbruik zal doen..

2 B continued..
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

En hoe is het afgelopen? Je verbruik hangt ook heel erg af van je manier van rijden en de route's die je rijdt. Dit geldt voor een klein turbo blok veel meer dan de ouderwetse grotere blokken. Zit je wat hoger in de toeren en gebruik je de turbo regelmatig, dan schiet het verbruik omhoog.
Ik reed met mijn vorige clio (clio 3 TCE100) ook vaak maar 1 op 12 terwijl ik nu met mijn RS op 1 op 11,4 zit en dus maar iets slechter. Het verschil is dat ik voorheen vaker korte stukjes reed en dat gebeurd met de RS nooit.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Richard

Bericht door Richard »

Ik weet dat het verbruik afhangt van de rijstijl, maar zoals al aangegeven.. Er wordt veel gebruik gemaakt van de cc. Na het plaatsen van de nieuwe oliepomp is het verbruik iets gedaald.. naar 7,5/100. Persoonlijk vind ik dit nog steeds aan de ruime kant. Maar wellicht dat het nog wat zakt..

Ook zijn het geen korte stukjes wat gereden wordt. Het gaat om (werk)dagelijks 35 km enkele reis.
marcferon

Bericht door marcferon »

Mijn Clio IV Estate GT verbruikt 7/100, maar het pas een kleine 2000 op de teller staan. Mijn rijstijl is 'redelijk sportief' te noemen.
Het RS knopje gebruik ik nooit, de auto heeft genoeg vermogen en het is niet nodig om m hoog in de toeren te jagen.
Met de verlichting heb ik geen problemen, 's avonds gaan ze iets later aan als dat ik zou willen.
De ruitenwissers... da's een ramp. Die doen inderdaad precies niet goed hun werk. Bij de eerste beurt zal ik zeker vragen om er naar te kijken !
Richard

Bericht door Richard »

Die van mij is inmiddels de 18.000 km gepasseerd... :driving:

En daarbij hoort dus blijkbaar een gemiddeld verbruik van 7,7/100 km...
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”