Pagina 1 van 1

Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 02 jan 2014 14:22
door icebox666
Goedendag mensen.
ik ben weer de trotse eigenaar van een clio dit keer een blauwe ui 1995.
en ja helemaal verlieft op dat ding.

nou had ik een aantal vragen die ik even ga verspreiden in de juiste catagorieen :D.

1 is de motor en mischien wel het belankrijkste.

Achter het blok onder en boven mijn uitlaat spruitstuk lekt hij verschrikkelijk veel olie.
en hij drinkt ook een beetje koelvloeistof.
ik denk zelf dat het de koppaking is en de pakking van de kleppendeksel.
een second opinion is altijd welkom.


ook als ik lang rijd gaat hij lekken en spuit hij letterlijk olie direct op mijn uitlaat.
reed van nijmegen terug naar huis na een uur of 4 stil te hebben gestaan daarzo(ging op de koffie)
na zon 100 kilometer brak de hel los.
met vollegang over de vluchtstrook naar een pomp gegaan want dacht dat me autotje in brand stond.
kennelijk lekt er olie op de uitlaat wat het nodig vond te gaan roken.

ik heb ook een pijpje gevonden naast me uitlaatspruitstuk aan de linkerkant van het stuur bekeken en die geeft aan dat er wel koelvloeistof en olie gemixt worden.
is hier ook een pakking voor of is dit allemaal koppakking gerelateerd?..


zal zo de fotos effe bijvoegen...


Met vriendelijke groet rens!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 03 jan 2014 08:12
door goos
Je had je onderwerp onder clio 4 geplaatst, ik heb hem verplaatst naar clio 1.

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 03 jan 2014 11:56
door icebox666
oh sorry dat is mijn schuld :P bedankt voor het verplaatsen

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 05 jan 2014 02:25
door Arjan
Hoe ziet de olie bij je vulopening er uit?
Mayo, dan is het wel de koppaking ja. Kan je dan ook merken aan de kleur van het uitlaatgas. En ruiken!

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 06 jan 2014 10:47
door icebox666
Daar ziet de olie er perfect uit... Heb ook olie gevonden bij de bougie doppen dus heb al een kleppendeksel pakking bestelt en die ga ik er zo opschroeven. Heb geen mayo na 500 kilometer dat ik hem gekocht heb dus de beste man had hem niet schoongemaakt denk ik. Verder de uitlaat gassen zijn goed bij koud een wolkje bij warm ook maar dan van de banden :thumbsup: :wink:....


Alleen dat pijpje maakt me een beetje zorgen want hij blijft een beetje koelvloeistof drinken/ eruit gooien... Is dit niet een pijpje met een pakking ?




Verstuurd vanaf htc one

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 06 jan 2014 11:54
door Arjan
Hoe staat de KVS bij koude en bij warme motor? Bij koude mag deze wel richting de MIN staan zolang die bij warm maar niet boven de MAX streep komt. Dan is er teveel in gegooid en komt het er ook uit. En dat pijpje, kan het niet goed zien (en ken de 1.8 motor ook niet zo goed), maar heeft dat niet iets met de carterontluchting?

Wanneer er geen overmatig witte of blauwe rook uit de uitlaat komt zou je zeggen dat de koppakking in orde is.

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 06 jan 2014 12:45
door bassyyyy
je bedoeld dat pijpje achter het uitlaatspruitstuk, met de groene klem (op jouw foto). deze zijn vaak verroest kosten 50 euro uit mn hoofd bij de dealer

en je zei olie bij de bougiedoppen.. dit kan ook de nokkenaspakking zijn

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 06 jan 2014 14:32
door Entity_Razer
die pijpjes lopen normaal van vooraan het blok, langs de zijkant naar achter. Dit is de warmtewisselaar voor je olie op temperatuur te houden. Als deze lekken gewoon vervangen zoals Bassyyy aanhaalt.

Olie bij de doppen: Kleppendeksel pakking lijkt mij, had ik ook op mijn oud blok.


Ik zie echter water van hogeraf komen ook. Heb je al eens gecontroleerd of je thermostaat huis goed gemonteerd zit en / of niet lekt ? Dan kan je gelijk voor de zekerheid je thermostaat ff vernieuwen :lol:

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 06 jan 2014 14:51
door icebox666
Kleppen deksel Ben ik nu mee bezig en ja die was lek aan de kant van de distributie riem... Thermostaat huis kan ik zo ook nog wel effe loshalen.... En dan had ik nog een vraag.... Kom er net achter dat me fan bij de radiotor draait als contact uit staat en een koude motor doet hij denk savonds/ snachts ook wel is Vandaar dat me accu ook zwak overkomt en nu ook leeg is zou dat ook bij de thermostaat kunnen liggen ?

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 06 jan 2014 15:11
door bassyyyy
dat is je chargecooler, er zit nog een extra (elektrische) waterpomp die het water rondcirculeert en samen met de fan je blok nakoelt als je contact af staat. als het goed is gebeurt dit enkel bij warme motor.

let wel op als je je thermosstaathuis loshaalt je deze weer met een vloeibare pakking vastzet en daarna je koelsysteem afvult en ontlucht

ik kan je als tip geven je blok eens grondig te reinigen, inspuiten met wd40 en dan met de hogedruk er overheen. weet je ook meteen waar de precieze lekkage vandaan komt. kan zijn dat je daarna wel even je verdelerkap droog moet maken van binnen.

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 06 jan 2014 19:22
door icebox666
bij de renault garage hadden ze het over een rubberen ring in het thermostaat huisje ?
ga hem er morgen even afhalen en dan vloeibare pakking halen samen met nieuwe bougie kabels want dop 2 was compleet geoxideerd

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 06 jan 2014 23:20
door bassyyyy
rubber ring om de thermosstaat zelf denk ik, als die versleten is dan kun je inderdaad ook lekkage krijgen

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 06 jan 2014 23:36
door icebox666
komt de lekkage dan ook achter het huis vandaan ? heb namelijk nog nooit een thermostaat huis van een blok gehaald

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 07 jan 2014 07:24
door bassyyyy
zulke zaken, mits overduidelijk, kun je niet aan de hand van een foto zeggen en dient dus uitgezocht te worden

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 07 jan 2014 15:46
door icebox666
dus thermostaat huis moet eraf en een nieuwe pakking ertussen samen met een thermostaat.
nou was er nog iets mijn blok bouwt geen druk op qua koelvloeistof,normaal zover ik weet als je de dop bij het reservoir eraf haalt sist het of komt de kvs omhoog.
Bij mij gebeurt dat niet als ik in een slang knijp hoor ik hem ook iets sissen bij de dop en volgens mij is dit ook niet goed.


en de kleppendeksel palkking is vervangen maar nu is er het probleem dat er ook een gaatje te vinden is in de nokkenas pakking.
is dit zelf simpel te doen of zal ik de garage even bellen?

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 07 jan 2014 16:16
door Entity_Razer
wat versta jij onder "nokkenas pakking" ?

De nokkenassen zitten in lagerkappen bij een F7P (en F7R). Als je die los haalt komen je nokkenassen los te liggen, dus NIET DOEN met je distributieriem er nog op !

Als je dit gaat doen neem dan gelijk je nokkenas seals mee....

op zich bevind je nu wel in het domein van "als je er niets van af weet, afblijven". Zowizo is een distributieriem bij een F7P clio met de motor IN de wagen bijna niet te doen ... heel weinig plaats en super frustrerend. Dan trek je beter gewoon het blok er even uit en doe je het compleet en goed van de 1e keer. (en als je zover bent vervang dan de drijfstanglagers ook ... die slijten nogal hard bij een F7P).

Zoals gezegt begin je nu wel in het domein van "grote werken" te komen. Op zich niets erg ... als je iemand kent met de nodige kennis, een brug en een takel. Als je dit bij de dealer laat doen ... ga je wel een centje kwijt zijn


Als je KVS reservoir dicht is en je knijpt en je hoort de dop sissen is de dop kapot. NIeuwe kost 50 eurocent ofzo bij de dealer ... Al steek je er gewoon voor de zekerheid een nieuwe op ... kwaad kan het nooit ! zeker niet voor die prijs

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 07 jan 2014 16:20
door bassyyyy
wat ik bedoel is dat de kop eigenlijk uit 3 lagen bestaat, van boven naar onder :

- kleppendeksel
- nokkenas afdekking
- 'kop'

ik bedoel er mee dat deze bij mij ging lekken tussen de nokkenas afdekking en de kop

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 07 jan 2014 16:58
door icebox666
ja bassyyyy en daar lekt de mijne ook.

het is wel grotendeels verholpen door de kleppendeksel pakking die ook lek was.
maar hij lekt nog steeds iets.
als ik de plastic kap waar de bougie kabels/doppen doorheen gaan eraf haal dan zie ik iets olie druppen.
maar als dan toch het hele spulletje los moet kan ik net zo goed de rest ook vervangen.
dus dan moet ik maar bij een paar garages gaan ondervinden wat dit allemaal gaat kosten..
heb namelijk de ruimte en het gereedschap er niet voor als ik alles zo hoor.
heb bij me vorige clio de koppeling en de koppakinbg wel zelf gedaan maar had geen moment sleutel en heb toen alles op stand john deere vast gezet :P
maar op deze ben ik toch iets zuiniger :D

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 07 jan 2014 23:36
door Entity_Razer
misschien in plaats van een garage bij een enthousiasteling te raad gaan om te laten uitvoeren. Desnoods even je oor te luister leggen op de RTC of er mensen zitten die dit voor ene prijsje willen (en kunnen) uitvoeren.

Doet Henny nog dingen hier op CCNL ? (ben een tijdje afwezig geweest :) ) anders kan je mogelijk bij hem terecht.

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 08 jan 2014 10:49
door bassyyyy
misschien wordt ik nu gestraft maar als je de olie ziet druppelen, probeer er op die plek bij stilstaande motor een beetje gasket repair op te smeren. goed insmeren en ruim om de plek heen. wellicht helpt je dit en kun je nog even een periode doortokkelen

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 08 jan 2014 12:29
door icebox666
het is niet echt druppelen het is echt maar een heel klein beetje.
en ik zal is effe een topic plaatsen hierzo mischien dat iemadn dat wel wil doen voor een leuk prijsje

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 08 jan 2014 13:39
door bassyyyy
wellicht krijg je het weer dicht ... zal je een hoop geld besparen

Re: Motor lekt 1.8 16v

Geplaatst: 08 jan 2014 14:26
door G33R7
Die hoek is een bekend plek waar de koppakking gaat lekken. Ik heb het in het verleden ook (heel minimaal) gehad.