Vaag elektrisch probleem
Geplaatst: 13 jul 2013 12:10
Sinds enige tijd vecht ik met ik mijn Clio (1.5D - 2004) met een heel raar elektrisch probleem.
Ongeacht of ik nu hard rijd of dat de motor stationair draait, alle verlichting in mijn auto blijft flikkeren, zowel voor als achterlichten, interieurverlichting, lampjes in het dashboard etc. etc.
Niet aan en uit maar ze branden niet constant op dezelfde sterkte. Ter info: Geen brandend waarschuwingslampje van de dynamo en ook geen problemen met een lege accu, ondanks meerdere starts en korte ritten elke dag.
Spanning gemeten aan de accu, ca. 12,4V met motor uit, ca. 14,4V met draaiende motor op stationair toerental, 14,5-14,6V bij 3000 rpm.
De eerste keer is door de garage de spanningsregelaar vervangen. Probleem leek heel even verholpen te zijn maar al na enkele dagen signaleerde ik hetzelfde euvel opnieuw.
Spanning weer gemeten aan de accu, geen afwijkingen t.o.v. de vorige keer.
De 2e maal zijn zowel de koolborstels als de spanningsregelaar vervangen en weer leek het heel even dat het probleem opgelost was.
Heel even dan ... want het probleem was er ook zo weer. Spanning weer gemeten aan de accu, ook nu geen afwijkingen t.o.v. de vorige keer.
De derde keer is de gehele dynamo vervangen door de garage, de oude was doorgemeten en daar werden geen afwijkingen in geconstatteerd maar zekerheidshalve is de dynamo toch vervangen.
De volgende dag was het probleem al weer terug ... om gek van te worden.
Spanning weer gemeten aan de accu, wederom geen afwijkingen t.o.v. de vorige keer.
Maar ... terug bij de garage kwam er iets geks aan het licht, zij hebben daar ook weer gemeten en zien dan ook wel iets schommeling in de accuspanning (met draaiende motor) maar niet extreem.
Wordt de accu nu even flink belast (via de testmeter met ingebouwde belasting) dan wordt de accu dus gedeeltelijk leeg getrokken. Schakelt men hierna de belasting uit dan is de spanning stabiel en zijn de flikkerende lampjes verdwenen.
Tot .... Jawel, tot de accu weer volledig is bijgeladen en dan begint het gedonder opnieuw.
Wie o wie heeft tips? Is het dan toch de accu, of is er nog wat anders om naar te kijken ?
Ongeacht of ik nu hard rijd of dat de motor stationair draait, alle verlichting in mijn auto blijft flikkeren, zowel voor als achterlichten, interieurverlichting, lampjes in het dashboard etc. etc.
Niet aan en uit maar ze branden niet constant op dezelfde sterkte. Ter info: Geen brandend waarschuwingslampje van de dynamo en ook geen problemen met een lege accu, ondanks meerdere starts en korte ritten elke dag.
Spanning gemeten aan de accu, ca. 12,4V met motor uit, ca. 14,4V met draaiende motor op stationair toerental, 14,5-14,6V bij 3000 rpm.
De eerste keer is door de garage de spanningsregelaar vervangen. Probleem leek heel even verholpen te zijn maar al na enkele dagen signaleerde ik hetzelfde euvel opnieuw.
Spanning weer gemeten aan de accu, geen afwijkingen t.o.v. de vorige keer.
De 2e maal zijn zowel de koolborstels als de spanningsregelaar vervangen en weer leek het heel even dat het probleem opgelost was.
Heel even dan ... want het probleem was er ook zo weer. Spanning weer gemeten aan de accu, ook nu geen afwijkingen t.o.v. de vorige keer.
De derde keer is de gehele dynamo vervangen door de garage, de oude was doorgemeten en daar werden geen afwijkingen in geconstatteerd maar zekerheidshalve is de dynamo toch vervangen.
De volgende dag was het probleem al weer terug ... om gek van te worden.
Spanning weer gemeten aan de accu, wederom geen afwijkingen t.o.v. de vorige keer.
Maar ... terug bij de garage kwam er iets geks aan het licht, zij hebben daar ook weer gemeten en zien dan ook wel iets schommeling in de accuspanning (met draaiende motor) maar niet extreem.
Wordt de accu nu even flink belast (via de testmeter met ingebouwde belasting) dan wordt de accu dus gedeeltelijk leeg getrokken. Schakelt men hierna de belasting uit dan is de spanning stabiel en zijn de flikkerende lampjes verdwenen.
Tot .... Jawel, tot de accu weer volledig is bijgeladen en dan begint het gedonder opnieuw.
Wie o wie heeft tips? Is het dan toch de accu, of is er nog wat anders om naar te kijken ?