Tweeters
Re: Tweeters
ik heb een clio authentique, waar geen tweeters in het dashboard zitten.
ik vraag het me dus ook af , vanaf welke uitvoering er wel tweeters in zitten...
ik vraag het me dus ook af , vanaf welke uitvoering er wel tweeters in zitten...
- Quirico
- forum member
- Contacteer:
Hier, bij de collection heb ik het wel....
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
(in Belgie)
Dynamique ZONDER tweeters, een ware schande!
Overigens... Als je niet "hoort" of er al dan niet tweeters zitten, kan je volgens mij de kost en moeite wel besparen om betere speakers te steken
Dynamique ZONDER tweeters, een ware schande!
Overigens... Als je niet "hoort" of er al dan niet tweeters zitten, kan je volgens mij de kost en moeite wel besparen om betere speakers te steken

- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
is die van belgie met of zonder rlink?
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK

MediaNav... Had mijn baas beter overtuigd om die 500€ extra neer te tellen voor de R-Link 

-
- beginner
- Contacteer:
voor alle mensen die denken de tweeters te horen of het dom vinden dat je het niet hoort dat er geen tweeters inzitten (tenzij je R-link hebt)
zie het volgende verhaal. : http://www.arkamys.com/fic_bdd/contenu_ ... 026397.pdf
zie het volgende verhaal. : http://www.arkamys.com/fic_bdd/contenu_ ... 026397.pdf
Clio IV dCi ECO2 | Dynamique | Noir Etoile | Int. Elegance | Ext. Chrome | 16" Passion Noir | Comfort Extra
-
- beginner
- Contacteer:
ik bedoel dan natuurlijk vooral het stuk over: Fantoom speakers.
(Phantom tweeters kill audio costs)
(Phantom tweeters kill audio costs)
Clio IV dCi ECO2 | Dynamique | Noir Etoile | Int. Elegance | Ext. Chrome | 16" Passion Noir | Comfort Extra
En wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen?
Deze artikels zijn een wel heel erg korte samenvatting van wat mogelijk is. Met audio-processing kan je inderdaad veel bereiken, kijk maar naar de ontwikkelingen van de Soundbar's, bose 2.1-achtige systemen, e.d.
Maar... Is dat een goed geluid?
Nee, het is bagger. In mijn ogen komt een mooie deftige klank nog steeds uit degelijke, goede luidsprekers aangestuurd door een dito versterker (liefst nog gescheiden voor- en eindversterkers) en ver weg ligt van alles wat op surround lijkt.
Verschillende vragen roepen zich hierbij op:
1) Is dat objectief? No way!
2) Is een dergelijk geluid te realiseren in een auto? Nee, maar met deftige versterker en luidsprekers kom je al een heel eind. Waar ik het overbodig vind om in luidsprekers te investeren als je in je basisinstallatie nog niet eens 'hoort' wat er in zit (het woord "dom" heb ik niet gebruikt, intelligentie heeft weinig met smaak of gehoor te maken...), zal een echte audiofiel je uitlachen als je bij het horen van die Phantom-tweeters hem wil laten geloven dat er ook effectief tweeters zijn... Zover staat die technologie echt niet op punt!
Dus sorry, maar ik blijf bij m'n stelling
(Ik wil overigens niet de indruk wekken dat ik audiofiel ben, maar ik had toch na pakweg 30 seconden in de auto iets van "Zitten hier geen tweeters in??" )
Deze artikels zijn een wel heel erg korte samenvatting van wat mogelijk is. Met audio-processing kan je inderdaad veel bereiken, kijk maar naar de ontwikkelingen van de Soundbar's, bose 2.1-achtige systemen, e.d.
Maar... Is dat een goed geluid?
Nee, het is bagger. In mijn ogen komt een mooie deftige klank nog steeds uit degelijke, goede luidsprekers aangestuurd door een dito versterker (liefst nog gescheiden voor- en eindversterkers) en ver weg ligt van alles wat op surround lijkt.
Verschillende vragen roepen zich hierbij op:
1) Is dat objectief? No way!
2) Is een dergelijk geluid te realiseren in een auto? Nee, maar met deftige versterker en luidsprekers kom je al een heel eind. Waar ik het overbodig vind om in luidsprekers te investeren als je in je basisinstallatie nog niet eens 'hoort' wat er in zit (het woord "dom" heb ik niet gebruikt, intelligentie heeft weinig met smaak of gehoor te maken...), zal een echte audiofiel je uitlachen als je bij het horen van die Phantom-tweeters hem wil laten geloven dat er ook effectief tweeters zijn... Zover staat die technologie echt niet op punt!
Dus sorry, maar ik blijf bij m'n stelling

(Ik wil overigens niet de indruk wekken dat ik audiofiel ben, maar ik had toch na pakweg 30 seconden in de auto iets van "Zitten hier geen tweeters in??" )
Toch klink je audiofilistisch (als dat geen goed scrabble woord is ....)
Maar ik moet je gelijk geven!
ze kunnen het goed doen klinken!
maar ideaal geluid zul je nooit in een auto krijgen!
Maar ik moet je gelijk geven!
ze kunnen het goed doen klinken!
maar ideaal geluid zul je nooit in een auto krijgen!
-
- beginner
- Contacteer:
Ik heb zeker niet gezegd dat er goed geluid in zit, in tegenstelling ik vind het bagger.
maar het was meer om te verklaren dat er bij sommige mensen twijfel zou kunnen onstaan of er nu wel of niet tweeter in zitten.
Het vervelendste is dus dat dit bewijst dat de head-unit al digital sound processing doet om dit soort virtuele tweeter geluid proberen te generen. Daarmee heb je dus altijd te maken met een 'processed' signaal wat uit de head-unit komt.
het eventueel aanbrengen van 'echte' tweeters en eventuele andere speakers in de deuren blijft dit processed signaal een verstoring
ook een High-Low Converter om van je speaker signaal line-in signaal voor een versterker te maken zal daarmee niet schoon zijn. Misschien als je er voor kiest om het signaal van de rear-left en rear-right speaker te pakken zou het kunnen dat je met een non-proccesed signaal te maken hebt.
Ik ga iig nog een beetje experimenteren om zo simpel / goedkoop mogelijk nog redelijk geluid uit de Clio te krijgen.
maar het was meer om te verklaren dat er bij sommige mensen twijfel zou kunnen onstaan of er nu wel of niet tweeter in zitten.
Het vervelendste is dus dat dit bewijst dat de head-unit al digital sound processing doet om dit soort virtuele tweeter geluid proberen te generen. Daarmee heb je dus altijd te maken met een 'processed' signaal wat uit de head-unit komt.
het eventueel aanbrengen van 'echte' tweeters en eventuele andere speakers in de deuren blijft dit processed signaal een verstoring

ook een High-Low Converter om van je speaker signaal line-in signaal voor een versterker te maken zal daarmee niet schoon zijn. Misschien als je er voor kiest om het signaal van de rear-left en rear-right speaker te pakken zou het kunnen dat je met een non-proccesed signaal te maken hebt.
Ik ga iig nog een beetje experimenteren om zo simpel / goedkoop mogelijk nog redelijk geluid uit de Clio te krijgen.
-
- beginner
- Contacteer:
Oja als iemand zich afvraagd waarom de tweeters wegbezuinigd zijn !
hierbij de resultaten van het onderzoek wat renault heeft laten uitvoeren:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GU&cad=rja
dus puur: gewicht/geld/CO2
hierbij de resultaten van het onderzoek wat renault heeft laten uitvoeren:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GU&cad=rja
dus puur: gewicht/geld/CO2
Al doet bose precies hetzelfde.
door rare trucjes uit te halen met hun kleine speakers, "ervaren" wij het als vol en mooi geluid.
maar na een lange tijd luisteren zal het toch anders klinken.
is hetzelfde als 3D beelden, wij ervaren het als een object met diepte. omdat onze ogen/hersenen het niet aankunnen. zien wij het als 3D
bose doet dus ook zoiets.
wel knap stukje techniek btw!
door rare trucjes uit te halen met hun kleine speakers, "ervaren" wij het als vol en mooi geluid.
maar na een lange tijd luisteren zal het toch anders klinken.
is hetzelfde als 3D beelden, wij ervaren het als een object met diepte. omdat onze ogen/hersenen het niet aankunnen. zien wij het als 3D
bose doet dus ook zoiets.
wel knap stukje techniek btw!
Ik onthoud vooral dat het voor de Chinezen niet uitmaakt hoe het klinkt, als er maar een merknaam op kleeft :lol:
Wat het snel/goedkoop/... beter laten klinken van een MediaNav systeem betreft: Ik denk dat je al een heel eind komt als je de bestaande luidsprekers vervangt door degelijke speakers (met tweeters erop/erin). Geen extra kabels trekken e.d...
Voor de "verwarring" door de gebruikte algoritmes om tweeters te faken en de effectieve aanwezigheid van tweeters moet je niet veel schrik hebben denk ik. MediaNav is geen Arkamys: Volgens mij is het begrip sound-processing bij LG nog niet doorgedrongen... (Ook buiten de auto als je hun Soundbar's hoort overigens... Niet dat er veel soundbar's zijn die wel deftig geluid produceren, maar die van LG zijn echt om bij te blijten...)
Wat het snel/goedkoop/... beter laten klinken van een MediaNav systeem betreft: Ik denk dat je al een heel eind komt als je de bestaande luidsprekers vervangt door degelijke speakers (met tweeters erop/erin). Geen extra kabels trekken e.d...
Voor de "verwarring" door de gebruikte algoritmes om tweeters te faken en de effectieve aanwezigheid van tweeters moet je niet veel schrik hebben denk ik. MediaNav is geen Arkamys: Volgens mij is het begrip sound-processing bij LG nog niet doorgedrongen... (Ook buiten de auto als je hun Soundbar's hoort overigens... Niet dat er veel soundbar's zijn die wel deftig geluid produceren, maar die van LG zijn echt om bij te blijten...)

-
- beginner
- Contacteer:
Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om de deurpanelen er af te halen.
Het is meestal zo gemaakt dat het niet al te vaak open gehaald moet worden.
Verder is de behuizing van de standaard speaker wel erg klein voor het benodigde volume van duurdere speakers.
bovendien worden de gewenste lagere tonen door de bass-reflex pijp die aanwezig is (aangezien zijn lengte en diameter) nog eens gefilterd
Het zelf maken van een alternatieve speaker kast zoals ik in een ander 'draadje' gezien heb vind ik wel wat ver gaan en ik heb zoiezo mijn twijfels over de waterdichtheid aangezien de afwatering van de ramen door de deur gehele deur loopt.
mijn idee tot nog toe is:
a) filter op standaard speakers. alles boven de +/- 5khz en beneden de +/- 120hz wegfilteren.
b) toevoegen van 'echte' tweeters incl Crossover voor alles boven de 4khz.
(ingebouwd achter de lege roostertjes op het dashboard)
c) toevoegen van een actieve subwoofer met luidsprekerniveau-ingang en crossover voor alles onder de 125hz
(voorkeur: montage onder de passagiersstoel zodat de achterpassagier (kids) niet alleen nog maar gebrom horen)
Verder is de behuizing van de standaard speaker wel erg klein voor het benodigde volume van duurdere speakers.
bovendien worden de gewenste lagere tonen door de bass-reflex pijp die aanwezig is (aangezien zijn lengte en diameter) nog eens gefilterd

Het zelf maken van een alternatieve speaker kast zoals ik in een ander 'draadje' gezien heb vind ik wel wat ver gaan en ik heb zoiezo mijn twijfels over de waterdichtheid aangezien de afwatering van de ramen door de deur gehele deur loopt.
mijn idee tot nog toe is:
a) filter op standaard speakers. alles boven de +/- 5khz en beneden de +/- 120hz wegfilteren.
b) toevoegen van 'echte' tweeters incl Crossover voor alles boven de 4khz.
(ingebouwd achter de lege roostertjes op het dashboard)
c) toevoegen van een actieve subwoofer met luidsprekerniveau-ingang en crossover voor alles onder de 125hz
(voorkeur: montage onder de passagiersstoel zodat de achterpassagier (kids) niet alleen nog maar gebrom horen)
Met een composet in de standaard set-up van de auto krijg je echt al veel beter geluid hoor. De filter van de compo zorgt dan voor het verdelen van de frequenties over de speaker en tweeter. Het enige waar je mee zit is de filter van de composet die je ergens kwijt moet, en vaak moet het deurpaneel er daarvoor vanaf om het netjes weg te werken. Als je de boel dan toch open hebt liggen zou ik iets van bitumen als dynamat in de deuren plakken voor wat demping.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Ik heb voor de clio 3 destijds een haynes werkplaatshandboek gekocht en daar staat heel duidelijk in hoe het moet. Er zaten gewoon netjes schroeven en het zag er niet uit alsof dit niet gewoon nog een paar keer zonder problemen kan. Dus daar zou ik me niet teveel zorgen om maken.fiscaalvluchteling schreef:Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om de deurpanelen er af te halen.
- Thomas.Lubbers
- beginner
- Contacteer:
Ik heb onlangs een setje speakers van Audio System ingebouwd in de Clio 4. Achter de medianav heb ik de originele luidsprekerdraden losgeknipt, vanuit de medianav heb ik de filters aangesloten en achter de aircobediening gelegd, hier is meer dan voldoende ruimte voor. Vervolgens ben ik vanuit de mid-laag uitgang van het filter terug gegaan naar de originele draden die naar de deuren lopen. Toen heb ik het dashboardkastje en de afdekkap onder het stuur gedemonteerd om de draden naar de tweeterlokaties te kunnen trekken. Dit alles heeft mij ongeveer 2.5 3 uur gekost om te doen. Het ging om een Audio System X130 composet. De kwaliteit is aanzienlijk verbeterd hierdoor!
http://www.autohifi.nl/index.php?page=p ... gkKOpK-18E
http://www.autohifi.nl/index.php?page=p ... gkKOpK-18E
Clio IV Expression Tce 90 in bezit sinds 26-6-2013