Temperatuur sensor vervangen?

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
JawS
beginner
Contacteer:

Temperatuur sensor vervangen?

Bericht door JawS »

Omdat de temperatuurmeter van mijn clio 1.2 8V (D7F)sinds een tijd een te lage waarde aangeeft als de motor warm is wil ik de temperatuursensor vervangen. Ik heb de nieuwe al in huis maar kan nergens exact vinden hoe je dat het beste kan doen. En dan met name het weg laten lopen van de koelvloeistof.
Ik kan natuurlijk de oude sensor eruitdraaien en via het gat de vloeistof weg laten lopen maar dan zit de hele motor onder de koelvloeistof... Op het hele koelvloeistofcircuit kan ik geen ventiel of iets vinden om de koelvloeistof weg te laten lopen.

Weet iemand waar dat zit of hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt!

Guido
Renaultmonteurtje

Re: Temperatuur sensor vervangen?

Bericht door Renaultmonteurtje »

De onderste radiateurslang loshalen en de dop van koelvloeistof reservoir eraf, zo lekt het sneller eruit.
Je weet hoe je alle lucht uit het systeem krijgt erna?
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Beter vervang je de thermostaat. Als je pech hebt moet je het hele thermostaathuis vervangen en zit er ook meteen een nieuwe sensor bij. Ik heb het laatst bij mezelf gedaan. Je motor wordt niet goed warm omdat je thermostaat continue open staat. Normaal gaat deze pas open als de motor 90 graden is. Bij een kapotte thermostaat wordt de motor continue gekoeld en wordt hij dus slecht warm. Dat zal het eerder zijn dan een sensor :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
JawS
beginner
Contacteer:

Bericht door JawS »

Slang loshalen had ik nog niet aan gedacht ;) Ik denk wel dat ik weet hoe alle lucht eruit komt, maar als je een kort stappenplan hebt is dat voor de zekerheid wel handig...

De thermostaat heb ik ook aan zitten denken. Dat leek me echter onwaarschijnlijk omdat de temperatuur zowel in de winter als in de zomer evensnel omhoog gaat. Ik zou dan ook verwachten dat in de winter de temperatuur sterk naar beneden gaat als je op de snelweg rijdt.
De meter geeft consequent één bolletje minder aan dan voorheen.

Maargoed ik heb de nieuwe sensor al dus ik ga dat eerst wel even proberen voordat ik aan de thermostaat begin.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

De nieuwe sensor die bij mijn thermostaat zat was niet goed en ik heb de oude weer terug gedaan. Ik heb toen die sensor losgetrokken en heel snel te nieuwe weer op het gat gedrukt. Ik heb toen een handdoek eronder gelegd en daarna de boel ontlucht. Scheelt een hoop werk.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
JawS
beginner
Contacteer:

Bericht door JawS »

Net gedaan op de manier van Sjoertum. Ging prima. De meter geeft nu weer de juiste temperatuur weer:)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”