Zwaar schakelen

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Eric92
forum member
Contacteer:

Zwaar schakelen

Bericht door Eric92 »

Even een vraagje: als mijn auto koud is, gaat hij moeilijk in de eerste 2 versnellingen. Zijn 1 gaat moeilijker dan zijn 2.
Soms kan dat best storend zijn als je bij een stoplicht komt die net op groen springt als je bijna stilstaat en dus snel naar zijn 1 moet. Ik ben bang dat ik de boel kapot maak als ik te hard doordruk want als ik heel rustig en met beleid druk gaat hij vanzelf wel in zijn 1.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Als het een heel simpel werkje is, ga ik er wat aan doen. Zo niet laat ik het lekker voor hoe het is, als de auto eenmaal een beetje op temperatuur begint te komen schakelt ie weer als een mes door de boter.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: Zwaar schakelen

Bericht door sj0ertum »

Is dit voornamelijk bij het terugschakelen? De clio 2 staat er vooral om bekend dat je eigenlijk pas goed terug kunt schakelen naar de eerste versnelling als je bijna stil staat. Je moet hem niet doordrukken. Ik trap dan gewoon al wat eerder de koppeling in en schakel terug als ik stil sta.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Klaas
forum starter
Contacteer:

Bericht door Klaas »

Het is alleen als de motor koud is, dus dan is de olie in de versnellingsbak ook nog koud en dikker dan als deze op temperatuur is.

Wellicht kun je overwegen de versnellingsbakolie te vervangen, is zelf te doen.

Vaak zit er aan de voorkant van de versnellingsbak een vulnippel, die je eruit kan draaien.
Je moet hem zover vullen dat de olie er weer uitloopt. Dan is de bak vol.
Aan de onderkant van de bak zit het nippel om de olie eruit te laten lopen.
Renaultmonteurtje

Bericht door Renaultmonteurtje »

Inderdaad, advies olie vervangen :thumbsup:
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Duidelijk weet ik dat nu :thumbsup:
Zoveelste topic die ik trouwens in de verkeerde sectie heb geplaatst.. :dizzy2:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Nee hoor :wink:
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Op de bovenkant van de bak zit dacht ik een vulnippel. Daar heb ik toen een slang direct erop gezet en de olie erin gespoten. Vanaf de straat kom je er moeilijk bij bij de zwarte dop. Die draai ik alleen los en dan voel ik of het eruit loopt tijdens het vullen. :)
Afbeelding
ericc

Bericht door ericc »

Een maand terug ging er precies 3,4 liter olie in mijn versnellingsbak, en geen druppel meer. Ja, als ik er meer in gooide kwam het er weer uit.
75W80, gevuld via de opening aan de zijkant van de bak, dit is de voorzijde van de motor. Het is meteen je controle-opening, het moet hier tot aan de rand staan.

vriendelijke groet, Eric
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

3,4 liter. Dan heb je een 1.4 16v :wink:
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Waar moet ik de oude olie aftappen? Lukt dit zonder brug? En heeft iemand misschien een plaatje met het vulnippeltje? :smile:
Overigens voel ik de auto ook een heel klein beetje tandenpoetsen als de auto koud is en ik schakel van zijn 1 naar 2. Maar ook alleen dan..
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Onder de bak zit een aftapplug. Oude afwasteiltje eronder dan gaat dat wel lukken. Je zal wel een stevige krik of liever babybruggetjes nodig hebben. De aftapplug ziet er hetzelfde uit als van je motoroliecarter. Daar heb je een vierkante inbus voor nodig. Met een deurkruk schijnt het overigens ook te lukken. En je tussen de radiator en versnellingsbak kijkt zie een (meestal) kunststof wartel zitten. Dan is de vulplug.

Plaatje is dan wel van een Modus quickshift maar de plek is hetzelfde:

Afbeelding
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Eric92 schreef:Waar moet ik de oude olie aftappen? Lukt dit zonder brug? En heeft iemand misschien een plaatje met het vulnippeltje? :smile:
Overigens voel ik de auto ook een heel klein beetje tandenpoetsen als de auto koud is en ik schakel van zijn 1 naar 2. Maar ook alleen dan..
Als het echt koud is dan heb ik dit ook. En meestal alleen de eerste keer terug schakelen van 3 naar 2. Dan voel je hem 1 keer wat moeilijker gaan en daarna niet meer. Echt alleen de eerste keer.
Afbeelding
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Super, bedankt!
Gelukkig is het niet erg noodzakelijk op het moment maar als ik eerst wat andere dingen heb opgelost ga ik hier ook maar eens mee aan de slag :thumbsup:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”