Pagina 1 van 1
Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 23 jan 2013 01:44
door icebox666
Ik heb sinds gister ofzo een beetje last van me koppelingsplaat.
Vooral in de vijfde versnelling is het te merken met deze sneeuw.
Rij graag in lage toeren.(mooi geluidje)
Nou ben ik er dus achter dat als ik in ze 5 rij me toeren veel sneller gaan dan de kilometerteller.
Ook als ik de koppeling in trap en hem in 1 keer los laat zakken de toeren langzaam.
Het is pijnlijk om te horen gewoon.
Nou wil ik mijn autotje niet kwijt om dat ik er eigenlijks gewoon gehecht aan ben geraakt en al aardig wat geld in heb gestoken.
Wat zou goedkoper wezen de koppelingsplaten laten vervangen of er een geheel nieuw blok in te laten gooien?
Zou het met liefde zelf doen maar heb de ruimte en aparatuur hier gewoon niet voor.
Het motorblokje omruilen zou dan nog wel kunnen maar koppelingsplaten vervangen denk ik niet.
Heeft iemand hier ervaring mee hoe ik dit moet gaan aanpakken.
Hoop snel wat te horen GR rens
Even snel een wijziging welke motoren zouden kunnen passen?
meer cc's is altijd leuk heb namelijk heel mischien een motortje gevonden maar dit is een 1.8i denk niet dat dit gaat zonder kabelboom :P
Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 23 jan 2013 10:04
door Klaas
Heb zelf al eens de koppeling van onze Clio 1.4 vervangen, is wel een werkje...
Je hebt 2 opties :
- Hele motor eruit en dan gaan werken.
of
- Subframe eronderuit en dan versnellingsbak los van de motor halen. (Tap eerst wel de olie af van de versnellingsbak aangezien de aandrijfassen er ook af moeten)
2e optie is redelijk goed te doen.
Let wel op dat ook je stuurinrichting los moet en dat je het blok goed ondersteunt met een goede garagekrik en/of ophangt met het oogje wat aan het blokje zit.
Ook moeten de wielnaven los van het subframe, dus na het vervangen ook gelijk weer uit laten lijnen.
Losse koppelingsset kost ongeveer 80 euro.
Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 23 jan 2013 16:49
door icebox666
En met subframe bedoel je de ophanging van wielen vering ect ect ?
Heb 1 x een motorblok vervangen van een hyundai lantern.
en wat voor een gereedschap heb ik ongeveer allemaal nodig? neem aan dat je ook nog iets van momentsleutel enzo nodig heb.
lijkt mij namelijk wel een langdurig klusje wat je niet zo in een weekendje doe.
en als ik eraan begin wil ik wel goed voorberijd zijn.
Alvast bedankt
Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 24 jan 2013 11:24
door Entity_Razer
Als je een brug of dergelijke ter beschikking hebt zie ik 2 opties:
- Subframe er van onder en langs onder de versnellingsbak lossen + Koppeling wisselen
- Blok op subframe laten zakken en met de motor er uit de koppeling wisselen
zonder brug:
- Met de takel de motor uittakelen en koppeling vervangen
Een motorwissel gaat even lang of niet langer duren dan bovengenoemde opties en als je motor nog goed is .... waarom wisselen ?
Wat je wel kan doen is als de motor er uit is (ALS je hem er uit neemt) is gelijk even de distributie / spanrollen / meelooprollen en waterpomp meepakken ...
Makkelijkst zonder veel speciaal gereedschap zal subframe los + langs onder de bak losmaken & koppeling steken zijn.
Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 24 jan 2013 11:29
door sj0ertum
Als je geen brug hebt is het van onderuit door het subframe te verwijderen echt kut. Dan kun je idd net zo goed de stekkers loshalen en de koelvloeistof eruit laten lopen. Dan ben je sneller en veel makkelijker bezig.
Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 25 jan 2013 11:12
door Klaas
Wij hebben toen koppeling en versnellingsbak vervangen zonder een brug, is wel te doen, maar je ligt wel op de grond
Uiteraard wel de boel goed ondersteunen met goede as-steunen en velgen die we nog hadden liggen zodat de wagen nooit kan vallen.
Goed gereedschap is het halve werk!

Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 25 jan 2013 11:17
door Entity_Razer
Je zit trouwens op 75km van Cuijk (Henny), misschien dat het een optie is om door hem te laten doen. Hij heeft de werkplaats en materiaal om het te doen.
+ de mensen hier die bij hem geweest zijn voor hun wagens zijn altijd al tevreden geweest

Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 25 jan 2013 14:35
door icebox666
Ik heb er nu een moer tussen gedrukt heb iets meer koppel als daarvoor.
gaat effe kijken of ik een garage kan regelen waar ik een poosje aan me auto mag sleutelen!
en als ik er niet uitkom (waarschijnlijk) dan horen jullie nog van mij :D
weet iemand met hoeveel newton ik de moeren en alles aan moet draaien??
GROETJES
Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 25 jan 2013 15:29
door Klaas
bij de bouten waarmee de versnellingsbak aan de motor zit maakt dat "volgens mij" niet zoveel uit op hoeveel kracht ze vast zitten.
Maar misschien dat een expert dat anders vind...
Wij hebben gewoon zonder newtonmeter de bouten vast gedraaid met een grote ratel totdat we niet verder konden, vast is vast...
Dat is inmiddels al ruim een half jaar geleden en nog steeds probleemloos rijden...
Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 25 jan 2013 16:02
door icebox666
ja maar in de koppeling/drukhuis zitten ook bouten toch ?
als ik me vergis corrigeer me dan XD
Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 25 jan 2013 17:27
door Klaas
Ja van het diafragma, ook gewoon vast is vast...
Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 28 jan 2013 23:42
door Rickert
Drukgroep zal ik toch echt op moment zette, dingen breken zo af

Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 29 jan 2013 14:21
door Entity_Razer
mee eens met Rick !
Gebruik ook even nieuwe bouten ...

Re: Koppelingsplaat Vs. motorruil?
Geplaatst: 29 jan 2013 16:02
door icebox666
en op hoeveel newton zou dit moeten kan op internet zelf vrij weinig vinden.?