Pagina 1 van 4
Brandstof tank.
Geplaatst: 10 jan 2013 22:16
door clint
Wat is de inhoud van de brandstof tank,
Men zegt 40L ,
Maar volgens mij klopt dit niet,
Ik heb 550 km met mijn nieuwe Clio 4 gereden en hij stond bijna op 0 in reserve ,
Heb getankt en er ging 35 L in,
Wie weet hoe het zit
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 10 jan 2013 23:17
door clio4driver
De benzinemeter zal wel zo afgesteld zijn, dat als de meter op nul staat je nog wel enige liters in de tank hebt.
Je auto reed nog, dus was de tank niet helemaal leeg.
Maar ik raad aan om toch wat vaker te gaan tanken.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 11 jan 2013 06:26
door klmklmklmklm
tank inhoud is 45 liter.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 11 jan 2013 08:15
door goos
Volgens autoweek hebben alle benzineversies 40 L op de Dynamique na, die zou wel 45 L hebben. En alle diesels zouden ook 45 L hebben. Maar op andere sites staat weer 45 leter voor een benzine authentique, dus dat is een beetje vaag.
Maar als de teller op 0 staat heb je idd meestal nog wel 5 liter (en wellicht nog wel meer) over, ik heb een keer toen hij op 0 stond nog 50 km gereden. Langer durfde ik niet uit te proberen.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 11 jan 2013 08:28
door Bennink
In de brochure staat:
- TCe 90 ECO2: 40 liter
- TCe 90: 45 liter
- dCi 90 ECO2: 45 liter
- dCi 90: 45 liter
En volgens mij is het rode gebied in de brandstofmeter niet je reserve, je reserve begint volgens mij pas als de teller op 0 staat.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 11 jan 2013 09:36
door Clio13
Ik heb nu 2 keer getankt waarbij de indicator rond de helft stond. In beide gevallen ging er rond de 25 ltr in. Ik heb wel altijd het idee dat de tweede helft sneller gaat dan de eerste dus 40 lijkt mij wel kloppen.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 11 jan 2013 10:39
door klmklmklmklm
Gewoon kijken op de site daar configuratie en dan naar motoren gaan en daar op ontdekken klikken dan zie je de inhoud van de tank.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 11 jan 2013 16:45
door goos
De tweede helft gaat inderdaad altijd sneller. Ik rij meer dan 400 km op de 1e helft, maar ik kom altijd ergens tussen de 600 en 700 uit
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 14 jan 2013 16:09
door Entity_Razer
dan moet je eens met een Clio 1 1.8 16V of 2.0 rijden ... Daar gaat het 1e kwarte 300km mee en de laatste 3 kwart net 100km ofzo

Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 14 jan 2013 21:56
door Guus
Die verhouding van 300-100km is inderdaad wel erg extreem.
Bij mij gaat de 2e helft ook altijd sneller, iemand enig idee hoe dit komt?
De ingebouwde marge voor een lege tank is toch wel prettig btw.
In mijn huidige auto is die er een stuk minder.
Mijn meter stond een keer op leeg, ik dacht daarmee wel een km of 6 naar huis te rijden.
Maar het was na 4 km mooi einde oefening, vervolgens was het dus 800mtr duwen naar de pomp
gelukkig heb ik een autotje van maar 720 kg en geen diesel....
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 17 mei 2013 09:47
door JeV
Het opgegeven verbruik red ik ook bij lange na niet. Vorige week op en neer naar Parijs en dan verbruikte hij 6,8 L/100km.
Ongetwijfeld komt dat omdat je 130/140 km/u rijdt en het zuinige verbruik lukt alleen bij 80/90.
Wat erg opvallend is dat bij een (echt) lege tank er in eerste instantie zo'n 33 liter ingaat (totdat de pomp afklikt. Omdat er 40 of 45 liter in moet gaan heb ik dat eens getest.
En inderdaad, ik heb er nog 16 liter (!!) bij kunnen gooien, totaal dus 49 liter!
Dat vergde veel geduld, maar het ging wel. Vervolgens rijd je ook de eerste 200/300 km zonder dat de naald van de brandstofmeter ook maar een millimeter beweegt.
Ik ben erg benieuwd 1) waarom hij al zo snel afklikt en 2) waar laat hij de extra 16 liter??
Heeft het ook weer te maken met zuinigheid? Er kan wel meer brandstof in, maar beter van niet want dat is weer extra gewicht?
Het is overigens een 0.9 TCe (benzine dus).
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 17 mei 2013 10:54
door Starplus
het snel afslaan van de pomp heeft soms te maken met de brandstof.
sommige stations gebruiken iets waardoor het gaat schuimen. daardoor wordt de sensor sneller bereikt en slaat hij af.
dit gebruiken ze meestal, om ervoor te zorgen dat mensen vaker terugkomen.
er zijn ook tests geweest waarbij het werkelijk aantal liters getankt minder was, dan op de pomp aangegeven.
zo ook de prijsafspraken tussen de maatschappijen. de consument wordt aan alle kanten genaaid.
enige wat ik niet snap, waarom een kleinere tank in de clio4. de clio 3 heeft 55 liter
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 17 mei 2013 11:21
door sj0ertum
[quote="Starplus"]er zijn ook tests geweest waarbij het werkelijk aantal liters getankt minder was, dan op de pomp aangegeven/quote]
Hier klopt niets van Herman. Dit is eens door Radar of Kassa geconcludeerd, maar die test was niet legitiem, waardoor ze er later op terug zijn gekomen en het nogmaals goed hebben getest. Een vriend van me werk bij het NIVM en keurt pompen bij tankstations. Deze pompen mogen een kleine afwijking hebben in de weergeven en daadwerkelijke aantal liters. Het verschil zit hem erin dat benzine (diesel weet ik niet) krimpt bij lagere temperaturen, en uitzet bij grotere temperaturen. De benzine wordt meen ik op 15 graden gehouden, maar er is een minimaal verschil bij 30 graden of -10. Als je het gaat meten is het iets gunstiger om bij koud weer te tanken, omdat de brandstof later weer uitzet en je tank dus voller zit. Het gaat hierbij om zulke kleine getallen dat je daar als consument niets van merkt. In de zomer krijg je wat minder, in de winter wat meer, maar de marge hiervan op de pomp is zoals gezegd extreem klein.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 18 mei 2013 00:06
door Kevin De Smet
De brandstop tank meter is inderdaad raar, hij is dan nog zo joekelig groot, maar echt een voordeel heeft dit niet door de rare afstelling van eerste 150km niks en dan vanaf het midden dat het als een pijl omlaag schiet dat niveau.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 01 aug 2013 02:56
door goodje
Het blijft een beetje wazig of het nu 40 of 45 liter is er staan tegenstrijdige dingen op het internet en ook in het boekje.
Mijn vorige clio 3 had een tank inhoud van 55 liter, is vermoedelijk gedaan om hem lichter te krijgen dus vaker tanken met deze auto...

Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 01 aug 2013 09:21
door klmklmklmklm
Niet vaker tanken het verbruik is zodanig gezakt dat je er evenveel kilometers mee kunt doen

Bij configuratie motor model eigenschappen staat de tank inhoud.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 01 aug 2013 15:48
door Sam
Ik heb een DCI Dynamique, en heb laatst getankt terwijl de tank nog niet volledig leeg was (teller stond op 1/8e ongeveer, en kon er nog 100km mee rijden volgens de boordcomputer), en heb 48 liter getankt... Wel met maximaal volgooien, totdat ie bijna overstroomde.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 14 aug 2013 20:06
door roku
Het oranje lampje gaat bij mij branden als ik 40 echte liters heb verbruikt.
Zou dus nog 5 liter in moeten zitten.
Ik ga maar niet proberen of het klopt.
Bc zegt dan dat ik nog 125 km kan rijden maar stopt daarna al snel met het weergeven hiervan.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 15 aug 2013 15:41
door Maarten Jan
Kevin De Smet schreef:De brandstop tank meter is inderdaad raar, hij is dan nog zo joekelig groot, maar echt een voordeel heeft dit niet door de rare afstelling van eerste 150km niks en dan vanaf het midden dat het als een pijl omlaag schiet dat niveau.
Dit komt door de vorm van de tank
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 26 feb 2014 16:59
door 66 kW powerrr
Je kunt dat aan de hand van de verbruikte liters, je gemiddelde verbruik en je resterende kilometers uitrekenen:
Resterende kilometers na laatste tankbeurt delen door je gemiddelde verbruik in km/l na laatste tankbeurt = resterende liters.
Die optellen bij verbruikte liters sinds laatste tanbkbeurt (oproepbaar op boardcomputer) = tankinhoud.
Volgens de technische gegevens is dat bij alle versies 45 l, behalve bij de TCe 90 hatchback (die heeft 40).
P.s. in mijn vorige auto ging een seintje af en een lampje branden als ik nog 40 km kon rijden.
Als resterende km op 0 stond, kon je vervolgens nog minstens 60 km afleggen (zo heb ik helaas eens moeten uitproberen).
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 28 feb 2014 16:47
door lwinter
Hier hetzelfde met de 1.5 dci. Ik ga meestal binnen 20 km tanken als het lampje gaat branden. De meter staat dan al behoorlijk onderin op het laatste streepje. In het boekje staat dat je nog 50 km kan rijden als het lampje gaat branden, maar ben wel benieuwd hoeveel het nu echt is. Zo rond de 38 liter slaat de pomp af als ik ga tanken, maar als ik rustig door tank kom ik op 48 liter uit (al kost dat wel wat tijd). Toch goed voor 1000 km. Mijn record staat op 1300 km op één tank.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 01 mar 2014 10:52
door klmklmklmklm
Mijn record staat op 1300 km op één tank.oei das in eco mode?
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 02 mar 2014 10:43
door lwinter
Inderdaad in eco mode. Verder op de snelweg achter de vrachtwagens blijven hangen voor een goed verbruik. Langer dan één tank houd ik dat niet vol hoor

Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 06 mei 2014 14:10
door Marcoo
Maarten Jan schreef:Kevin De Smet schreef:De brandstop tank meter is inderdaad raar, hij is dan nog zo joekelig groot, maar echt een voordeel heeft dit niet door de rare afstelling van eerste 150km niks en dan vanaf het midden dat het als een pijl omlaag schiet dat niveau.
Dit komt door de vorm van de tank
Mijn brandstofmeter begint inderdaad ook pas te zakken als ik bijna 200 km heb gereden. Ik heb hier laatst een klacht over ingediend bij de dealer.
De eerste keer hebben ze de de meter gereset en zou het probleem verholpen zijn. Helaas... niet het geval
Voor de tweede keer terug naar de dealer, weer alles gecontroleerd en toen gaven ze aan dat het verschil slechts 2 liter betrof tussen tankinhoud en meterstand. Ik was het hier niet mee eens. De dealer gaf aan dat er documentatie over was, die zou hij mij mailen. Ruim een week later gebeld, aangezien ik de documentatie nog niet had ontvangen. De dealer gaf aan dat ze nogmaals bij de importeur hadden nagevraagd en dat er toch iets fouts bleek te zitten in de software.
Komende maandag mag ik (voor de derde keer) terug en wordt de software opnieuw geconfigureerd en de meter opnieuw gekalibreerd.
Dan zou het probleem wel moeten zijn verholpen.
Re: Brandstof tank.
Geplaatst: 06 mei 2014 15:01
door goodje
Oké ben benieuwt wat het gaat worden maakt mij niet zo heel veel uit maar het inderdaad een beetje lastig als je het niet weet hoe het werkt!
Laat het aub horen als het verbeterd is..