Afvoer panoramadak

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
Plaats reactie
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Afvoer panoramadak

Bericht door Il Girasoli »

Beste Clio-rijders,

Bij mijn Clio III uit 2008 blijft na een regenbui water staan op het dak.
Het gaat hier om het achterste gedeelte van het panoramadak. Het is letterlijk een laag je van een aantal millimeter op het glazendak tegen de carrosserie aan (bij de antenne). Bij het rijden hoor je ook duidelijk het water klotsen.

Het zit me niet lekker en wil het verhelpen, zeker met de vorst in aantocht. Rij ik naar de dealer, zal het me weer tientallen euro's kosten.
Nu staat er op het forum wel een handleiding voor de parafan, maar weet iemand hoe ik dit kan verhelpen bij het panormadak?

Alvast bedankt voor de hulp :thumbsup: .

Groet,
IG
repelsteeltje2005
beginner
Contacteer:

Re: Afvoer panoramadak

Bericht door repelsteeltje2005 »

Hier het zelfde probleem vooral na het wassen van de auto is het mij al wel eens opgevallen.

Ben benieuwd of er oplossingen voor zijn. Mijn oplossing is namelijk hard versnellen en afremmen :sneaky:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Waarschijnlijk de kanaaltjes doorprikken met iets flexibels.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Ik moest vanmorgen toch naar de dealer voor wintercheck en winterbanden.

Gelijk gevraagd hoe dat nou zit. Volgens de beste man zit er achter geen afvoer voor het water, maar alleen vóór. Het water moet er inderdaad uit door het rijden. Wedervraag of het geen kwaad kon i.v.m. lekkage. Het water hoor ik letterlijk klotsen. Maar het kon geen schade aanrichten, zolang het achter ligt (is dicht deel). Mocht het water zich aan de voorkant ophopen (waar dus wel afvoergoten zijn), dan heb je kans op lekkage omdat het tussen het raam en de afdichting door kan.

Ik ben er nog niet 100% gerust op, en ga nog even door met zoeken.
Ergens kan ik mij niet voorstellen als je dak bol loopt, je maar aan één kant een afvoer hebt...
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Ik heb ook dit dak, maar ik heb nog nooit geklots gehoord. En ook nooit last van water wat blijft staan eigenlijk??
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Het enige wat ik me ook kan voorstellen is (als er inderdaad geen afvoer is achter) wat vuil wat de doorgang naar voren blokkeert. Maar zover ik kan zien heb ik geen vuil zien zitten.
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Excuus dat ik op een oud topic reageer, maar heb ook last van water dat niet wegloopt.
Vandaag bij het wassen van de auto bleef er zowel voor als achter mijns inziens veel water in de goten van mijn panoramadak staan.
Nu ben ik aan het zoeken geweest, maar ik kan geen afvoerkanalen vinden???
Kan iemand vertellen waar deze zitten, evt met foto?
Dan kan ik kijken of ze verstopt zijn en ze zo nodig doorprikken.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

@GuBre,

Inmiddels heb ik mijn zoektocht gestaakt. Er zit, zover ik kan zien, geen afvoer achter en door het rijden zou het water eruit moeten gaan. En eerlijk is eerlijk, als ik de straat uit ben (bochtige 30-km weg:)) is het geklots weg.

Toch blijft het gek.
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Ik heb dan geen last van geklots, maar als er water op ligt en ik rem wat stevig na het wegrijden loopt het water zo over de voorruit kwam ik laatst achter.
Daarnaast blijft er met het wassen op de vier hoeken een plasje water op het dak liggen.
Het blijft vreemd inderdaad.

Vreemder is nog dat ik laatst uitleg tegenkwam van demontage aan de binnenzijde, hier stond wel degelijk een afvoer van een panoramadak afgebeeld.
Aan de buitenzijde heb ik deze echter nog steeds niet kunnen vinden.

Mocht iemand het alsnog weten, graag! Voorlopig het drogen maar even door een droogdoek enkele minuten op de "hoeken" van het panorama dak te laten liggen...
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Niemand die weet of en zo ja waar de afvoerkanalen zitten?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

De officiële weg:

1. VOORBEREIDING VOOR HET UITBOUWEN
Vergrendel de rekeneenheid van de airbag met behulp van het DIAGNOSEAPPARAAT (zie Diagnose - Vervangen van organen ) (MR 394, 88C, Airbag en gordelspanners).

Maak de accu los (see Accu: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 392, 80A, Accu).

Bouw de hemelbekleding uit (see Hemelbekleding: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 393, 71A, Interieurbekleding).

1- BIJZONDERHEID VAN HET UITBOUWEN VAN DE VOORSTE AFVOERSLANGEN
Bouw uit:
- de middenconsole (see 57A, Accessoires interieur, Middenconsole: Uitbouwen - Inbouwen) ,
- het dashboard (see 57A, Accessoires interieur, Dashboard: Uitbouwen - Inbouwen) ,
- de schermen van de wielkuipen voor (see 55A, Bescherming buitenkant, Schild in wielkuip voor: Uitbouwen - Inbouwen) .

2- BIJZONDERHEID VAN HET UITBOUWEN VAN DE ACHTERSTE AFVOERSLANGEN
Bouw uit:
- de bekleding van het achterpaneel (see Bekleding achterpaneel: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 393, 71A, Interieurbekleding),
- de bekleding van de wielkuip achter (see Bekleding wielkuip achter: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 393, 71A, Interieurbekleding),
- het scherm van de wielkuip achter (see 55A, Bescherming buitenkant, Schild in wielkuip achter: Uitbouwen - Inbouwen) .

2. UITBOUWEN VAN HET ONDERZOCHTE ONDERDEEL

Afbeelding

Afbeelding

Bewaar de antiterugslagklep.

Bouw de waterafvoerslang uit via het interieur van de auto.

1. INBOUWEN VAN HET ONDERZOCHTE ONDERDEEL
Zet:
- de afvoerslang op zijn plaats,
- de antiterugslagklep op de afvoerslang.

2. LAATSTE STAP
1- BIJZONDERHEID VAN DE LAATSTE STAP VAN DE ACHTERSTE AFVOERSLANGEN
Plaats:
- het scherm van de wielkuip achter (see 55A, Bescherming buitenkant, Schild in wielkuip achter: Uitbouwen - Inbouwen) ,
- de bekleding van de wielkuip achter (see Bekleding wielkuip achter: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 393, 71A, Interieurbekleding),
- de bekleding van het achterpaneel (see Bekleding achterpaneel: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 393, 71A, Interieurbekleding).

Monteer de hemelbekleding (see Hemelbekleding: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 393, 71A, Interieurbekleding).

Sluit de accu aan (see Accu: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 392, 80A, Accu).

Ontgrendel de rekeneenheid van de airbag met behulp van het DIAGNOSEAPPARAAT (zie Diagnose - Vervangen van organen ) (MR 394, 88C, Airbag en gordelspanners).

2- BIJZONDERHEID VAN DE LAATSTE STAP VAN DE VOORSTE AFVOERSLANGEN
Plaats:
- de schermen van de wielkuipen voor (see 55A, Bescherming buitenkant, Schild in wielkuip voor: Uitbouwen - Inbouwen) ,
- het dashboard (see 57A, Accessoires interieur, Dashboard: Uitbouwen - Inbouwen) ,
- de middenconsole (see 57A, Accessoires interieur, Middenconsole: Uitbouwen - Inbouwen) .

Monteer de hemelbekleding (see Hemelbekleding: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 393, 71A, Interieurbekleding).

Sluit de accu aan (see Accu: Uitbouwen - Inbouwen) (MR 392, 80A, Accu).

Ontgrendel de rekeneenheid van de airbag met behulp van het DIAGNOSEAPPARAAT (zie Diagnose - Vervangen van organen ) (MR 394, 88C, Airbag en gordelspanners).
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Exterieur (vraag & antwoord)”